Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 899 ggr
Saffran0Spice
0

Morr, skäll och rumpdans

Jag har börjat fundera på om min hane kommit in i slyngelåldern 😕

Vid hundmöten har han alltid varit försiktig, speciellt efter alla attacker som skett så har han varit väldigt försiktig och skyndar sig gärna förbi - helst ska vill han nog springa förbi för han studsar och drar en hel del några meter direkt efter mötet.
Men hittills har han inte sagt något, ibland har det kommit ett tyst morr men inte mer än så.

Men på sista tiden har han börjar morra från tårna, skälla lite och även ''dansa'' vid hundmöten. Om ni sett filmer om hur antiloper studsar och visar sin spänstiga kropp med skutt och dans - där har ni min hund nu..
Han kastar med rumpan, studsar som i dressyr och det ser precis ut som någon typ av dans, han reser ragg samtidigt han gör detta. (ser för  jä*ligt roligt ut 😃)
Och när vi kommit 10 meter bort så blir han som vanligt och går som om inget hänt.
När vi ser hundar på håll så studsar han i stegen, och blir på högspänd, men inte aggressivt. Utan mer nyfiken och rädd samtidigt.

Så vad tror ni, är det slyngelåldern som spökar och ska ja fortsätta som vanligt vid hundmöten?
(kör med ignorera och gå förbi, belönar önskat beteende och ignorerar hans oönskade beteende)

Whippet
0

Oj, hur gammal är han? 🤪

I'm out Vilar huvudet i handen

Saffran0Spice
0

1år 1månad 19dagar

Wenniz
0

Låter lite som Corinne när vi möter vissa hundar, hon är osäker men samtidigt väldigt nyfiken av sig. 🤪

• Nederlandse Kooikerhondje -
Saffran0Spice
0

#3 Ja det är Rossi också, främst stora hundar blir morrade och dansade åt, medans mindre kan få ett skall och något skutt.

Han gör det inte varje möte, men det har blivit oftare på senaste tiden =/

Whippet
0

Ja, okej, set kan vara spökåldern, men det är bara att stå ut och vänta tills det är över!

I'm out Vilar huvudet i handen

Arashi
0

jag har svårt att tro att han kommer sluta helt av sig själv. har du provat att distrahera han i möten antingen med en god kyckling bit eller leksak, börja gärna locka till dig han direkt han uppmärksammar den främmande hunden om de så e på 50 meters håll.

Något jag har börjat att vara noga med med min hund är att försöka läsa av den mötande hunden + kolla storlek å ras då min blir mer spänd på stora mörka hundar. Ser jag minsta täcken på att den mötande hunden inte är lugn så tar jag ut en sväng, går och ställer mig en bit in på kanten eller går åt andra hållet. Tycker inte de finns nån anledning att låta min hund möta en hund som han känner obehag mot eller kan ge han en dålig erfarenhet på så nära håll.  Detta har funkat jätte bra för mig och nu går han nästan perfekt i dom flesta möten =) (men undviker som sagt att gå för nära stora hundar som gör utfall)

[Forest]
0

Att han dansar har säkert med o göra att han visar sig vara snäll och en bra lekkompis. Att han morrar är osäkerheten ja dit hör dansen med eftersom han visar på sitt sätt jag är "snäll" detta är säkert grunden för att han blivit överfallen av andra hundar som du tagit upp tidigare trådar. Det är trist att din lille fis råkat ut för detta när han själv är så snäll.

Vi har med en svart hund, Pudel blir ofta andra hundar lite fundersamma på eftersom deras päls är så lockig så kan vissa tro dom har rest ragg. Vi har väl tur som sluppit blivit påhoppade av andra hundar nu har det kommit fram flera lösa mindre trevliga men dom har hejdas antigen av mig eller själva efter insett att våra vart ofarliga och tror med dom insett att det vart tikar. 

Jag skulle försöka jobba mer med hundmöten och även bygga upp självförtroendet, spårar du något med honom? Balansträning och spårning har ökat självförtroendet mycket hos våran ena som är  osäker men var mycket mer osäker innan.