från valpfoder till vuxenfoder?
Jag undrar när man för en liten ras bör byta från valpfodret till vuxenfodret? Vår valp är idag 7 månader och äter Orijens valpfoder. Jag vill inte byta sort utan vill ha kvar Orijen men är osäker på när man ska byta upp sig till vuxen. Sen undrar jag också med vuxenfodret. Orijen bättre stycken smaker för vuxna hundar kan man variera mellan smakerna eller är det inte bra för magen? Har läst innan att man för magens skull inte ska byta foder för ofta. Men gäller de även fodersmakerna?
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Mellan olika smaker är ingen fara att byta, är mer olika märken speciellt om innehåller skiljer sig mycket.
Jag hade väntat att byta till vuxenfoder till runt 1 års ålder. Står det inget på påsen?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Smaker ska inte vara nått problem att byta mellan. Utfodringstabellen brukar väl sträcka sig till 12 månader. Liten hund kan man nog börja blanda till tidigare.
#1 nej tyvärr gjorde det inte det. Jag frågade i affären och hon sa mellan 11-12 månader går bra för en liten hund men ja ville ha fler åsikter. Det är svårt att veta om de som arbetar där har ordentlig koll. Oftast krävs ingen utbildning för att arbeta i butik. Så ju fler som säger samma desto säkrare känner jag mig. :)
Du kan byta precis när du vill, mina har aldrig fått valpfoder alls.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Så jag skulle kunna byta redan nu då? Kan det skada honom på något sätt?
Absolut kan du göra det. Valpfoder är ett nytt påfund för att folk ska spendera mer och i det vilda finns det ju inga speciella valpbytesdjur direkt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 Tack! Då ska jag diskutera detta med husse och se vad vi kommer fram till. :)
#6 I det vilda finns nog fler deformationer. Valpfoder innehåller mineraler i andra doser för att kroppen ska växa rätt och stabilt.
Bytte vid 6 månader och gav då henne färskfoder med någon tesked kalk och fiskleverolja :-)
#8 Du tror på allvar att hunddjur genom evolutionen inte utvecklats för den föda som fanns tillgänglig?
#10 Klart dom har. Valpfoder gör att dom utvecklas ändå bättre.
#11 Men ger man färskfoder t.ex behöver man inte ge valpfoder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#11 Och det påståendet baserar du på vilket forskningsresultat? Eller är det reklamen från hundmatsföretagen du läst det på?
Erfarenhet!
#14 Jaha, och det är du ensam om i denna diskussion? Alltså är det inga vetenskapliga fakta du sprider, utan antaganden.
Med erfarenhet kommer man långt. Vilket många här har. Men frågar man så har man kanske inte det i just detta.
#16 Och om det är det man har då? Väger då din erfarenhet tyngre än forskning?
#14 Och din erfarenhet är större o korrektare än andras? Med vilket slags utbildning eller egenstuderad forskning bygger du dina råd på?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#18 Har jag inte sagt. #17 Kan man behöver man inte fråga.
Jag gav valpfoder tills de växt klart på höjden, sen bytte jag. Ger inte mycket för den där magiska ettårsdagen då det blir tillåtet att ta av bubbelplasten, ge riktig mat, springa några mil och köra agility varje dag.
#20 Låter vettigt.
#20 okej min vovve är en Lancashire heeler som ska gå upp 1-3 kilo till men bör ha växt klart på höjden. Underbar kommentar om bubbelplasten! den har jag aldrig haft på här men eftersom jag inte har haft tid att sätta mig in i näringslära och olika foders plus och minus mer än fodermärken så har jag inte vågat annat än att göra som det står på påsen alltså att använda valp så länge det är en valp. :)
Men om jag förstått det rätt så räknas hundar som unghund inte valp efter 8 månader. Så har lite svårt att förstå hur man kan räkna valpfodret till ett år när hunden bara är valp till 8 månader. Är det någon som vet varför foderföretagen räknar hunden som valp i 1 år men övriga räknar dem som unghundar mellan 8 månader och 2 år?
Är alltid roligt att lära sig nya saker! :)
#22 För att få sälja mer av de dyra specialfodren så klart!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#22 Det finns foder som riktar sig på unghundar också, då står det att de är framtaget att passa både unghund och vuxen, så då borde det inte spela någon roll om man går över till vuxen foder redan vid 8 månader eller när man nu känner för de.
#23 jag misstänker också det. Vår lilla kille har tröttnat på valpfoder smaken och har fått för sig att vägra äta så hade varit skönt att kunna byta till vuxenfodret så man kan variera smaken ibland. Jag hade inte heller gillat att äta samma mat i månader i sträck. För det är inte aptiten de är fel på han vill äta allt annat utom sin egen mat.
#24 Okej vad bra då kommer vi nog att byta upp till vuxenfodret ganska snart. :)
#25 Min hund är likadan, han tröttnar snabbt på sin egen mat och vägrar äta men lägger man i nåt spännande så går de bra, ett tips när de händer kan ju vara att köpa Orijens godis och lägga i någon bit i maten, min hund nöjer sig bara han får en enda kula i sin mat då äter han allt, eller köttfärs att blanda ut med.
Blodpuddings bitar kan man också använda.
