Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 3158 ggr
Crucio
0

Vad har veterinär kostat för er?

min pojkvän kommer troligen att skaffa hund, och jag är orolig av en massa olika anledningar då jag känner att folk i allmänhet/han tenderar underskatta vilket ansvar det är att skaffa hund.

men en specifik sak jag undrar är om ni kan ge exempel på vad veterinärvård kan kosta även om man har försäkring? vad kan till exempel olika operationer och sådant gå på? tänker att man ibland kanske tror att försäkring ska täcka mer än det nödvändigtvis gör. så säg gärna vad ni hade för försäkring, vad som hände och vad vården kostade.

tack på förhand.

Sajtvärd på Skrivlust

Frosstis
0

I somras har försäkringen fått betala över 18000 kronor för våran hund. Då har vi endast behövt betala några tusenlappar för det.

Han fick sätta två såna där slangar i sin kropp (kommer inte ihåg vad det heter just nu) och för försäkringen kostade det ungefär 8000 kronor tror jag, vi betalade runt 1000 har jag för mig. 

Han har fått hundbett, haft bölder ovanför rumpa och i läppen och haft problem med öronen 

Vi har agria och sån försäkring upp till 30.000 kronor

Evelina!
1

Ett ormbett gick på ca 15000 (hade kostat mer under jourtid) inklusive återbesök. Försäkringen tog ca 11000, resterande belopp fick vi vackert hosta upp ur egen ficka.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Em_
0

Hundbett över ögat under lek. Akutbesök under kontorstid. Undersökning plus antibiotika kostade ca 1300. Och det var ett "drömscenario" för den sortens skada. Vill inte veta vad en ögonoperation skulle kosta…

Spöket
2

Vår gamla hund kostade oss som mest  20400 kr (hon var 14 år vid tillfället) Hon åkte in akut, givetvis på jourtid, för att hon betedde sig konstigt och ställde sig och kissade i hallen. Det var blodblandad urin. Hon låg inne i ca 3 dgr och det var livmoderiflamation hon hade så den togs bort. Höll på att tuppa av när det var dags att betala och kraxade fram att hunden var försäkrade, fick svaret att försäkringen var dragen. Tidigare samma år hade vi åkt in akut med henne för att hon var svullen under ögat, det var en tand som fick dras ut och där gick tydligen den mesta försäkringssumman åt för det årets försäkringsperiod :(

Vår nuvarande hund har problem med lite av varje, hon har hittills kostat oss (iår) ca 7000kr (hon är 10år) hon håller på att prova en medicin mot torra ögon och om det är den hon behöver så är det en medicin som hon ska ta i resten av sitt liv, den + en till kostar 900kr i månaden.. det blir i runda slängar ca 10,000 om året då.

Snart ska hon ta bort tandsten och då sövs de ner, förra gången var väl för ca 2 år sen och den notan gick på 7000kr (de tog även bort 5 tänder)

Kan tillägga att båda våra hundar har varit/ är försäkrade hos folksam.

Summorna som jag har skrivit är ur egen ficka efter att försäkringen är dragen!

Det kan bli dyrt när hundarna är gamla, tyvär.

Multi vad?

Zvintos
0

Under okt-dec förra året drabbades vår ena av klokapselavlossning och var en hel del hos veterinären. Då vi har honom (och även den andra hunden) försäkrad hos IF har vi således en fast självrisk på 2500kr. Så även om det i princip kostade runt 1500kr/besök, första besöket dock dyrare, betalade vi inte mycket. Tror han var på runt 6-7 besök, varav hälften var operation av klokapslar, och vi betalade nog ca 4000kr allt som allt (uppdelat på olika besök m.m.). Den summan inkluderar kostnaden för alla dessa bandage, salva, gasbindor osv. Försäkringen täcker upp till 3000kr för medicin också, så den fick vi alltid tillbaka pengarna för efter vi hämtat ut den.

Dyrare besök än så har det tack och lov inte blivit för oss ännu och det hoppas jag vi slipper med. *peppar peppar*

peafie
0

Hornhinneskada + ögoninflammation, ca 5500.

Bloggen     ○    Instagram

Murmeltuss
0

Inte så dyrt, men hade en hund som kräktes väääldigt mycket och vi var hos veterinären några gånger. Röntgen och blodprover. Blev ca 4500kr och vi fick ca 1800kr av agria.

