Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 6510 ggr
fridarebecka
1

Allergiraser

Vilka raser kan ni komma på som är "allergivänliga"? Självklart finns det inga raser som garanterat inte ger allergi, men vilka raser har ni hört/märkt funkar bättre för allergiker? 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
LillyAmanda
2

Pudel klarar dom flesta som jag känner av. :)

**//Amanda

Hildgrim
1

Nakenhundar har jag och många andra allergiker bra erfarenhet av. :P

*Chinese crested dog
*Xoloitzcuintle (mexikansk nakenhund)
*Perro sin pelo del perú (peruansk nakenhund)
*American hairless terrier

Hundar med "pudelpäls" brukar fungera för många. T ex
*Pudel
*Lagotto
*Irish soft coated wheaten terrier
*Bichon frisé
*Bolgonese
*Irländsk vattenspaniel
osv

Saffran0Spice
2

Hår-raser (rasen som kräver klippning) brukar fungera väldigt bra för vissa, nakenhundar och även hundar utan underull/korthåriga kan fungera.
Man får testa sig fram med olika typer av päls/naket/hår för att se vad man klarar av då det är individuellt =)

luckysheltie
2

Bichon havanais funkar min kompis allergiska pappa jättebra med. Sedan är det väl dom raserna de andra har skrivit.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Hell
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Airedaleterrier

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

IngaTrnqvist
0

Det finna inga garanterat allergivänliga raser då det är olika från person till person. Men som andra nämnt brukar bland annat nakenhundar och klippraser. I regel ofta vara mer allergivänliga.

imsuchadiva
0

Min lossas pappa som är väldigt pälsdjursallergiker klarar min amstaff hur bra som helst :) Har även hört andra som klarar amstaff bra. Men som redan nämnt så är allergier väldigt inviduellt och ingen ras kan man garantera att den funkar. Finns sånna som inte tål nakenhundar tx.

VendelaS
1

"Min" ras klarar en del allergiker av. Den fäller inte. Har en schapendoes.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

CissiD
2

Nu är ju ingen ras allergivänlig men vissa raser klarar vissa allergiker bättre. har en kompis som är väldigt allergisk men klarar Bichon havanais väldigt bra. Sen är min pojkvän lite lätt allergisk men klarar Lancashire heeler jätte bra. Däremot kan han känna av allergi symtom av Bichon havanais. Så mitt förslag är att träffa de hundraser man som allergiker kan tänka sig och verkligen gräva ner näsan i pälsen på flera hundar av samma ras. Det är bäst att man har med sig medicin och att man tar raserna med mycket tid emellan så alla eventuella symtom hinner försvinna från förra försöket. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

drika
1

bichon frise, coton de tulear, pudel har även hört att enligt vissa allergiker att collie (långhårig) klarar de bra. Men är no g nåt man får testa själv:)

Hälsningar

Fredrika

[VampireGirlElvira]1
0

Följer.

TjockaBerta
0

Pudel är rätt jobbigt för mig som är allergisk eftersom den kräver rätt mycket pälsvård och då reagerar jag ganska mycket.

>>>Malum domesticum<<<

fridarebecka
0

Jag är inte intresserad utav att köpa någon allergihund, utan mest nyfiken på ämnet :) Har hört att schnauzer i alla storlekar kan funka för allergiker, vad har ni hört om det? :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Verticalvein
1

Min mamma med familj är jätte allergiska och där funkar varken amstaff, Chihuahua eller någon annan ras som vi träffat. Däremot så funkar det med American hairless terrier och nu väntar vi på att få hem en liten pojke :)

Dumpuck
1

Min pojkvän är pälsdjursallergiker, vi har en rottweiler som han klarar jättebra.

Hans syster har en Briard, som ska tillhöra de mer allergivänliga, och den klarar han ibland inte av medan ibland går bra. 

Hans kompis har två blandraser (golden/labbe /någon mer) och de klarar han oftast av, 9 av 10 gånger går det bra. 

