Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3736 ggr
Dumpuck
0

Kursledare lånar hund

För ett tag sedan såg jag ett inlägg där TS hade varit på kurs med sin hund (tror det var valpkurs) och där kursledaren hade frågat om lov att få låna hunden för att visa vad denne menade, inlägget fick en rad kommentarer där majoriteten ansåg att handledaren gjorde fel och att denne bör vara pedagogisk nog att kunna förklara allt och inte behöva visa.

Nu vill jag fråga specifikt om detta, vad anser ni om en handledare som förklarar "momentet" och sedan ber om lov att få låna en av deltagarnas hundar för att förstärka och visa vad denne menar?

htt
5

Jag tycker det är helt ok! :)

luckysheltie
2

Jag tycker också att det är okej. Det kan ju vara någon uppgift som är väldigt svår att förklara med bara ord.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Lord Vulcan
2

Helt ok att låna hund.

Tjeja
14

Det är väl bara BRA att visa så man får SE! det är ju inte alla som kan ta till sig en beskrivning med ord! Jag tex vill hellre SE vad som menas med saker!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fia81
7

Jag var själv på valpkurs med våran hund där kursledaren genom hela utbildningen lånade någon av deltagarnas hund för att visa uppgifter… Jag tyckte det var toppen bra 👍 Bättre att man tydligt ser vad uppgiften går ut på innan man börjar öva…

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

[[annajohannas]1]
2

Helt okej, det ger ett mer seriöst intryck på mig. De måste ju kunna visa med en hund hur det skall göras. Däremot reagerade jag , när jag gick en valpkurs, och ledaren hade med sig sin egna hund, som var äldre. Hon gav hunden order, och gav belöning när den gjorde fel, det reagerade jag på.

Oliviahack
3

Håller med #4. Jag är praktiskt lagd och har svårt att ta mig till en förklaring med ord endast.

Perly
1

Föredrar att få det förklarat och visat på en och samma gång, har själv svårt att hålla fokus osv. när någon bara står o pratar som en maskin. Kan tycka att ledaren borde ha haft med sig en egen hund att vissa på för att verka mer seriös men samtidigt så blir ju de medverkande i kursen mer involverade om ledaren lånar olika hundar från deltagarna i olika moment. 🙂

Alltid Oavsett

[FridaGenborg]
3

Tycker det är jättebra, speciellt om dom lånar min hund som behöver träna på att vara nära andra människor än husse och matte.

Hime
3

Tycker det är väldigt bra om kursledaren visar istället för att bara prata. För min del sett ser jag det också som positivt om de lånar min hund. Det är super bra träning för hunden att bli hanterad av fler människor. 🙂

vallhund
1

Skall man visa med någon hund så skall man visa med sin egen om inte kursdeltagaren uttryckligen ber om att få momentet visat med sin egen hund.

Det är dålig pedagogik att visa med kursernas hundar eftersom hundar ofta skärper till sig när främlingar tar kopplet.

Kolla på min infosida, där finns en länk som heter nosvis, klickerkunskap, artiklar där finns en artikel om det, den heter nog något med CM eftersom han har en förkärlek att använda sig av just den tekniken efter att ha kört slut på hundarna fysiskt.

Kan tyvärr inte länka från denna laptop, apple.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ambrose
5

Jag går valpkurs just nu och vår instruktör har visat både med sin egen hund och med våra valpar och jag tycker att det är superbra! Dels för att alla inte har det så jättelätt med att bara ta till sig muntlig information, men även del för att det innebär att valparna får prova på saker med andra människor. Att visa med en hund som redan kan momenten är dessutom lite tråkigt och vilseledande.

Oftast tycker jag inte att kurser är till för hunden, utan mest för ägaren. Om man då ser att ens hund faktiskt kan momenten med en annan människa, så vet man att det går och kan jobba mot det! Dessutom ger dessa tillfällen bra information till kursledaren om hur de olika individerna fungerar bäst. Om han/hon ändå ska hjälpa en deltagare med dens hund, så varför inte göra det framför hela gruppen så att alla kan lära sig något?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Moag
7

#11 Varför är det dålig pedagogik för att hunden skärper till sig? Meningen är ju bara att visa hur deltagarna ska göra. Det hände på valpkursen jag var på, vilket bara gjorde det tydligare.

