Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3006 ggr
LeaBus
3

spannmålsfritt

Att de flesta hundägare numer vill ha spannmålsfria foder med hög kötthalt har de flesta tillverkarna förstått. Men självklart vill de fortfarande dryga ut sina produkter och tjäna så mycket som det bara går. Det finns s.k spannmålsfria foder men som ändå kan vara fullproppade med potatis, ris och majs. Jag anser att termen spannmålsfritt har blivit rätt värdelös.. Då företagen trycker i annan skit. Hur ser ni på ordet spannmålsfritt? Vad innebär det för er? Snart får vi väl innföra termen kolhydratsfria foder iställer för spannmålsfria. Men det dröjer väl inte länge för tillverkarna att förvränga det med. Det är många som påstår att de ger rent köttfoder utan spannmål "det står ju på säcken", det gör det säkerligen men de har ju bara bytt havre mot potatis t.e.x. Notera att jag inte bryr mig om ifall folk utfodrar med spannmålsfoder eller spannmålsfritt.

Lojs
3

För mig är ris och majs spannmål det med, så jag förstår inte riktigt hur det kan vara spannmålsfritt med det i… Jag tycker man får se hur ens egna hundar fungerar på respektive foder (jag ser stor skillnad på avföring, fisar osv beroende på foder på mina hundar så jag tycker det är lätt), men det är inte ok med falsk marknadsföring… Jag vet inte om det vore bättre med märkning "utan utfyllnadskolhydrater" (inte för att de någonsin går igenom), för det är ju oftast det som det är, billiga kolhydratskällor för att fylla ut. Ska det vara kolhydratskällor i ett hundfoder så tycker jag det får vara ett näringsmässigt syfte med det…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Hildgrim
1

Både ris och majs klassas som spannmål så det kan knappast få stå spannmålsfritt på dessa förpackningar? Vilket foder klassas som spannmålsfritt trots att det innehåller ris/majs? Vore intressant att veta. Jag anser i alla fall att spannmålsfria foder är ett bättre alternativ. Det man får passa sig för är väl potatis och kötthalten. Att dom drygar ut med grönsaker/frukt är iaf mer lättamält för en hund än spannmål. Det tråkiga är ju att det behövs någon form av utfyllnad för att tillverka dessa klassiska torrfoderkulor. Ett sådant märke som Orijen som är känt för att innehålla mycket kött innehåller ändå bara 45%. Jag börjar mer och mer känna avv vanligt torrfoder (även spannmålafritt) inte är någon bra mat för hundar. Alla verkar innehålla för mycket utfyllnad. Vill man hålla sig till torr mat så är torkad/frystorkat foder mycket bättre. Där behövs det ingen utfyllnad. Det går att producera foder mer enbart animaliskt innehåll.

-Aida-
0

När någon säger att ett foder är spannmålsfritt då kräver jag att se vad de innehåller, även om de står spannmålsfritt så är det faktiskt inte de, då borde de väl ändå inte få skriva de för att de är ju inte sant, dom ljuger för sina kunder och har inga problem med de.
När jag hör ordet spannmålsfritt eller läser de på en påse ifråga sätter jag direkt "vad tusan har dom nu proppat i"
De står positivt om majs och ris att de ger hunden kolhydrater och är bra för dom, men majs kan inte ens hundar smälta, ger man dom majs så kommer de ut helt, och en hund på foder som innehåller ris som innehåller arsenik, tänk en hund som käkat sin ris foder hela livet ut, vi har varierad kost så de behöver inte vi tänka på.

Gejter
1

Spannmål är vete, korn, råg och havre. Varken potatis, ris eller majs ingår i dessa sädeslag och är alltså inte spannmål. Vad man sedan själv klassar som spannmål är ju en helt annan sak.

[fabienne]
1

#4 "De vanligaste sädesslagen som odlas i Sverige är vete, korn, havre, råg och rågvete. Som spannmål räknas också majs, ris och hirs."

http://www.lrf.se/Mat/Svenska-ravaror/Spannmal/

Saffran0Spice
0

Spannmålsfritt innebär för mig Helt utan spannmål
Dvs inget sädeslag vilket inkluderar ris, och inte heller majs för mig.

Potatis accepterar jag om det inte är för mycket av det i fodret då det binder ihop torrfoder - men i färskfoder behövs inte potatis alls enligt mig =)

Gejter
1

Ris och majs är ing sädesslag och det som klassas som spannmål enligt Livsmedelsverket är just vete, korn, råg och havre. Men, som redan är sagt, vad man själv klassar som spannmål är en annan sak. Själv äter jag aldrig spannmål eftersom jag inte tål det. Dvs jag är glutenintolerant. Däremot finns ris och potatis med i min kost eftersom jag någonstans ifrån måste få i mig kolhydrater för att kropp och hjärna ska få energi. Så är det.
Men lycka till med era funderingar om spannmål!