Han måste få en chans att vänja sig, visst går det inte alltid bra ändå men många gånger gör det. Vi hade rottweiler förut, honom kunde han reagera på ibland om han slickade honom på armen, i ansiktet eller något men inte annars. Men vår nuvarande är det inga problem alls med även om han slickar, då tappar också vår nuvarande lite mer päls än vår förra.

Vi åkte och hälsade på flera rottisar innan vi köpte egen, är det enda sättet att se om man klarar rasen i överlag eller ej. Anser jag, eftersom att man kan reagera även om rasen anses allergivänlig.

Yanni3
1

Min syster är allergisk mot hund. Hon har två Chinese crested powder puff och en shi tzu som hon klarar alldeles utmärkt. Hon klarar även av mina två, en Chinese crested hairless och en Border collie/ Bearded Collie blandras. Det ända som hon reagerar på är när hundarna ska klippas men då har jag hjälpt henne så slipper hon känna av de. =)
Korthåriga hundar och hundar med mycket underull t.ex huskey och såna raser verkar funka sämst för henne.

The Idizen
0

Vi har en blandras, 75% shitzu och 25% pudel, den klarar min mamma jätte bra. :)

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

AlexandraB86
2

Cao De aqua > Portugisisk vattenhund :) Pälsras visseligen, men kan funka för allergiker. Min pappa är pälsallergisk min Eurasier tik känner han av dom första timmarna men portis pojken kan han trycka in näsan och ögonen i utan att bli dålig :)
Sportiga gladlynta pajaser med hjärtat på rätta stället! Är man inte intresserad i utställning plockar man fram rakapparaten och klipper ner dom! ;)
Bifogar bild med nedklippt galning :) (sparade dock öronen den gången för att han blir så söt då) Nu är pälsen på G ut igen inför vinterns stora utställningar!

AlexandraB86
2

Glömde tillägga vad vi pysslar med! 
Drag (bikejoring, canix) 
Rallylydnad, lydnad, bruks (spåret) Freestyle, htm och agility! Han är med på ALLT
Halvlång päls på bilden (finns två hårlag, vågig och lockig, min är en blandning av dom två).. =)

fridarebecka
1

#19 dom är så fina! Har faktiskt funderat på att skaffa en sån någon dag. Kul att höra att ni håller på med drag, spår, lydnad och agility, det är det jag är intresserad av 🙂

Har hört att dom kan ha en hel jaktinstinkt, stämmer det in på din? :)

Jamie+Engla
1

Sålt Podengo till en som är mega allergisk. Ingen reaktion och hunden är 3 år idag :-)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

vallhund
0

Det man bör tänka på är att valpar är mer allergiframkallande än vuxna hundar. Min son klarade min förra hund som visste att han inte fick vara i möblerna hemma hos sonen. Sonen klarade av att ha honom som natthund, gå ut med o klappa/gosas lite med, under förutsättning att han tvättade händerna ordentligt efteråt o inte använde samma kläder innan de tvättats.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

AlexandraB86
0

Ja det gör det ;) men de är väldigt individuellt, har träffat flertalet som saknar jakt mer eller mindre helt, icco jagar men inte när saker stannar (såg ja på mh.t)  Har heller inte lagt så mycke vikt vid träningen på honom än men han springer lös i skogen utan att sticka så länge inget sticker upp framför näsan på honom ;) Så de beror nog på hur man tränar dom ;)

fridarebecka
0

#22 vad var det för ras? 🙂

Har faktiskt funderat på det där om att valpar skulle vara mer allergiframkallande än vuxna hundar eftersom det är så med katter, har inte hört någon innan som sagt att det stämmer, förns nu🙂

vallhund
0

#24 Det var en korthårig BC från NZ linjer, en väldigt lydig o väluppfostrad hund. När det blev en hund till, oxå korthårig BC, denna gång från Brittiska linjer som det första hon gjorde var att hoppa upp i hans säng o lägga sig på kudden så sprack hela nattupplägget för mig.

