Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1323 ggr
june
0

valp tips

Hei, jag har fått hem en blandrasvalp,(rottis,shæfer,border collie).Han har på en vecka lært seg sitt och lysnar på namnet sitt.han er bare så god ock er veldig til å søke kontakt.han er jo også veldig busig som valpar er,men han ska bita min yngste dotter på två år hela tiden.jag har sagt nei ock knuffat bort honom.då det inte har hjelp har jag tatt i nakkskinnet på honom som jag så hans mamma gjorde. då lysnar han ock blir med meg och er en glad hund.men er dette bra i lengden? er redd jag er for streng mot honom.Han bitar inte mig eller nogon andra i fam. jag har hatt collie hane før,han gjorde aldrig så.Min collie tik har inte gjordt det hun heller når hun var valp. jag hadde små barn då också,men mina collier ville heller bita på sina leksaker eller sko som dom hentade:)

Karmatarerskanise
0

Se till att vara konsekvent med att han inte får bita din dotter. Sen vet jag inte om det här med nackskinnet. Finns så många olika uppfattningar angående det.

lena1
0

när han ska bita din dotter, så ge honom en leksak aktivitets boll eller liknande,så han får annat ätt tänka på, träna också din hund tillsammans med din ditter att hna ska sitta fint och hon ger godis utan att bita, korrigera och ge ingen godis så länge han inte lyssnar ;-).lär dottern hur man för handen ovanför huvudet på honom så han sätter sig automatiskt, det kunde mina grabbar vid den åldern ;-).

Karmatarerskanise
0

Lena1: har du en smart hund kan den förstå att om den biter får den en leksak. Så de kanske inte är det bästa. (fick rådet här inne av zebben tror ja)

Jag tror på ett nej, om han då slutar så ska han ha en massa beröm :) Slutar han inte vet ja inte .

[Vargnatt-]
0

Vår vovve biter ju gärna på oss nu när han är liten, jag brukar säga nej och sen byta ut mig mot en leksak och då berömma när han biter i leksaken, det rådet jag fick av uppfödaren att göra.

Karmatarerskanise
0

Ett klart exempel på smart hund är mammas hund.
Nu har han börjat skälla, för att sedan bli tyst närmamma säger det, för då får han godis.

Han kan börja skälla helt utan anledning numer. Lite jobbigt.

Malin-A
0

när Lusse bet i mig när han inte fick eller bet i något annat ska jag nej med en bestämd röst o sen gav honom en leksak.. d har funkat bra iaf..

lena1
0

hera jag vet att zebben sade det till dig,men tänk om hunden är smart då?.

Om du läser hela inlägget så kom jag med ett annat tips också….

june
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

takk for tips:) er det noen som har shæfer,rottis eller border collie her som vet hur de brukar vara som valpar.skulle så gjerne ha gått valpkurs med honom,men alle kurs har begynt:(

och ingen som ska før til sommaren igjen,skal melde meg på kurs i mars i grunlydnad,men han har jo blitt ganske så stor innan det.

june
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

måste bara legge igjen et kort på honom:)

lena1
0

guuud vilken liten sötis, pussa på honom från mig, jag har collie men ingen bordercolli, det är stor skillnad på dem ;-)

Lotta
0

Ojojoj vilken sötis…. =)

june
0

ja,det er det har jag forstått.he he. jag har en collie tik nu och hade en hane,men han var jag tvungen at avliva da han fikk problemer med prostata,så en dag ble han akutt syk, tarmen hadde gått hull på,och han fikk bukhinnebetenelse.stakkar,det gikk inte att redda honom.saknar han så mycket.

tyckte collien var var veldig lette å ha med att gjøre,men ble nyfiken på noge annat.och så ble min venninda sin hund pappa och da ble det lille valpen her:)

lena1
0

ojojoj vilken tragedi, men det var ju bäst det som skedde ändå.

ja collien är en enormt lätt och fäljsam smart ras ska jag väl säga, det håller jag med om, men bordercollien gillar jag också