Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1368 ggr
Emouse
0

Valp frågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi fick ju hem våran engelsk cocker valp för ca 4 veckor sedan och han är på måndag 12 veckor gammal😄 Jag undrar ungefär hur långt man kan gå med en valp på 12 veckor, typ en gång om dagen en lite längre promenad? (Vi går ju ut massor av gånger mindre kissrundor också såklart) Och hans ögon är lite röda, inte några utbuktningar eller så som cherry eye men röda. Allså vi ska vaccinera honom igen snart så ska fråga veterinären också men är det onormalt?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

-Aida-
1

Jag gick runt ett par hus med min valp, de är ett litet område vi bodde på då, så de var ingen lång sträck alls de tog bara typ en timme eller så för han var ju tvungen att ligga och tugga på varenda pinne och nosa på varenda grässtrå och hälsa på varenda person vi mötte.

Gejter
1

Usch, det ögat ser inte bra ut! Ni bör nog låta undersöka varför det ser ut så. Kanske någon infektion eller inflammation. När det gäller promenader med en 12 veckors valp så bör man vara försiktig med att ge sig ut på långpromenader. Man bör vänta tills de är sex månader innan man går längre rundor pa ca 2 km och sen öka på succesevt. Anledningen till att man inte bör gå långa promenader med en liten valp är att de kan övaeransträng och överbelasta sina leder och få inflammationer. Lycka till!

CissiD
0

Vår valp behövd röra sig framåt för att kissa över huvud taget. Så vi gjorde så att vi höll koll på när han blev trött och bär honom hem när han blev trött. De viktiga är att alltid gå i valpens takt tycker jag. Vilket i sig betyder att som #1 säger ni kommer inte så långt på en "lång promenad" däremot kan man vara ute länge. Alla grässtrån, pinnar, stenar och buskar måste ju undersökas noggrant. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Lord Vulcan
2

#2 Håller med. Valpar ska ta det försiktigt. Leka mest.

Emouse
0

Tycker inte heller ögat ser bra ut. Usch, hoppas det blir bra. Vi har inte heller vågat gå några långa promenader och så, men ute och suttit vid en bänk och lekt med vovvar gör vi varje dag. Han har redan lärt sig att man inte får hälsa på alla hundar, bara när matte säger till. Våran katt däremot är han förälskad i! Både smakar och luktar gott haha😉

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