Saffran0Spice
0

Brutna framben + rehab + felbehandling + avlivning = 65 000kr

Spöket
0

#8 nä va f*n :(

Multi vad?

Lathundarna
0

Röntgen, kontroller, blodprover, behandlingar, etc pga ryggproblem samt värkande baktass = ca 22,000,- Med försäkring, dock veterinärbesök utsprida över ca 3 års tid.

2 behandlingar utanför försäkring för ovanstående problematik = 1,100,- samt en frisk hund igen. Dyr läxa vi lärt oss; ibland måste man söka sig åt andra håll än veterinärer för att finna svar och lösning.

Frosstis
0

#8 betalade ni hela summan eller fick ni något från försäkringen?

Hime
0

Min hund fick livmodersinflammation när hon var 1 år gammal. Operationen gick på 12.000 vi fick betala 4000.

Wenniz
0

Min ena ligger nog på 60'000+kr. Började med olika undersökningar då hon betedde sig konstigt under en längre tid som senare visade sig vara hormoner som spökade. Men hon hon ramlade fortfarande och hade svårt med balansen ibland, veterinären hittade inget fel men någon månad efter fick hon diskbråck på 2 ställen längre bak i ryggen som var riktigt illa. Blev såklart akut operation och sedan

• Nederlandse Kooikerhondje -
DixieBC
0

Min hund blev drastiskt dålig i magen, började bajsa löst, kräkas och slutade även äta. Det visade sig att hon hade uppsvälld tjocktarm och var helt och hållet uttorkad, pga att hon inte ätit och gjort sig av med allt via kräkningarna.

Hon fick stanna hos veterinären 2 dagar med dropp. Vilket resulterade i 12.000 kr. Försäkringen betalade ca 8.000. Resten fick vi stå för.

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

JasmiineN
0

Min har svårare kvalsterallergi, men försäkringen har dock inte täckt alls mycket. Under bara 3-4 veckor så har vi fått hosta upp 6000kr själva. Innan dess  har hon bara haft massa undersökningar utan resultat osv, som kostat oss 2-3000kr sammanlagt.

Ska byta försäkring såfort vi är färdiga med kvalsterallergin utredningen.

Sajtvärd på Collie

Ankilika
0

Operation av två leder för ocd = 30.000:-. Folksam har tydligen tagit bort sin direktreglering så vi fick ligga ute med pengarna hela sommaren. Utöver det var det en resa på 90 mil enkelväg. Och så klart rehab på hittills kanske 5000:-. Och lite medicin på runt 1500:-. Utöver det var han inne som 14 veckors valp för att han hade en sten som fastnade i analöppningen. På jourtid. Över 3000:-. Och så var vi inne och röntgade honom innan operationen i somras när vi började misstänka något fel, 1600:- för det + bilresa. Mycket har vi fått tillbaka men får ju alltid ligga ute med pengarna.

[FridaGenborg]
0

Min förra hund var vi in med en gång efter han blev anfallen av en annan hund, men dom kostnaderna stod inte vi för. Andra gånger vi var till veterinären var vid hälsokontroller, vaccinationer och sedan avlivning vid 10 års ålder på grund av just åldern. Så, han kostade inte mycket pengar i veterinärkostnader. Min nuvarande är bara 1 år och vi har inte behövt göra ett veterinärbesök ännu, förutom vid vaccination då. Jag har haft ganska tur med mina hundar, än så länge.

Saffran0Spice
0

#11 Det var vad vi betalade.
Försäkringen tog endast en liten del, några tusenlappar.

Dumpuck
1

Vår kille är 5½ månad nu.

Försäkringsbolaget har, under en 2 månaders period, redan stått för över 20.000kr för vår hund och vi själv har fått betala runt 9.000-11.000kr hittills.
Ingen operation, utan två olika röntgen tillfällen (vanlig röntgen + CT), tarminfektion som resulterade att han fick ligga inne 2½ dygn (väldigt vanligt med magproblem hos valpar, tänk på det) och då har vi också tid för operation i oktober så det kommer stiga ytterligare där. 