#26 Jo vi har fått göra så nu senaste tiden. Men han eskalerar och blir kräsnare. Så tror och hoppas att det ska bli bättre med en variation av olika smaker. ;) han kan nu gå hela dagen utan att äta och när vi väl får honom att äta är han ju jätte hungrig. Känns som att äta vuxenfoder måste vara bättre än att inte äta alls :)
#19 Nu var det ju mig du ifrågasatte och inte frågeställaren. Är jag okunnig och obildad då jag inte går på reklam?
Det roliga är att de mineral som man vet kan ge deformationer finns i högre koncentration i valpfodren. Låter det genomtänkt?
Du kan byta precis när du vill 🙂
#29 Vad skönt att flera säger det! Då ska jag ta och köpa vuxenfodret idag och hoppas att det går hem hos lillskiten :) Jag läste på lancashire heeler klubbens hemsida om heelern och det stod så här i livet med en heeler: "Någon som äter det du tycker är oätligt, men ibland funderar länge på det du tycker den ska äta är ätligt?" Kan det att han inte vill ha hans egen mat vara något som är lite vanligt i rasen? :)
#30 - det är vanligt över lag att ensamhundar kan vara kinkiga med maten - dom har ingen konkurrens🙂 Men så länge hunden har rätt hull, behöver du inte oroa dig. Din hund börjar även sakta ner i sitt växande vilket gör att han inte behöver lika mycket energi - och det går upp och ner lite i perioder under könsmognadsfasen. Det finns så mycket annat spännande nu😉
Mina matvägrar sällan - men dom är två + att jag varierar en del då jag ger färskt. Men det finns perioder då även mina vill låta bli att äta och det är: Mini några dagar under höglöpet och Polly en period vid mindre skendräktighet.
Ja han väger ju 7.2kg nu och hullet är bra så är inte egentligen orolig för att han ska svälta men däremot vill ja ju inte att han missar något han behöver för att växa som han ska. Men jag köpte vuxenfodret idag och nu åt han med god aptit. :)
Ja Det är ju mycket hormoner i skallen på honom just nu så kan ju även vara det. Vi tänkte variera lite mer med vuxenfodret. Det finns tre smaker som vi tänkte variera lite med. :)
#32 - kan lugna dig med att till min förra ras gav jag aldrig valpfoder över huvud taget. Dom fick vuxenfoder från start (som senare blev färskfoder/råmat från start)🙂 just för att valpfoder var för fett för dom (den rasen fick inte vara för tung som valp).
Egentligen finns det inga djurungar som äter speciell bebismat efter att dom slutat dia, utan dom äter samma sak som dom vuxna. Så var lugn - din hund missar inget som han inte får i sig via vuxenfodret🙂 Det brukar vara lite mindre fett och proteiner i vuxenfoder, men det är ofta en fördel vid den åldern.
Ja de va så jag förstod valpfodret också mer fett. Det är ju inte direkt så han går under eftersom han är duktig på att sno saker från soffbordet om matte och husse glömt något framme. Vi har ett rätt högt bord men han har lärt sig stå på tå och hans tunga blir så lång att de borde inte vara fysiskt möjligt ;)
Vad skönt att höra. Jag hade funderingar på färskfoder men det funkar inte som vi bor nu. Alldeles för liten kyl och frys för något annat än torrfoder. Vilken ras hade du innan Heelern? :)
#34 - jag hade några shar-pei i en hel del år före heeler, så stort hopp mellan mentaliteter 😉 Från tjuren Ferdinand till galen iller😃 Före dess ett antal år utan hund pga fel arbetstider och före det lite blandat olika raser. Men avelsbiten började när jag hade shar-pei, men det blev bara en kull - hälsoläget är för dåligt i den rasen och anledningen till att jag bytte ras när jag hade min sista shar-pei.
Mini växte upp första tiden med min sista shar-pei Puma - som tyvärr fick somna in när Mini var 9 månader. Hon hade varit mycket sjuk sista året, men var världens snällaste hund❤️
Vilken underbar bild! <3
Jaha ja de verkar vara väldigt mysiga hundar. Har en förkärlek till stora hundar. Speciellt av den aktiva varianten så hade svårt för att Heelern va så liten i början. Men är glad att han inte är större idag när han hittar på bus :) Mycket lättare att få sin vilja igenom med en liten hund man kan plocka upp när han får för sig att hitta på något hyss som man inte vet hur man ska lösa :)
#36 - och själv tycker jag det är lättare med större hundar, för dom kan man peta till eller bara ta tag i halsbandet. Nu behöver man bryta ryggen för att nå ner till hundskrället - om man nu hinner, för när man väl böjt sig ner så har hunden hunnit antingen sluta med det den gjorde eller flyttat på sig😂
#37 haha ja det är sant!De är snabba så de gäller att man har koppel eller är snabb som attan. :) Men just bitandet i ben och armar har faktiskt hjälpt att ta upp honom och hålla honom under armen ett litet tag tills han lugnat sig. Det är det tråkigaste han vet. Men det är svårt att göra det med en shar-pei ;)
Själv bytte jag foder vid 8-9mån åldern då uppfödaren rekommenderade så :) Men hundar kan ju äta samma mat sen dag 1, alltså behöv man inte ens ha valp foder om man inte vill.
#38 - shar-peivalpar biter en aldrig i benen😃
#39 vad skönt att höra att fler bytt tidigare! #40 haha de kan man inte säga om Heeler valpar:)