Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1734 ggr
Godisburk
0

Pumi/Mudi ?

Hej, jag har snubblat in på de här två raserna och jag förstår inte riktigt den stora skillnaden mellan de. Har sökt upp lite fakta och tittat i rasklubben, men det gör mig inte så mycket smartare.

Så min fråga är, vad är det för skillnad på raserna ?

Vilken kräver mer ?

VildaVittra
1

Pumin kräver att ägaren är lomhörd. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Godisburk
0

#1 Haha, skäller de verkligen så mycket ? 😃

Sugar Mist
0

#2 Gud ja..

-

VildaVittra
1

#2 Ja och fruktansvärt gällt. Man riktigt känner hur trumhinnorna får stryk. 

Var dagmatte till ett exemplar som var en ovanligt tyst pumi, så vill inte ens veta hur en normalljudande pumi håller på.

Annars är de trevliga hundar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Godisburk
0

#3 & #4 Tack för era svar 😃

[Nalle-]
0

Jag håller med, Pumis skäller fruktansvärt mycket och högt! Åtminstone de jag haft på kurs. Men jätteroliga hundar i övrigt 😃 En ras med stor arbetsmotor, de må se ut som små nallebjörnar men de kräver att få jobba ordentligt för att inte börja hitta på egna uppgifter. Mudin har jag dessvärre ingen jättekoll på, har hört vissa som säger att de ska vara skarpare än pumin men vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

Oliviahack
0

Puli är inte direkt tysta dom heller. Kan säga att det är väldigt tyst i huset nu när den hunden fick avlivas.

lisa90
0

Jag tycker inte alla pumis skäller så farligt ;) Visst larmar de när det kommer någon, men av de 7-8 jag har träffat har bara en "dumskällt".

[Annamaja27]
1

Får väl tillägga att de pumis har varit förhållandevis tysta men Mudi däremot har nästan spräckt trumhinnorna 🙂

Generellt upplever jag att Mudi här en skarpare ras än Pumi och kan vara svåra om man är ovan.