Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1619 ggr
doodlebreak
0

Sår vid klon

Min unghund har fått ett sår vid en klo på ena baktassen. Jag har inte märkt att han besvärats av det. Möjligen har han slickat eller bitit lite på tassen, men inte väldigt mycket. Jag upptäckte såret när jag skulle klippa klorna.

Vad bör jag göra? Jag har hört om många som får ganska kraftiga problem med sår på klorna eller klokapslarna, så man blir ju lite orolig…

russin
0

Är du säker på att det är vid klon och inte på själva klon upptill ? På bild ser det ut som själva klon är skakad längst upp. Om det är det sistnämnda så verkar det ha blivit ett brott på klon och i så fall behöver den troligtvis dras bort.

Har hunden ont om du försöker vicka lite på klon ?

doodlebreak
0

Det verkar inte sitta i själva klon lyckligtvis! Och han reagerar inte minsta när man vickar på klon heller. Jag tog några bättre bilder, men det är svårt att få honom stilla… :)

Lord Vulcan
1

#2 Är det ovanför klon hade jag tvättat med alsolsprit och haft koll på det. Är det klon håller jag med #1.

russin
1

Jag tycker det ser ut som om det "släppt" lite vid fästet på klon om man ser på den nedersta bilden - det ser ut att glipa vid klofästet. är det så är risken för infektion stor (det ser rött och irriterat ut) och då kan det vara så att klon behöver dras.

Börja med att raka bort all päls i området, så du dels kan se ordentligt och dels lättare kan hålla det rent - det ser kladdigt ut🙂