CissiD
0

När vi skulle kolla om vi tålde den rasen vi ville ha så fick vi tipset att åka och gosa med några valpar och stoppa ner näsan i valppälsen. Får man ingen reaktion på det så är det en stor chans att man inte är allergisk mot den hundrasen. :)

[[annajohannas]1]
0

Som det sagts tidigare så finns det ingen ras som är allergivänlig. Det är ju inte pälsen som man reagerar på, utan hundens "skinn". Är allergisk mot hundar, men klarar korthårsschäfer, sankt bernhard, labrador, Tax, stövare och en del andra. Däremot kan jag inte vistas i ett rum där det finns pudel. Man får helt enkelt pröva sig fram om man skall ha hund.

Hildgrim
1

#27 Det heter allergiVÄNLIG, inte allergiFRI. :)

CissiD
1

Som jag förstått det kan man vara allergisk mot olika delar av hunden. Vissa är pälsallergiker andra mot saliv och om ja inte missuppfattat så är vissa allergiska mot hundens kvalster. Så det kan ju avgöra vilken ras man tål. De som är allergiska mot päls ska om ja förstått det rätt klara klippraser bättre. Men som sagt är inte jätte insatt i detta. :)

SuperLimm
1

Men visst finns det allergivänliga raser! Vilka raser det är beror dock helt och hållet på den som är allergisk! ;) 

Min faster är allergisk och känner inte av min Cocker Spaniel så mycket. Däremot kände hon av en äldre dvärg schnauzer. Pudel tål hon inte alls, skulle tro att det gäller samma sak för andra krullhundar. Hon har två kompisar som båda har varsin schäfer/labbe blandning. Den ena hunden tål hon bättre än den andra, som hon är så allergisk emot att hon inte kan vara nära ägaren om den inte har rena kläder på sig. Så det är väldigt individuellt vad en allergiker tål. 

Sen är det nog lite så att en kan "lära" sig tåla vissa individer, jag vet dock inte om det stämmer.

Mvh Linn

[Try_To]
0

Mamma syster och syster dotter är grymt allergiska min syster dotter får dessutom sprutor för sin allergi nu som hon ska ta ett antal år ! Alla tre klarar av mina två shelties :) även svärfar som tål vissa ! Voster tål dom inte alls , mamma och syster tål varken nakenhund pudel eller whippet och inte heller syrrans schäfer amstaff rottweiler korsning ! Märkligt det där ! Ingen allergiker som jag träffat har reagerat på mina sheltisar

[[annajohannas]1]
0

#28 Skönt att vi fått förklarat det😉

vallhund
1

Som påpekats kan man vara allergisk mot olika saker, många är allergiska mot saliven, mot hundens kvalster, mot de döda hudceller som hela tiden sprids ut i omgivningen. Vi själva ömsar oxå skinn ett par gånger om året.

Hundar drar in en massa pollen under vår/sommar, då är det viktigt att skölja av hunden med duschslang efter varje promenad, om man nu är allergisk mot pollen.

fridarebecka
0
[Try_To]
0

#33 men att duscha hunden efter varje promenad låter inte direkt sunt för hunden?

SuperLimm
0

#35 Man får torka hunden ordentligt så den blir torr. Har den mycket päls är en fön jättebra :)

Mvh Linn

[Try_To]
0

# 36 jo fast tänkte mer på dom viktigafetterna i huden

vallhund
0

#35 Jag menade skölja av som i skölja av utsidan av pälsen där de mesta pollen fastnar, inte duscha som i blöta ner pälsen helt ända in till huden.

[Forest]
0

Vi testa lite olika raser och i olika åldrar. Men något som funkar är pudel här då har vi inte testat portugisisk vattenhund då vi var ute efter mindre hund. Idag bor inte sonen hemma vi har nu 3 pudlar och en katt det verkar som han reagerar lite men det kan vara katten som spökar med sonens allergi.