Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4621 ggr
LykkeLii
0

Friskaste rasen, liten modell?

Vilken hundras av den mindre storleken anser du är den friskaste rasen? Motivera ditt svar!

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Sugar Mist
2

Italiensk vinthund möjligtvis..?

-

Hime
4

Japansk spets och Shiba🙂

Majken!
3

Jack Russell terrier.

Fenix_Chicci
1

Bichon Havanais

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

htt
2

Västgötaspets

Misarn
5

Basset artésien normand och Drever, tror överlagt att jakthundar är friskare än sällskaps hundar. Men då ska man ha ett intresse för att jaga och använda rasen för vad den är till för.

Wellcraft
0

Bichon havanais, shiba & div. arbetande jaktraser.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Konstig]
1

Jack russel känns som en frisk långlivad ras men ja, jag vet inte riktigt :)

russin
1

Finns många små friska raser. Min egen räknas som en väldigt frisk och långlivad (lancashire heeler), men det finns som sagt en hel drös till 🙂

Ixectrona
4

Volpino Italiano. I princip inga sjukdomar alls, och lever ofta in i sena tonåren och blir t.o.m över 20 inte så sällan.

Gullan_J
1

Jack/Parson Russell Terrier är väl väldigt frisk och långlivad.

-Bättre ökänd än okänd

Whippet
0

Dvärgschnauzer

I'm out Vilar huvudet i handen

Hildgrim
0

Urhundsraserna brukar vara väldigt friska också.

Vizzla
0

Taxar är ju också en av dom raser som lever längst och som har få veterinärbesök (förutom de få som får diskbråck).

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Cahira
6

Shiba, liten xolo och andra spetsar och urhundar lägger jag min röst på. Men de kräver ju lite speciell ägare. 

Patella får man se upp med i så gott som alla små raser.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

jenmjao
0

Skulle nog säga Pudel, alla pudlar jag vet har blivit 16-18år. Inte haft mer problem än med tänderna och vårtor på senare åren.

Hiro
5

Norrbottenspets, finns knappt några sjukdomar i rasen och de lever vanligtvis ett långt och oproblematiskt liv från sjukdomar och allergier

Månljus
0

Welsh corgi pembroke och cardigan ska var friska har jag hört :D många Cain terrier som lever länge ;)

Michaela-N
2

JRT vet jag har haft problem med allergier och klåda. Var någon på forumet här för några år sedan som hade stora problem med sin jack russell.

Jag tror på urhundarna :-) Basenji typ.

Saffran0Spice
3

Alla raser har ju sina problem och åkommor, man kan ju ha otur att så en sjuk hund vilket man än väljer egentligen =/

Men generellt verkar ju små hundar av urhundstyp vara friskare, man hör sällan om stora problem med dessa iallafall

tjoopa
0

Bichon havanais, lever längre och anses (bl a av försäkringsbolagen t ex) vara en frisk/sund ras. Finns inte många rasbundna sjukdomar.

IngridSvensson
0

Norbotten spets och västgöta spets. Var något försäkringsbolag som hade räknat ut det.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

[Forest]
1

Spetsraserna är i regel mycket friska har sällan någon rastypisk sjukdom. Ras tar jag då japansk spets i regel lever dom länge och ett friskt liv hela livet. :)

Linnea
0

Beagle eller nån annan jaktras.

Skynda långsamt så går det fortare.

Taxelina1
0

Norrbottenpets…

Hälsning från en stor djurvänCool

luckysheltie
0

Japansk spets och Västgötaspets

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

CissiD
2

Den uppfattningen jag fick när jag letade liten ras förra året och kollade på massa olika va att ju ovanligare ras desto friskare. Alltså minst rasbundna sjukdomar. Men det finns flera undantag. Har själv en Lancashire Heeler som räknas som en väldigt frisk ras. Känns som att små hundraser är över lag väldigt friska. Men vilken som ärfriskast kan jag inte svara på då jag inte läst på om alla raserna. :) räcker ju inte att bara kolla mängden olika rasbundna sjukdomar man får även kolla på hur vanliga de är.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Taxelina1
1

