Misstänksamt...
För ett tag sedan satt jag på en buss och pratade med en annan hundägare, hon frågade vad min hund hete och jag svarade både kennelnamn och tilltalsnamn. Hon jag pratade med blev helt till sig av att jag nämnde kennelnamnet och undrade om jag inte får problem med att nämna det.
Jag blev lite snopen och frågade varför i hela friden jag skulle få det? Då berättade hon en sak för mig som fick mig att riktigt höja på ögonbrynen.
Hon har själv en hanhund, köpt från en kennel som har haft avelsrätt på hunden. När kenneln nyttjat sina parningar så blir ju denna tjej ägare av hela hunden. Hon valde då att fortsätta ha hunden tillgänglig för andra tikar och lade upp en annons om detta.
I annonsen så skrev hon ut allt man behöver veta om hennes hund så som undersökningar, utställningsresultat m.m - och då även hundens kennelnamn så klart. Men jäklar vad problem hon hade fått med kenneln pga kennelnamnet!
Kenneln hade hittat annonsen, ringt upp henne och skällt ut henne efter noter för att ha skrivit ut kennelnamnet på hunden i annonsen. Dom hotade att anmäla henne om hon inte genast tog bort det ur annonsen då det var olagligt att ha det där och även att ta tillbaka hunden om namnet inte försvann.
Då detta var hennes första hund så blev hon ju så klart livrädd och tog bort hela annonsen.
Så hon berättade för mig att hon inte vågar annonsera ut sin hane nu då kenneln hotat att ta hunden ifrån henne om hon använder hans kennelnamn. Hon vågar inte ens ha kennelnamnet på sin blogg.
Jag frågade då om hon hade ett kontrakt på hunden med kenneln och ett ägarbevis - vilket hon hade. Och sa då att dom lagligt inte kan ta hunden för en sådan sak, samt att det var väldigt konstigt hur kenneln hade reagerat…
Är det bara jag som känner att den kenneln reagerade konstigt? Ja menar, det blir ju bra gratis reklam för dem om man sätter ut kennelnamnet på en hund med riktigt bra meriter? Jag känner rent spontant att den kenneln hade något att dölja då det blev den reaktionen….
Hur känner ni? Hur hade ni reagerat om er hund/hundars kennel hade reagerat på detta sätt?
(Jag väljer att varken nämna ras, kennel eller hundägare av respekt för dem)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Det är inte så att det är avelaförbud på hunden?
Hade det varit min hund hade de fått upptäcka just hur verbal jag blir när jag är förbannad.
Sedan av ren pi tji skulle jag lägga ut en annons efter någon helt annan ras som verkligen är tokig att korsa, typ:
Min gulletax Snofslidens Pruttande Putte söker någon typ av kamphundsmix eller vinthund för avel.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 nej, utan kenneln sa att det är fritt fram om hon vill avla - men hon får inte uppge kennelnamnet 🤔
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#2 Hon var helt inställd på icke korsning, hon är emot blandrasavel ^^
#4 Jag förstod det, just därför skulle jag lägga in en blandrasannons, även om jag inte skulle genomföra den. 😉 Tänk vad kennelägaren skulle få skämmas när hon såg annonsen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Aha! Ledsen - seg idag så fattade inte 😂
Men eller hur, skulle rått henne att lägga ut en blandras annons istället!
Kom på en sak - Ska man inte uppge kennelnamnet för tikägaren iallafall? Ja menar dom vill väl såklart kolla upp hanens stamtavla m.m. 🤔
#6 Undrar hur en tax-greyhound skulle se ut…som en fjärilslarv kanske? 😛
#8 Har du googlat Corgi Greyhound?
Då kan du få dig en intressant bild XD
#9 Hahaha, dom var ju söta ju!
Annars såg den här hur söt ut som helst: http://www.allmutt.com/pembroke-welsh-corgi/shar-pei-pembroke-welsh-corgi-mix/
#10 Naaw ^^
Men alltså, vadå? Herregud, varför får hon inte skriva ut kennelnamnet? Det här låter riktigt riktigt skumt!
Håller helt med dig om att kenneln borde vara positivt inställd till att de ger gratis reklam, och jag tror inte ens att det är olagligt att sprida namnet. Det verkar ju helskumt.
Det kan absolut vara något dolt i den där kenneln.
Hade min uppfödare sagt att jag inte får sprida Lotus namn, så hade jag dels kollat upp det i regelverket, dels tagit upp det med henne. Men det känns väldigt osannolikt och konstigt att hon skulle säga så!
Tass Josephine
#0 Mycket konstig reaktion av kenneln. Men hunden kan dom inte ta från dej om den är betald o skriven på dej. #12 Ja gratis reklam är väl alltid bra hade jag tyckt iaf.
Det finns alltid idioter inom alla kategorier i världen och stöter du på tjejen igen, så tala om för henne att inte bry sig. Det är hennes hund och hon får göra precis som hon vill och eftersom hunden heter en viss sak, så får hon skriva det hur mycket hon vill.
Ägaren har tydligen varit fodervärd åt en hanhund. Han har haft föreskrivna antal kullar och därmed har han övergått i den f.d. fodervärdens fulla ägo.
Hanen är nu helt och hållen den före detta fodervärdens hund. Hon få annonsera ut den till avel hur mycket hon vill. MED kennelnamnet.
Uppfödaren/f.d avelsrättsinnehavaren har inget med hunden att göra längre, den har till 100% övergått i den f.d. fodervärdens ägo.
Jag kan iof förstå om en uppfödare inte vill att hens uppfödda hundar ska förekomma med kennelnamnet på t.ex. Blocket bland annonser för smuggelvalpar och annan oseriös smörja. Men hunden är inte längre uppfödarens, den är lika med såld och därmed har uppfödaren ingen rätt att bestämma något över den längre.
Det kan inte vara så då att det såg ut som att det var själva kenneln som annonserade och att det var det som kennelägaren reagerade över?
Låter verkligen underligt. Klart man uppger kennelnamnet eftersom hunden ofta heter det i stamtavlan, andra tikägare vill veta stamtavlan för att se så inte hundarna är närbesläktade.
16 Så kan det vara men ofta så länkar man sin hemsida samt gör reklamen för sin hane på rassidan.
Vet många som visar hela kennelnamnet även dom uppfödare som tagit in "ny " hane uppger hanens hela namn inte man kallar den för till vardags. Inte tusan får den uppfödaren strul med lägga ut hanens namn😉
Enda logiska förklaringen jag kan komma på till att kenneln skulle reagera så skulle vara att dom tycker att den här personen "utnyttjar" kennelnamnet för att tjäna pengar på att avla på sin hund. Fast jag tycker ändå det låter konstigt 😕 Det är ju fortfarande hundens namn
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)