Träning
Hej.
Nu tycker jag att det är dags att börja träna Chip när vi äntligen blivit klara med hans folkfobi.
Men! Jag skulle behöva lite tips. Han dö-älskar ju leksaker men blir så okontrollerbar när man tar fram leksaker. Han kan liksom hoppa efter händer för att få tag i leksaken och det blir jätte svårt att träna med honom. Någon som har ett förslag om hur man kan träna bort det?
Samt att han inte har en "on och off knapp" utan han är igång 24/7 och vill leka leka leka. (Vi motionerar honom tillräckligt. Men han är en border collie..) Vilket jag vill få bort.
Skulle vilja att han fokuserade på mig när vi tränar också.
Skulle bli överlycklig för lite tips, vill verkligen jobba med min hund men vet inte hur :(
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
En passivitetsövning vi brukar köra med är att kasta en leksak som han gärna vill ha, men han får inte springa fram till den förns han är lugn. Dvs:kasta och håll fast, vänta in lugnet och sen får han ett varsågod. Detta har han börjat förstå lite, jag säger "lugn" precis innan jag kastar, och han gör mindre och mindre försök att springa efter, och lugnar sig direkt när han inser att han inte kan springa iväg :)
Även sitt/stanna är en bra passivitetsövning. Sätt han och be han stanna, backa, och lägg på svårigheter som att du hoppar, snurrar runt, jonglerar med en leksak på några meters avstånd 🙂 Klarar han att sitta kvar så belönar du genom lek.
Lek med honom(vi brukar kampa) i ca 3-5 sekunder, och sen tvärsluta och var passiv i 3 gånger så lång tid som ni lekte, alltså:lek, passiv, lek, passiv, lek, passiv osv. Detta har fått vår hane att fokusera lite mer på mig när vi leker, istället för på bara leksaken :)
Dom här övningarna funkar bra på min mudi, och det tröttar ut honom ganska ordentligt då han verkligen måste kämpa för att behärska sig 🐶
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Vilket bra tips! Har testat på lite idag. Och känner mig redan hoppfull. Vi ska gå några lydnadskurser dessutom snarligen så lite extra träning skulle vara jätte bra!
Skulle inte välja att kasta saker med en BC.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Håller med vallhund var väldigt försiktig med kast lekar med en bc dom har tillräckligt lätt att gå upp i varv som de är.
En av dom bästa sakerna jag lärt min hund är just själv kontroll runt leksaker ;) ska försöka förklara lite:
poängen är att hunden inte får ta leksaken så länge jag har den i handen, jag ska kunna hoppa, skutta, kasta med den etz och hunden får inte försöka ta den. Brukar sen lägga på att jag ska kunna lägga ner leksaken jag först har lekt med på marken och då måste han först ge ögonkontakt och sen får han ta den på ett varsågod. Alltså självkontroll runt allt som har med leksaker att göra. Detta är nästan ett måste med så "snabba" hundar om man vill ha fingrarna kvar 😉
Börja med dom vanliga: nej-varsågod övningarna, dvs. håll godis i handen och vänta till hunden ger ögonkontakt. Sedan gör du de svårare genom att öka på tiden och att lägga godiset på golvet, på hundens tass etz.
Prova sedan att göra samma sak med en leksak, sitt på golvet framför hunden be om ögon kontakt och låt han ta leksaken på ett varsågod. Börja sedan att sakta röra/vifta med leksaken framför honom,
Sedan la jag bara till de här som distraktion i stanna träningen, men då måste du först tränat in vanligt stanna, sen försvåra de mer och mer med att kasta leksaken över honom, springa med den etz.
var noga med att stå stilla och hålla i leksaken framför dig om han hoppar, rycker du undan den kommer han bara vilja hoppa mer, vänta alltid på ögonkontakt och låt han aldrig ta den om du inte gett din tillåtelse att göra de.
Sen kan de va så att han går upp för mycket i varv runt leksaker, bcs har en tendens att göra de väldigt snabbt, så träna bara väldigt korta pass med leksak och sluta alltid innan han går upp i varv för mycket. Bästa att göra är att fokusera mycket på lugn träning med mycket godis belöning (godis är lugnande) och bara använda leksak när han verkligen har gjort något super bra.
Lycka till med den fortsatta träningen 🙂
Vi har en labrador också, så att inte kasta bollar är liksom inte något som kommer funka i våran familj. Och bara för att han är en border collie så betyder inte det att han inte borde få vara en hund.
