Märkliga sår, vad kan det vara?
Ser inte så oroväckande ut.
Om det nu inte kliar eller gör ont så skulle jag själv ha avvaktat, kanske göra rent med lite koksalt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ser ut som våtexem. Eller om hunden har hängande öron att det blivit nått. Lufta öronen och tvätta.
#2 Hmm, det är bara det att han inte blivit våt och det gör varken ont eller kliar.
Det kan vara ett fuktexem, Hot spot.
Det gör inte ont och kan i princip komma utifrån ingenting. Min hund har precis haft det, och han är väldigt duktig på att klia på det när jag inte ser. Det eskalerar snabbt så du bör antagligen rengöra med alsollösning innan det blir större (om det nu är det).
Hot spot brukar inte klia så mycket från början, men i takt med att det blir större (vilket det blir direkt när det kommer in mer vatten/hunden kliar) så blir såret större och börjar då oftast klia mer.
Att de sitter precis under öronen är väldigt vanligt, men också att det sitter runt hals.
Det är väldigt lätt att på hundar med hängande öron få Hot spot då ifall det kommer in lite fukt (det behöver bara va att det har regnat utomhus eller att hunden druckit och det har kommit nån dropppe och att hunden därefter kliat upp ett sår). När öronen hänger ner så har fukten ingenstans att ta vägen och det är därför ett sår bildas.
Jag brukar göra så att jag rakar ner fläcken med såret, tar bort alla sårskorpor med alsollösning och har det inte blivit bättre efter nån dag så åk till veterinär och få antibiotika salva, och är såret djupare så även antibiotika tabletter 🙂
Annars kan du rådfråga veterinär, rada upp alla symptom (eller säga t.ex. att han faktiskt inte kliar), så kommer de säkert med nån vettig förklaring om de inte då vill ta in hunden.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Hotspot anser våran gör ont om man rör. Jag skulle behandla detta som ett sår tvätta rent håll torrt, håll det under uppsikt så man ser snabbt om det blir värre. Har du någon salva som är bra för sår kan man smörja med det lite. Jag har katt som ofta får sår av andra katter och har tvättat sår rena och smörjt in med ringblomssalva med mycket bra resultat och snabb läkning
Min hund hade sånt och det växte om jag inte aktivt pillade bort varet och tvättade rent varje dag.
"På natten är alla katter svarta"

#3 hunden behöver inte vara våt för att få det :)