#27Man kan gå in på försäkringsbolagen och se hur dom ställer raserna i olika riskgrupper🙂

CissiD
0

#28 ja de kan man göra men som ja förstått det är det flera raser som är på de lägsta nivåerna. Eller har jag fel?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Wenniz
0

Tror "urhundar" och Spetsar är ganska friska av sig. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
knutteknop
0

spetsraserna och några mindre terriers skulle jag säga :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

Thaisilk
2

Jakthundar är inte så särskilt mycket friskare än andra raser.  Dock har de inte så många veterinärbesök som försäkringsbolagen har utgifter för - en jakthund som är så sjuk/skadad att den behöver omfattande veterinärvård brukar ofta avlivas i skogen, vilket enligt min uppfattning oftast är mer humant.

Oliviahack
0

Isländsk fårhund

[Empisen]
1

Västgötaspets.

Linnea
3

#32 Raser som avlas mest på funktion och inte utseende, vilket är fallet med många jaktraser, är friskare än andra.

Skynda långsamt så går det fortare.

Taxelina1
3

#32 Jakthundar är friskare än andra raser. Som ovan skriver så avlas det på funktion och inte utseendet i första hand😎

Att man avlivar en jakthund som skadas svårt är förlegat. Än så länge under mitt 50+ liv med jägare har jag aldrig varit med om att jakthundsägaren inte sökt veterinär vård för sin jaktkamrat.

Jamie+Engla
0

Podengo Portugues är en väldigt frisk ras utan några rasbundna sjukdomar.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Joy]
0

#0 Tibetansk Spaniel är en frisk ras! :)

[Try_To]
3

#32 skulle gärna vilja ha en källa på det tack :)

Känner väldigt många jägare och aldrig har jag varit med om att dom inte kämpar för sin jaktkamrat ! Aldrig heller har jag sett någon skillnad på sorg när dom måste gå åt skillda håll pga ålder eller då det inte finns mer att göra och hunden kommer att lida. 

Nä ett gammalt tänk att jägare inte bryr sig ! Det kommer jag stå fast vid tills jag får se en källa på det du just skrev!

Taxelina1
2

#39  Den 12 november kommer ett samnordiskt  evenemang gå av stapeln där dom ska hylla  minnet av alla de hundar som fallit offer för varg. Det finns så otroligt mycket sorg över våra älskade hundar. Det här gäller alltså inte bara jakthundar utan alla hundar som fallit offer. Helt vanliga goa sängvärmare som även våra jaktkamrater varit.

Vill du veta mer kan du pm,a mej😉

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Try_To]
0

# 40 vad fint :) men en tanke kan inte det evagemanget göra då fler blir hatiska mot varg ? :( Menar absolut ingen illa bara en tanke så slog mig !

[Try_To]
0

# 40 vad fint :) men en tanke kan inte det evagemanget göra då fler blir hatiska mot varg ? :( Menar absolut ingen illa bara en tanke så slog mig !

vallhund
1

Ang blandrasers hälsa:

"Fakta om blandraser

En trevlig och glad blandrasvalp kan vara billigare i inköp, men du kan inte vara säker på hur den kommer att se ut eller vilka egenskaper den får som vuxen hund.

Ingen känd hälsostatus

Blandraser hälsotestas inte i samma utsträckning som våra renrasiga hundar. Finns ingen känd hälsostatus kan vi bara döma hunden efter vad vi ser, och det finns ingen insikt om nedärvda sjukdomar och defekter. Blandraser är inte friskare än den renrasiga hunden."

http://www.folksam.se/forsakringar/djurforsakring/hundforsakring/skaffahund/1.88406/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Taxelina1
1

#43 Nej, absolut inte. Det är inte det som är meningen. Utan bara ett evenemang där många får visa sin sorg över sina hundar.

[Forest]
0

38 Tycker inte dom tillhör dom friskaste raserna som finns då det finns små raser med ingen rastypisk sjukdom och där klassas inte Tibetansk Spaniel