När jag leker med honom, så får han leka. Men när jag tycker vi är klara, säger jag "Nu räcker det." Då slutar han. Däremot kan han komma och lägga bollar på en under dagens gång och säga "Nu tycker jag att du borde leka med mig" Men jag lägger bort bollarna och säger nej. Men då brukar han gå till labben och leka med honom istället.
#4 Chip är inte en mat hund och gillar inte godis, han äter knappt ens hundmat. Även om vi blandar ner massor av gott åt honom.
#5 Visst är BC en hund, men det är en väldigt speciell ras so väldigt lätt går upp i stress, speciellt när man kastar saker.
Testa att trötta ut honom ordentligt, exempelvis via viltspår.
-
Okej! Ska gå lite kurser nu ändå, så jag kan gå viltspår! :)
Äsch, viltspår är ingen rocketsience, bara att dra en klöv och droppa lite blod och sedan binda upp klöven i slutet. Låta det ligga en stund och sen ut med hunden på det.
-
Okej, vart får man tag på det då? xD
Djuraffärer, vanligtvis. Annars någon jägare :)
-
Okiii, tack!
Kom ihåg att man måste ha markägarens tillåtelse innan man lägger blodspår och klövar! 👍
Men om man gör det i en skog så borde det väl inte vara något problem?
#15 Skogen ägs alltid av någon, vanligtvis en bonde i närheten :-)
Okai
Inte nog med det, man måste ha Jordbruksverkets tillstånd också! Och det kostar, tyvärr. Tror att det var 300 spänn för 3 år.
Tass Josephine
#18 Inte om man använder viltblod och/eller blodpulver om jag minns rätt.
-
Nä, just det, de e sant.
Tar för givet att de flesta inte har tillgång till viltblod.
Åhå, nu lärde jag mig nått nytt. Visste inte att man fick spåra utan jordbruksverkets tillstånd med blodpulver :).
Tass Josephine
Vänta va? Vart får man tag på det då? Djuraffär där också eller?
Får tag på vad?
-
KL
Lägger man personspår som privatperson behövs inte markägarens tillstånd.
o.O Jag är förvirrad.
Jag med.
Förstår inte vad #23 vill säga med sitt inlägg då vi diskuterar viltspår, inte personspår. Men hen har rätt, för personspår behövs inga tillstånd.
Blodpulver får du tag på i djuraffärer.
Tass Josephine
Okej xD
Ger ni honom torrfoder? ett tips är att prova blöta fodret lite grann och sedan hälla lite olja (ex raps olja) över det och ev blanda ner lite korv och se om han äter då. Annars brukar dom flesta hundar sluka färskfoder.
När de gäller godis så är de oftast så att en hund inte tar godis om den är för uppstressad/ vet att matte kan kasta en boll i stället. Leksak är oftast en mycket mer uppskattad belöning men den gör också att hunden går upp i varv, vill du träna in ett lugnt beteende så kommer det bli väldigt svårt om du inte kan belöna din hund på ett lugnt sätt.
har du testat mjukost?, baconost, skinkost på tub? testa att trycka ut lite på fingret och ge honom inomhus, gärna när han är lite hungrig och inte hunnit gå upp för mycket i varv kanske direkt på morgonen? och se om han tar de. Han kan behöva "läras" att jobba för godis tar han de inte ena dan så prova igen dan efter och fortsätt så, ge inte upp efter ett eller två försök.
lycka till :)
Vi blandar i 50% torrfoder 40% blötfoder och 10% vatten. Och även då brukar han bara äta lite. Fast han är inte undernärd eller något sådant.
Han har jätte svårt för att kunna koncentrera sig med godis, hör han något ljud så vill han inte längre. Även om jag är positiv och skuttar runt och hejar på honom, eller pratar med en lugn röst.
Jag har testat det mesta, det ända som tar ens lite är falukorv. Men även där, han gör det bara när det är knäpptyst och vi är ensamma. Vilket inte är så ofta då jag bor hemma med min familj på 5 personer 3 hundar och 2 råttor. ._.
Vad jag lärt mig om vallhundar är att motion gör inte mycket för att hunden ska bli trött, känner bc vars ägare går ca 1 mil om dagen med lösa hundar. Hjärngympa e de bästa att få en hund trött, oavsett ras egentligen
//Odjuren
www.odjuren.com