Saffran0Spice
7

Pedagogiskt fel att visa?
Det är väl utmärkt att kunna visa upp live exakt hur man menar - oavsett hur pedagogisk man är så är det väldigt praktiskt att visa också då alla människor i världen inte är lika bra på att förstå verbalt.
Vissa måste se för att förstå och är man en deltagare som är på det sättet så spelar det ingen roll hur pedagogiskt lagd kursledaren är om denna inte visar vad den menar.

Så tycker det är jätte bra att låna hund och visa, då når kursledaren ut till förhoppningsvis alla som deltar i kursen, vilket för enligt min åsikt är mycket mer pedagogiskt och lärorikt =)

Lord Vulcan
3

#11 Spelar det någon roll om hunden skärper sig el inte, hennes ska bara visa en övning.

Maja2
6

Jag håller vardagslydnadskurser, och lånar ofta deltagarnas hundar för att visa. Naturligtvis frågar jag hundägarna först om det är ok.  Jag har aldrig någonsin mött någon som finner det negativt att jag gjort så.

teezan
4

Har också varit med om att kursledare lånar min hund. Hon har ofta med sin egen hund, men ibland lånar hon, och jag ser inget problem i det :)

FridaR
4

Tycker det är väldigt bra! Förstår bättre om någon visar hur man gör och det spelar ingen roll för mig om någon skulle låna min hund, dock förstår jag folk som kanske inte vill låna ut sin hund pga olika anledningar men kursledare brukar ju fråga innan! #11 förstår inte varför det skulle vara "dålig pedagogik" bara för att hunden skärper sig då det bara går ut på att visa momentet 🙂

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

lisa90
0

I första hand tycker jag att kursledaren ska visa med sin egen hund, men visst är det okej att långa deltagarnas hundar också :)

fridarebecka
0

Jag ser inget negativt i att kursledaren lånar en hund för att visa snabba övningar, är det övningar som kräver mer av hunden så kan det ju vara bra om hen tar sin egen hund. Och självklart så ska ju både hunden och ägaren vara okej med att kursledaren lånar hunden. Men jag tror och hoppas att ingen kursledare envisas med att låna en hund som inte självmant går fram till denne

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
IngridSvensson
4

Jag ser inget fel att kursledaren skulle låna en hund för att visa ett moment. #11 min hund skärper verkligen inte till sig när en främling tar kopplet. Han blir ganska omöjlig när andra, förutom husse och matte går med honom.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

ahlbergaren
4

Är väl helt OK om kursledaren är så pass duktig att hen kan läsa hundar ordentligt (vilket inte någon instruktör jag haft på  BHK kan…) Min hund är rädd/väldigt obekväm med andra människor så därför hade jag aldrig tillåtit kursledaren att "visa" med min hund eftersom jag vill att han ska känna sig trygg i miljön som redan är svår för honom.

Karmatarerskanise
0

Tycker det är bra. Så länge det är ok med ägaren så klart :)

Maja2
5

Det är en självklarhet att inte låna en hund som på något sätt verkar obekväm, det hade jag hoppats och trott var prio ett för alla kursledare!    Vad jag märkt genom åren som kursledare, är att det mest positiva med att visa med någon av kursdeltagarnas hundar, är ju att man visar HUR de ska LÄRA sina hundar. Det känns rätt värdelöst att visa med Min hund, som redan kan. Det är inte resultatet man vill visa, det är HUR man ska lära en hund som inte redan kan.   :)

Lord Vulcan
0

#22 Vill man inte låna ut hunden är det helt ok att säga nej.

CelsiusT
3

Jag tycker det är okej så länge det gäller moment som enbart innehåller positiv förstärkning och inget positivt straff. Positiv förstärkning kan aldrig påverka hunden negativt vilket positivt straff kan göra. Därför anser jag att så länge det handlar om att visa momentinlärning så är det okej, men inte vad gäller uppfostran av hund. Som kursdeltagare är man otroligt utsatt och det kan vara svårt att säga nej när instruktören frågar om att få visa med dennes hund. Det är något man måste tänka på när man är instruktör, att man sitter i en oerhört auktoritär position.

