Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 2414 ggr
Arashi
0

markering i spår

vad gäller egentligen vid markering av pinnar i spår? är det okej att hunden plockar upp pinnen och tar den till ägaren? finns de några regler gällande markering, apportering av hittade föremål?

Majken!
0

Hunden ska tydligt markera föremålet, hur spelar ingen roll. Det vanligaste är liggmarkering eller apportering, så hunden får gärna plocka upp den och komma till dig med pinnen.

Ambrose
0

Eventuellt så beror det på vilken typ av spår, men i IPO spår så är det tillåtet. Kanske dock inte det mest praktiska eftersom hunden på ett snyggt och tydligt sätt måste ta upp spåret igen. Regler finns det, fast jag kommer inte ihåg vart man hittar dem. Kolla bland artiklar på SBKs hemsida.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Arashi
0

okej, apportering känns lättast att börja med, eftersom han redan gör de självmant, så kan man kanske träna liggmarkering på sidan av för att senare  börja använde de.

måste de vara en super snygg lydnads apportering där hunden sätter sig framför en eller bredvid en? eller får man minus poäng om hunden tex tappar den framför föraren?

Driva
0

Det är bara i apellspåret som spårmarkeringen syns, sedan är du ute i skogen och får göra precis hur du vill, bara du har med dig pinnarna in :)

Besök min blogg: http://bumpi.se

Ambrose
0

Det ska vara ordentliga grejer annars får du avdrag. Att lära hunden rätt från början kommer bli enklast i längden. Så om du t.ex. vill ha en liggmarkering så lär in det redan nu och vänta hellre några veckor extra med att lägga ut apporterna i spåret :) Beror ju som tidigare sagt på vilken typ av spår du kör med. För att lära in liggmarkering så lär man först in det utanför spåret. Pinnen betyder ligg… man kan även kleta lite leverpastej eller liknande på pinnen.. då blir den intressant och hunden lägger sig ned för att slicka… t.ex.. själv har jag börjat lite med att ha en burk med foder i slutet av spåret. När hunden kommer dit så går jag fram till sidan av hunden och får henne att lägga sig med fysisk kontakt. Inget kommando. I början räcker det kanske att hunden står lugnt eller sitter. På så vis kopplar även hunden. "Aha! Jag hittade något.. då ska jag lägga mig".. när hon ligger så öppnar jag burken.. hon får maten och sedan myser vi. Jag vill ha en lugn och metodisk hund i mitt spår :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se