Parning
Hej. Jag har en renrasig frisk sund reggad hanhund som jag skulle vilja para. Tanken är att ta en av valparna som delvis betalning. Vet dock inte hur man gör betr språngavgift, vad är rimligt att begära om man senare tar en av valparna? Gratis omparning om tiken går tom är dock givet. Tacksam för lite tips och goda råd.
Det jag fått lära mig om språngavgiften är att man kan sätta ett pris efter ex utställningsresultat - Champions har ofta hög språngavgift har jag märkt.
Sedan kan man även anpassa efter tex undersökningar som bevisar att hunden är 100% frisk - ED, hjärta, patella osv
Men jag är tyvärr inte helt inne i detta, så någon kanske kan ge betydligt bättre svar - men detta är vad jag känner till hittills =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Ofta är det valp el pengar.
Du får nog fler o korrekta svar inne på kennel i fokus.
Viktigt att kombinationen har något att tillföra rasen o inte bara ert behov av avkomma efter er hanhund. Likaså är det viktigt att båda tilltänkta föräldradjur gjort alla tester/prov som krävs för valphänvisning via rasklubben.
Det är vanligast att hanhundens ägare kontaktas av tikägaren för ev parning, därför kan det vara bra att visa upp sin hund på utställningar o även arbetsprov om det finns sådana för rasen.
MH eller BPH borde vara obligatoriskt för avelsdjur.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag tycker du ska kontakta din rasklubb för att få veta mer - dels vad för hälsoundersökningar som krävs och sedan vad priserna brukar ligga på i just din ras. Är hunden inte utställd, så behövs testikelintyg att kulorna ligger på plats. Dom flesta tikägare brukar vilja att hanhunden har visats åtminstone en gång på utställning (lite beroende på ras).
Det är också en bra idé att kontakta din hunds uppfödare, det är sällsynt att man själv kan avgöra om ens hund har de kvalitéer som en avelshund bör ha, dessutom kan hen vara behjälplig med att hitta en kompatibel tik.
När man parar sin hund är det för att man vill bevara bra egenskaper från djuret.
Håller helt med vallhund, och det är inte att vara besserwisser.
Vad är det med folk att först ställa en fråga och sen stänga av sitt medlemskap samma dag? Har sett detta flera gånger nu.
#9 Nepp, om man vill hålla på med busk-avel och får svar som dina så är det ju inte kul längre 😉
För att stjäla tråden lite - BPH/MH, någon som gjort detta och vet vad det innehåller och kostar?
Funderar på att göra det med min hund =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#11 Det är dom som inte gillar att andra tycker olika än dom själva.
# 12 MH kostar ca 350 kr, iaf för 5 år sedan.
MHs innehåll hittar du på SBKs hemsida. BPH borde du hitta på SKKs hemsida, det brukar betecknas som MH Light då det inte innehåller skott.
Varför kan folk inte bara googla om de vill ha färdiga svar utan synpunkter?
≧◔◡◔≦
#14 Ah ok, Tack!
tror det är BPH jag ska göra isåfall? Då jag inte har brukshund =)
#14 - BPH är höjd något alldeles gräsligt. Det kostar 750 kr nu 😕 Samma summa för MH har jag för mig.
BPH innehåller skott även det - jag har gjort med skott🙂 Men det går att få även utan om man väljer ett sådant tillfälle.
#15 Bra sagt.
#16 Jag gick MH med Leon som inte är en brukshund, det var på en OG (ortsgrupp schäfer) där var även en italiensk vinthund, som bröt efter skottet då hunden blev alldeles för berörd.
#19 Jaha - då kan jag alltså välja vilket som då?
Min italienare bryr sig inte om skott/smällare/raketer (redan testat privat) så den biten oroar jag mig inte för ^^
#17 750kr var inte så farligt ändå - trodde det låg närmare 2000 😃
MH kostar 600kr och det kan du göra på vilken hund du vill! Min terrier tik har gått MH då jag föredrar det framför BPH :)
Codeavalone.blogg.se
Jag har fått uppfattningen att MH är lite mer bruksinriktat och BPH är lite mer vardagsinriktat? Jag vet dock ej, känner ingen hund som gjort något av delarna 😐
Fördelen med MH är att det är mer omfattande än BPH, dessutom är man garanterad plats på sitt lokala BK om man är medlem där, de enda som kan gå före är hundar som behöver MH inför parning eller deltagande i brukstävlingar.