Jag har haft många deltagare som bett mig att använda deras hund för att visa. Annars är mitt motto att jag ska kunna förklara för mina deltagare hur dom kan göra, och jag får helt enkelt vara kreativ. Någon gång när jag förklarat samma sak på tusen olika sätt och budskapet ändå inte framgår så har jag frågat om det är okej att jag visar med deras hund, det har varit väldigt uppskattat och poletten har då trillat ner. Men jag ogillar att göra det och drar mig för det, eftersom jag vet hur otroligt lätt det är att säga ja trots att man inte vill låna ut sin hund.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Maja2
0

Det kanske kan vara positivt att som kursledare, vara tydlig med vad kursen innebär, så att kursdeltagarna vet i förväg på ett ungefär? :) Så tänker och jobbar jag i alla fall :)

CelsiusT
4

#27 Man kan vara väl medveten om vad kursen innebär/innehåller och inte dela kursledarens/kursens filosofi till 100% men ändå tycka att det är intressant att gå kursen. Många "plockar det bästa" ur varje kurs, vilket innebär att man inte alltid delar alla åsikter. Därför ska man också vara försiktig som instruktör när man tar en hund från en deltagare, speciellt då man som kurseldare sitter i en oerhört auktoritär position, även om man som ledare inte uppfattar sig som det själv.

Maja2
0

#28 Jamen absolut måste man som kursledare vara oerhört försiktig !!!  Och det är inget man gör vid det första kurstillfället heller, då man varken känner hundar eller hundägare.  Tror att det handlar mycket om känsla hos kursledaren ifall det blir positivt eller negativt.

Tjeja
3

# 26 man kan ju fråga öppet också! typ "Någon som kan tänka sig att jag visar med din hund?" så kan ju de som vill erbjuda sig istället för att någon som inte vill ska känna sig obekväm.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ahlbergaren
0

#25 Japp, och det har jag gjort också. Men som sagt kanske inte alla säger nej även om dom vill.

Lathundarna
3

Har sett diskussioner kring detta tidigare, och det många tycks glömma är hundägaren som lånar ut sin hund - många gånger för att de helt enkelt inte vågar säga nej. Jag har sett detta ske på kurser, och jag har snabbt noterat hur det bryter ner ägaren av hunden i det tysta då denne ser hur bra det funkar när instruktören tar hunden men hur det inte funkar alls när  de ska utföra vad det nu må gälla själv.

En hundägare som tappar självförtroende under en kurs är ett riktigt dåligt betyg för instruktören. För att det inte ska finnas utrymme för sådant använder man sin egen hund för visning (man ser då till att man är såpass duktig att man kan hantera att visa med hund över huvudtaget), och stöttar upp hundägaren extra för att ge det stöd som behövs för att ekipaget ska komma framåt och utvecklas åt rätt håll.

Har tyvärr sett när ett "misslyckande" på kurs lett till att hundägaren efter kurs valt att sälja/omplacera sin hund då de känt att de inte räckt till - trots att de haft en bra grund att börja bygga på bara de bara hade fått rätt verktyg och stöttning. Allt på grund av att instruktörens agerande sänkt deras självförtroende kring just den pusselbiten.

Karmatarerskanise
0

#32 det har aldrig hänt på de kurser jag varit med på.

Man får ju välja bra kurser. Kolla upp betyg på ledaren innan.

[Forest]
1

Har gått kurs där kursledaren visa mig genom låna våran hund visa. Jag ser inte felet alls sen är det väl en fördel att hunden kan ha annan förare än sin ägare.

Maja2
1

#32 har aldrig hört talas om att någon skulle bli nedbruten. Den kursledaren var inte tillräckligt bra känns det som. Dåliga kursledare finns det alltför gott om tyvärr.

