Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2774 ggr
[strondie]
0

Hjälp mig med min hund

Hej! Jag har en pomeranian valp på 7 månader. Jag behöver hjälp, vet inte vad jag ska ta mig till. 

Han äter på allt. Han äter på alla mattor och lister bland annat och säger man till honom att sluta (vilket vi gör typ tusen gånger om dagen) struntar han bara i det. Vi tar bort honom och håller honom en stund, men sen går han såklart dit igen. 

På ett ställe på vårt golv var det en liten flik av golvmattan som var söndrig. Han har rivit upp hela golvmattan nu typ. Så nu har vi lagt en stor matta där, men den äter han på och han flyttar den och äter på golvet.

Vi har försökt ensamträna honom, men nu vågar vi nog inte igen känns det som. Han har rivit upp tapeten när vi varit borta bland annat. Vi måste tids nog kunna  arbeta och vi vet inte vad vi ska ta oss till. Vi har lämnat honom bara någon minut osv, när han varit trött. 

Dessutom morrar han när han inte får som han vill, tex. vi håller honom i knät och han vill ner. Då börjar han morra, men vi släpper inte ner honom förens han slutar. Men han lär sig inte. Han morrar varje gång. 

Hur ska vi göra med alla dessa problem?

Jag orkar snart inte mer, han är hur söt som helst men…. Känns som jag bara skäller på honom jämt. 

Hoppas ni orkar läsa och kan hjälpa mig.

Tack på förhand. //Jossan

VildaVittra
5

För det första undrar jag om han förstått ert kommando "sluta/nej"? Om inte, så kan det ju vara läge att träna in det. 

För det andra undrar jag hur vovven aktiveras och hur mycket?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
1

Kontakta en valpinstruktör som använder sig av positiva metoder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Whippet
1

I härlig ahund tidningen stod det att man kunde spruta med citronvatten

Du behöver: 

1 Citron

Vatten 

en blommspruta

Du tar hala citron och pressar ner den i vatten sen häller du i det i en blomm spruta, och sprutar där den kan bita/brukar bita

I'm out Vilar huvudet i handen

[strondie]
0

Han förstår nej,  men han förstår inte att han aldrig får göra dessa dumma saker. Utan han går ju tillbaka hela tiden. 

Vi leker ganska mycket. Går några promenader om dagen. Och han har flera aktiveringsleksaker som vi använder nästan varje dag. 

Vart hittar man en sådan instruktör?

VildaVittra
5

#4 En hund behöver aktivera hjärnan och kroppen mycket mer än vad ett aktiveringsspel eller en promenad kan göra. Har ni funderat på att börja spåra med honom? Kanske ut och cykla lite?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[strondie]
0

Han leker med en hundkompis varje dag också. Att cykla med honom skulle aldrig gå då han hela tiden vill stanna och äta allt och inte vill han gå snabbt heller.

VildaVittra
3

#6 Är det din första hund? 🙂

Vill hunden stanna hela tiden cyklar man för långsamt när de inte lärt sig än vad man ska göra vid cykeln.

Lek kan vara motion, men inte aktivering, spår är jättelätt att göra och kan till och med vara helt gratis.

TeaOchHanna
1

Jag håller med #5. Att spåra kan faktiskt vara en riktigt bra idé! 🙂Jag fick höra av en instruktör på min valpkurs att många "problemhundar" skulle kunna botas om man spårade med dem. Jag har inga problem med min hund själv men jag har en Jack Russell och då måste man vara påhittig. Jag kan gå med henne i timtals i skogen och hon vill ändå hitta på något när vi kommer hem. Lägger jag ett spår åt henne så har jag en nöjd hund som går direkt till sin bädd och slappar när vi kommer hem. 

Jag hoppas att det löser sig för dig! Att ha en unghund är långt från en dans på rosor men helt plötsligt kommer man över tröskeln och allt bara faller på plats!

[strondie]
0

Jag ska kolla upp det här med spår.. Får söka lite på google. ;)

Det är min första hund som vuxen, när jag gick i 7:an hjälpte ju mina föräldrar mig ;)

Tack för tipsen! 

Något tips om hur jag får honom att sluta äta allt han ser vid promenader tex?

VildaVittra
1

#9 Du kan ge honom en uppgift på promenaderna, som att bära en vante.

TeaOchHanna
1

Spår är inte svårt🙂Du kan börja med att själv gå en rak linje på 10-20 m, se till att du inte korsar spåret när du går tillbaka och sen vänta 30-40 min så att det lägger sig (annars är doften kvar i luften och man vill få ner nosen i backen). Han kommer då att spåra din doft. I slutet lägger du favoritgodiset eller favoritleksaken och ger en massa beröm när han kommer dit. I början av spårträningen för du honom direkt till spårets början och när han får upp det låter du honom arbeta själv, du går bara efter honom till slutet. 

När han börjar på att bli duktig på ett rakt spår kan du lägga en vinkel (göra en sväng) i spåret också.

Häng eller lägg också en markering som du ser i början och slutet av spåret också så du inte glömmer bort vart du la det. 

Hoppas att det var förståeligt, annars finns det säkert en massa tips på google!

fridarebecka
0

När vi spårar så knyter jag fast något gott (typ en bit korv eller en köttbit) i ett snöre och drar efter marken och så letar han upp sin godbit :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[jenny-]1
2

Har du kollat upp honom så att han inte har ont/problem i munnen/halsen/magen? Om han både tuggar sönder saker inne och äter allt han hittar ute kan han ha ont någonstans. Jag hade i alla fall velat utesluta det först innan jag hade börjat motionera honom.
Sen tycker jag att du ska söka upp en bra instruktör med goda referenser. Hans beteende kan både bero på över - och understimulering och att ge dig råd utan att ha sett hunden och fått veta exakt hur hans vardag ser ut vågar jag inte, det kan bli otroligt fel! Vissa hundar behöver mer stimulans i form av aktivering, motion och att få utöva sina naturliga beteenden. Vissa hundar får för lite sömn vilket också skapar stress.

