Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 843 ggr
Hildgrim
0

Dilemma, ensamtid

Jag har en utbildning men har aldrig lyckats få in foten i branschen. Istället har jag knegat dom senaste åren. Nu har det dock dykt upp ett arbete som jag är sugen på att söka, en gammal klasskamrat jobbar redan där. Det händer ju väldigt sällan att det dyker upp relevant arbete där man redan känner någon som kan rekommendera en. Så jag är minst sagt sugen att ta chansen.

Men problemet är att det ligger långt härifrån (ca 1,5 h med tåg enkel resa). Blir svårt att lösa det med hunden då det kommer innebära att jag är hemifrån ca 12h/dag. Jobbet ligger i en liten håla och efter en snabbsökning så kunde jag inte hitta vare sig dagis eller dagmatte däromkring (detta innebär ju dock inte att det inte finns något, jag kommer söka vidare).

Just nu går hunden på ett litet hunddagis där hon som driver det både hämtar och lämnar henne. Där är hunden 6-7 timmar per dag. Sen är hon ensam 2½-3 timmar per dag utöver det. Jag börjar nämligen jobba mycket tidigare än dagiset öppnar.

Det går säkert att ordna att hon får vara där lite längre (det är väl främst heltidsarbetande människor som är i behov av dagis så) men det kommer ändå innebära en del ensamhetstid per dag.

Hur länge tycker ni det är okej att lämna en hund regelbundet? För en hund som är ensamhetstränad och inte har några problem med det? Tror ni fyra timmar är okej? I så fall kommer tiden vara uppdelad så hon är ensam en stund på morgonen och en stund på eftermiddagen.

Det känns såklart tråkigt att vara borta så länge per dag när man har en hund.. Ja, taskigt och med. Som en permanent lösning så hade jag inte funderat på det, Poängen är att det bara rör sig om en projektanställning med chans på tillsvidareanställning. Skulle jag lyckas få jobbet och sedan få tillsvidare så kommer jag flytta närmare. Men jag vill inte flytta innan dess.

Så tror ni detta kan fungera eller bör jag lägga ner redan nu? Det rör sig om sex månader om jag får jobbet. Efter det blir det antingen till att flytta närmare eller att skaffa ett jobb på hemmaplan.

VildaVittra
5

Jag skulle ta chansen och sedan annonsera efter en dagmatte i närheten av jobbet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tjeja
3

Ta chansen skulle jag säga! om du har planer på att söka en bättre lösning långsiktigt om du får stanna!

Givetvis finns det många hundvaktmöjligheter även ute i en liten håla, kanske lättare t o m att hitta någon som gärna är dagmatte t om.

Jag tänker att det blir lättare när du kommer på plats och lär känna omgivningen lite. Kanske sätta upp lapp i någon by-butik eller lokal-tidningsannons om att du söker en dagmatte!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

htt
2

Det kan ju inte skada att söka jobbet, och är din hund ok med att vara ensam är det säkert inga problem :)

Em_
2

Tycker det låter helt ok :) Får hon vad hon behöver i aktivering och motion tror jag inte hon har något emot att snarka bort några timmar ;)

Fialialej
2

Du kan kanske se över möjligheten att ha med din hund till jobbet också. En del arbetsplatser tillåter ju det.
Annars; sätt ut en annons på exempelvis blocket om att du söker dagmatte i närheten av arbetet.

"På natten är alla katter svarta"

Cert
2

Satsa! Sök!
Ta ett djupt andetag och våga ge dig ut på nya äventyr!

Lord Vulcan
1

#0 Är hunden van att va själv ibland ser jag inga problem med det.

Ktisroinen
2

Tänk såhär: det är och känns alltid lättare att tacka nej om det inte skulle lösa sig än att inte söka och därför inte veta säkert, det är ju faktiskt inte alls omöjligt! Som många redan skrivit så tror jag absolut att det funkar att ha dagiset kvar eller att hitta en dagmatte i form av tex en pensionär eller nått :) SÖK!! :D