Ett måste!
Planerar man att skaffa djur, oavsett djurslag, så ska man i god tid innan öppna ett konto som är specifikt för djur och sätta över så mycket man kan per månad. Man ska ha ett antal tusen undan sparade innan djuret ifråga kommer och sedan fortsätta lägga undan några hundra/månad.
100/månad räcker inte långt vilket många verkar tro, det blir bara 1.200/år och det räcker knappt för ett litet veterinärbesök. Det är knappt 500/månad räcker att spara undan, det blir 6.000kr/år. Mycket kan hända på ett år.
Ett enda veterinärbesök kan kosta allt från 1.000kr till över 50.000kr. Har man inte sparat undan något innan djurets hemkomst eller ens efter, ja, då ligger man pyrt till och den enda man har att skylla på är sig själv.
Man får aldrig vara så blåögd och tro att bara för att man har en försäkring så löser sig allt, man måste ha pengar undanstoppade. Risk finns, oavsett försäkringsbolag, att man kan få stå där och behöva lägga ut 15.000kr direkt.
Det gäller att prioritera vad man lägger pengarna på, har man djur så får man gott acceptera att man kanske  inte får köpa de saker man vill. Man kan inte latja runt hur som helst då.

#16 Folksam har direktreglering, har alltid haft då vi varit in i varje fall. Senast vi var in var i början av september, lät skumt att ni inte kunde reglera direkt?

vallhund
0

#15 Jag skulle aldrig våga byta försäkringsbolag på en hund. Har hunden dessutom nyttjat sin veterinärvårdsförsäkring så blir det reservationer för alla organsystem som tillhör det organ som varit sjukt.

Diarré o kräkningar t ex, reservation för allt som har med mag tarmkanalen att göra, har ni råd med det?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Grace2009
0

Här kommer jag som knappt varit hos en veterinär: Måste man betala med en gång eller kan man få på faktura? Några tusenlappar kan jag slänga upp på en gång från mitt lönekonto men mitt sparande ligger på ett annat separat konto. Tar någon dag för mig att föra över pengar till lönekontot. Eller förväntas man ha 50k liggandes på lönekontot så man kan betala på plats?

Dexterr
0

#21 det är olika. På de stället vi brukar gå till tog faktura sen tog dom bort det, men vi som fått på faktura kunde fortsätta med det. När vi skulle hämta tiken från op så kunde vi helt plötsligt inte få de på faktura så vi fick betala allt direkt o sen reglera då dom inte gör direktreglering där.. Men på andra ställen vi gått efteråt på har haft direktreglering.

Majken!
0

Knappt någonting. Hunden är snart två år gammal, enda gångerna jag besökt veterinären är för vaccinering och HD/ED-röntgen.

Crucio
2

tänkte bara säga att jag läst allt och även visat min pojkvän tråden. tack för alla svar. är verkligen inte kul med veterinären alltså - rent ekonomiskt och även i övrigt, så klart - även med bra försäkringar.

Sajtvärd på Skrivlust

[fabienne]
0

När förra hunden kraschade korsbandet fick vi veta efter operationen att försäkringsbolaget inte tänkte betala så vi fick snällt själva betala runt 19 000 kr. Över ett halvår efter operationen fick vi dock pengarna tillbaka då överprövningsnämnden beslutat att Agria skulle betala oss.

Några exempel på kostnader på vanliga veterinärbesök:

Besök 1. Hunden börjar plötsligt dricka kopiösa mängder vatten. Veterinären trodde att han ätit lite råttgift. Kostnad: 2120 kr.

Besök 2. Återbesök för besök 1. Kostnad: 875 kr.

Besök 3. Hunden smackar och luktar illa ur munnen. Diagnos magkatarr. 550 kr + medicin 98 kr.

Besök 4. Hunden åt en plastpåse, spydde upp den och fick måttlig diarré i några dagar - i övrigt pigg. En morgon var han plötsligt så dålig att han inte ville ställa sig upp på bakbenen. Kostnad: 3023 kr + medicin 119 kr + veterinärmat 300 kr. 

För besök 1,2 och 3 fick vi ca 1000 kr tillbaka på försäkringen. Besök 4 hände i en ny självriskperiod så där borde vi få 500 kr tillbaka. 

Det var några exempel på vad enkla veterinärbesök kan kosta. Tre blodprov och två röntgenbilder togs sammanlagt. Besöken gjordes inom en tidsperiod av 5 månader.