CelsiusT
5

#35 Har själv blivit det flertalet gånger (dock inte åt det håll att jag funderat på omplacering, men mitt självförtroende har rasat i bott och jag har även blivit knäckt över vad min hund blivit utsatt för av instruktören). Och varje gång säger jag "jag ska aldrig mer acceptera att en instruktör tar min hund för att visa", men sen står jag där ändå och tittar på när instruktören gör något med min hund som jag själv aldrig skulle gjort. För att jag har svårt att säga nej - trots att jag själv är utbildad instruktör/hundpsykolog och ofta håller kurser själv.

Hur vet man innan man börjar kursen att detta kommer att ske? Hur vet man innan man börjar kursen att instruktören är så pass "dålig"? Och faktum är att flera gånger har det varit bra kurser där jag lärt mig mycket, MEN jag håller inte med om allt och hade inte gjort på det sätt som instruktören gjorde med min hund (hur skulle jag ens i förväg veta vad instruktören skulle göra mot min hund?).

Man får vara försiktig som instruktör och tänka en vända till innan man lånar någons hund. Min hund är min, och det är ihop med mig min hund ska fungera, min hund har inget behov av att fungera med någon annan än mig (och min familj), alltså har min hund inget behov av att bli tränad av någon annan. Behovet att instruktören ska låna deltagarens hund ligger helt och hållet hos instruktören, instruktören behöver visa något och instruktören behöver då en hund. Måste min hund vara den som tillfredsställer instruktörens behov? Eller är det upp till instruktören att lösa situationen?

Maja2
1

#36 Under de 8 år jag hållit kurser, har det aldrig hänt att jag lånar någons hund för att visa ett specifikt moment för hela gruppen, utan för att visa ägare som inte får till det. Jag har hittills Enbart stött på otroligt tacksamma och glada hundägare, men det är väl just för att jag hjälpt dem individuellt, och alltså inte lånat hunden för att visa hela gruppen något moment.  Jag jobbar individbaserat

CelsiusT
1

#37 Jag har heller aldrig varit med om en instruktör som lånar någons hund för att visa för hela gruppen. Det jag pratar om är just när instruktören lånar/tar min hund för att tala om för mig hur jag ska göra. Då är det oftast instruktörer som inte gör sitt bästa i att beskriva med ord utan dom tycker själva det är lättare att visa hur det går till och lånar då min hund för att visa mig vad dom menar. Istället för att beskriva för mig, jag har lätt för att ta in information via beskrivning, men alla instruktörer har inte kunskapen att beskriva med ord utan vill då hellre visa.

Hime
3

#38 Precis som många människor inte tar in information lätt genom bara beskrivning. Jag har gått en utbildning för att bli instruktör, en av sakerna man fick lära sig då är att majoriteten av människor har lättare att förstå när de ser någon göra övningen, än att bara få det beskrivet.

CelsiusT
1

#39 Absolut, visst är det många som har lättare för att se. Men jag tycker att först försöker man beskriva vad man vill få fram, och om det inte går att förklara på något sätt _då_ kan man eventuellt fundera på att visa. Inte börja med att rycka kopplet ur handen på deltagaren för att det är för jobbigt att förklara. 

Själv har jag bara med någon enstaka deltagare råkat ut för att inte lyckas beskriva övningen på något sätt. Och jag har haft väldigt många deltagare. Så jag tycker iaf att instruktören ska försöka att förklara först och främst.

Maja2
0

#40 Ja, är det en kursledare som börjar med att rycka kopplet ur handen på deltagaren för att det är för jobbigt att förklara, så är det en usel kursledare!

[Forest]
0

37 ja det är just det jag tyckte var bra. Att kursledaren visa mig tydligt vad jag missa men såg hur hon mena på bra sätt när hon visa mig tipset. Så jag tog det som väl inte blev jag knäckt över se min miss tvärtom taksam och fick träna på göra rätt isf fel hunden fatta det 100 gånger bättre efter jag gjorde det rätt/ tydligare.

CelsiusT
1

Tänker nog att det isf är bättre att man informerar om att deltagarna kan få be om att man visar om dom vill att man ska göra det. För visst finns det deltagare som vill att man visar, men det är lättare att dom ber om det än att man ska sätta press på dom som inte vill.