LeaBus
0

#2 jag vet inte vilket foder, det är vad folk sagt. Absolut behövs något som bindningsmedel till kulorna. Men oftast är det i onödigt stora mängder och de använder sig gärna av potatis eller ris. Många har uppfattningen att ris inte är ett spannmål och klassar då fodret som spannmålsfritt. Likväl när potatisen används (vet att det ej klassas som spannmål) där spannmål bytts mot potatis, fodret är fortfarande fullt med utfyllnad och mycket kolhydrater men företagen kan skriva att fodret är spannmålsfritt så folk köper det, ovetandes om att de bara bytt en kolhydratskälla mot en annan. Jag har inget emot kolhydrater i måttlig mängd, min hund klarar inte rena köttfoder.

lizton
0

Spannmålsfritt torrfoder är bäst om din hund har risk för magomvridning. (ris och majs är spannmål) Allra säkrast är färskfoder/barf när det gäller den saken. Bakat torrfoder är säkrare än extruderat torrfoder. 

Ris tar upp arsenik ur jorden och den som äter ris dagligen under flera år får  ökad risk för cancer av olika slag och diabetes typ 2. Människor bör variera sin kost och eftersom det inte är bra för människor att äta ris för ofta, är inte bra för hundar heller. Cancer är den vanligaste dödsorsaken hos hundar. Ris är så effektivt  på att ta upp arsenik ur jorden att forskare använder ris för att sanera giftig jord. Ris är inget jag vill mata mina hundar med. Majs är ofta GMO-majs och dessutom ofta mögelskadat så det går också bort.

vallhund
0

#7 Spannmål = cerealier, skall det vara så svårt att förstå?

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4desslag

Hur du personligen klassar ris o majs är totalt ointressant i sammanhanget.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

em.nord
0

Jag har bytt till ett färskfoder och där står det; "Animaliskt foder utan vegetabiliska kolhydrater. Inga tillsatser av konserveringsmedel eller färgämnen. Endast svenska köttprodukter" För innan köpte jag torrfoder led ris och kyckling men var så mycket annat i så har nu bytt.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Ktisroinen
0

#2 bara nyfiken, har du någon källa på att orijen bara innehåller 45% kött?

Hildgrim
0

#12 Det var det Orijen sa till mig när jag frågade. Jag kan kopiera in deras svar:

"Enligt EUs regler så räknar man mängden (vikten) ingredienser i % vid tillagningstillfället (precis som när man följer ett recept).

_När vi tillagar Orijen använder vi 80 % kött, 20 % frukt & grönt samt 0 % spannmål.

Av 80 % kött så är 50 % färskt och resterande 30 % är i torrsubstans. Det färska köttet innehåller ca 70 % vatten.
Efter att vi har tillagat det färska köttet så är det 15 % kött kvar i
torrsubstans (50 % kött / 0,7 % vatten = 35 %, kvar är ca 15 % kött).
Totalt är det därför ca 45% kött i den färdiga produkten (30% + 15%).

Vår filosofi med färskt kött i hund- och kattfoder:
I Orijen är det färska köttet/äggen/fisken lokalproducerat från lokala
gårdar och uppfödare. Vårt kött är aldrig processat, dvs. kokat, torkat
eller fruset. Det tar tex endast tre till fem dagar från slakt tills dess att köttet är i påsen.
Om du vill ha en produkt som innehåller ännu mer kött skulle vi rekommendera vår frystorkade mat.
Den är som färskfoder men utan vatten och innehåller endast färska
ingredienser med 90 % kött."_

kigon
0

#13 Jisses det skulle man vilja kopiera in till alla som tjuter att orijen absolut inte har mindre % kött i sig än 80% även om de väger in färskt no matter what 🤤 Roligt att orijen är så engagerade och hjälpsamma dock!

#0 Jag ser det på samma sätt, tar typ bort poängen om fodret är proppat med potatis med "mycket" färskt kött… I USA så har de en "eat well" avdelning på Target, med endast "grain free" foder som är proppade med majs, ris, och potatis och efter jag gått igenom alla (då jag stod och väntade på min flickvän så hade lite tid över 😂) så var de inte ett enda foder med mindre än 40% kolhydrater i 😎…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

russin
2

Tyvärr har det blivit oerhört populärt att stoppa i en massa ärtor i många av dessa sk spannmålsfria torrfoder och ärtor är inte bra för hundar - det är knappt ens bra för oss människor. Om sedan potatis är så mycket bättre än ris det vete katten🙂