Hoppas att det löser sig för er! 🙂

SuperLimm
1

När han tuggar på något och ni säger "nej" (eller vad ni nu har för avbryt kommando), lyssnar han då och slutar med det han gör? Slutar han så ge hunden en uppgift eller något annat att göra. Hunden låter helt klart understimulerad. Ni kan tex ge ett ben eller något hunden kan tugga på istället.
Om hunden inte avbryter när ni säger nej kan det vara bra att lära hunden vad det faktiskt betyder. Sen måste ni avbryta VARJE gång hunden är påväg att börja bita på något den inte får. Gärna innan den faktiskt börjat bita.

Annars tycker jag spår och mer motion kan vara en bra idé att börja med också.

Mvh Linn

[Daniela1983]
0

Våran hund var nästan lika jobbig när han var lika gammal. Förstörde tapeter i ena rummet. Jag tror vi började sätta galler förde tapeterna o tillslut var ovanan borta. Han tuggade även på kartonger o förstörde liknande. Där sprejade vi medbotgerspray vilket hjälpte något.

[Daniela1983]
0

* bitterspray.

[Udoon]
0

vet ni med er att han inte lyssnar när ni säger nej, så var snabbare! avled innan han hunnit börja tugga.  ser ni ens att han är i närheten av det han brukar bita på, så avled med nåt annat. håller även med om att det låter som han är underaktiverad.

Em_
0

Testa att alltid ha tuggsaker framme. Går han till mattan säg nej, beröm när han backar hjälp honom att hitta något han får tugga på. Beröm när han lägger sig med den saken i stället. 

Jag körde ensamträning i en hall på 1,5x1,5 meter. Började efter aktiveringspromenader så alla behov utom sömn var tillfredsställda. Tog bort precis allt löst som var värt att tugga på. Lämnade valpen med en säker tuggsak han verkligen gillade. När jag gick kunde han välja på tre saker: tugga, pipa, sova. Efter några minuters pipande la han sig oftast och vilade. Till en hund som ger sig på väggarna och golv hade jag byggt en stadig hage.

russin
1

Först och främst undrar jag om hunden tappat alla sina mjölktänder - inte ovanligt på små dvärghundsraser att mjölktänder sitter kvar. är den kollad ordentligt i munnen ? Vissa hundar tuggar galet på saker om det gör ont i munnen.

[strondie]
1

Tack för alla tips! Han har tappat (och dragit ut) alla mjölktänder, så det borde inte vara det. Jag ska kolla närmare på allt ni sagt, ni är så snälla som hjälper till :)

dogg
0

Hej, vad äter din hund för foder? Se till att det är av bra märke, spannmålsfritt så att hunden mår så bra som möjligt inget foder från vanlig affär som ICA utan en bra hundaffär.  Ge torrfoder som går att dela upp och ge genom olika övningar, träning, sökövningar, aktiveringsleksaker uppdelat på många tillfällen hela dagen. Inne måste du bryta cirkel, gör en hage av kompostgaller, 4 stycken kan vara lagom, vart du än går tar du med hunden, ställer du dig och diskar sätter du hagen runt dig, sitter du i soffan ställer du hagen runt dig. Hunden ska inte få en chans att göra fel bara rätt, stoppa ner tuggben i fickorna av olika slag samt hundens torrfoder i toarullar som du knycklat ihop äter hunden blötmat eller färskfoder så stoppar du det i några kong som hunden sen för slicka ur, förvara i kylen och ta fram när det är dags,  och erbjud beröm massor när hunden tuggar på dessa och inte på otillåtet.  Detta låter jobbigt men helt enkelt måste du bryta cirkeln och få chans att ösa beröm över din hund för rätt beteenden. Du har en liten hund så ska du dammsuga eller det kommer gäster eller vilka stunder din hund hittar på bus och inte kan ha 100% koll så stoppa hunden i en öppen ryggsäck och ha den på ryggen eller magen.  Ge det 3 veckor när hunden aldrig är utom synhåll utan helt nära dig inomhus.  Genom att hunden får jobba för sin mat då och då under dagen kommer den bli mentalt trött. Efter 3 veckor så börjar du lita mer på hunden men bara sekunder i början sen sakta mer och mer.  Den mentala träningen att jobba för maten och aldrig servera i skål bör du fortsätta med livet ut för hundens bästa. Samt självklart daglig tandborstning så att hunden inte får problem med tänderna och därför kanske börjar längre fram tugga på saker för att den har ont.

[TeamGolden]
1

Nääe fy jag hade inte cyklat med en liten vild pomerian valp nära däcken uscha om han råkar hamna framför hjulen. Ta kontakt med din närmaste brukshundsklubb, där anordnas säkerligen olika kurser b.la valpkurs, känner inte din hund mer än det du beskriver och i en text är man lite för handfallen för att kunna ge tips så försök komma med i en valpkurs och kanske hitta ett litet gäng småhundar som skulle uppskatta att busa tillsammans i nån rasthage? Det finns massor av fb grupper där man kan gå med och lära känna hundägare i sin kommun. Lycka till! :-)