Portis! :)
hallåj!
Vi har fått tillökning iform av en portis (portugisisk vattenhund) En grabb med massa energi ;)
Tänkte kika om det finns fler som har portisar här och om någon vattentränar lr liknande?
skulle vara kul med lite tips och idéer, Icco åker båt och simmar som en gud, vi är vid sjön näst intill varje dag i veckn för att det ska finnas med i hans värld :D
Hoppas på svar!
Glad midsommar Icco och Alex i årjäng
Vilken fin hund ni har! :) Själv har jag en liten blandrashund. :)
Ha en trevlig dag!
Sicken söting!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Jag har ingen portis men var ändå tvungen att kommentera. Jag dööör vilken goding! :D
Ja han är en riktig going :D <3!
Fina Icco :D / lillasyster
Freestyla dig rakt ut i ovissheten och släpp taget
Medarbetare på Sorg ifokus
Så söt!
Jag har med en portis som jag vattentränar en del med men min Hugo är lite feg av sig så han simmar inte gärna självmant. Vi har tränat mycket på detta nu denna sommaren och det går bättre och bättre, nu simmar han i alla fall en bit för att hämta saker. Brukar även slänga ut godis i vattnet så att han måste doppa huvudet för att få tag i dom, det gillar han mycket! Han gillar att bada och så fort han ser vatten så blir han lite smått galen. Har hänt ett antal gånger att han hoppat i mitt i vintern och svalkat av sig lite..
Portugisisk vattenhund är en underbar ras!
Och jag med har Portis! Underbar ras som sagt! Min Portis simmar så gärna hon får och apporterar gärna. Dykning har vi inte kommit igång med, men hon är inte rädd att stoppa ner huvudet under vattnet.
Tyvärr fick hon vattensvans efter årets första bad i början å maj och därför är jag lite försiktig med att blöta ner henne så hon inte får återfall.
Annars tränar vi lydnad (+ lite rally och agiltiy för skojs skull). Hon är superduktig på allt vi testar. Så vi får se om det blir tävling vad det lider. Portisar är verkligen en mångsidig ras.
Min tjej är nummer tre i raden😉
Sent inlägg här :D över ett år sen jag skrev, sen blev ja rätt inaktiv här :D Icco har nu växt upp till en ännu galnare 2 åring ;) Men oj vad han är rolig, Portis är nog den roligaste hundras ja hittat :D
Vi kör vattenträning, Va och gjorde vattenprov i sommras i karlstad och jag va även med hela portislägret som funtionär och samordnare ;).. Vi har tävlat rally och freestyle :D och nu håller vi på med Drag ;).. Bikejoring och canix :D super kuul!!
Bild när han blev helt nerrakad i våras :D
Åh vad fina dom är! Den enda nackdelen med dom(enligt mig) som jag hört/läst är att dom kan ha en del jaktlust, hur stämmer det in på era? Springer dom efter vilt om dom får chansen? 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Hugo har aldrig stuckit efter vilt och då har han varit lös flera gånger när vi mött hare, rådjur och älg. Dock så vill han gärna spåra men avbryter när jag säger till. Men någon större jaktlust har han väl inte direkt.
Icco kan väl dra om han får lust på det :) det beror oftast inte på rasen utan individen och hur mycke tid man lägger ner på själva träningen, vi har en ovillkorlig inkallning, den funkar i alla lägen! :) så om han skulle dra upp ett rådjur får ja honom att stanna med rösten och komma tillbaka ;)
Alla raser kan ha jaktinstinkten du kan köpa en mops som drar efter vilt ;)…
Men portisen är en pigg och glad, tokig kompis med mycke spritt i benen så man får vara på dom till dom lärt sig vad som gäller ;)