Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 614 ggr
viktoria91
0

Ensam hemma.

Hej! Jag och min sambo ensamhetstränar våran 16 veckors valp mycket. Hon har innan varit superduktig att lämna själv. Sedan ca 1 vecka tillbaka pendlar hon mellan att vara superduktig någon dag sen inte alls duktig en annan dag. Kan det vara 4 månaders trotsen eller? Vi ser till att hon är ordentlig rastad innan, lugn när vi lämnar henne och har ett extra gott ben. Tips mottages tacksamt!

Saffran0Spice
0

Hur gör ni när ni går?
Säger ni hej då, eller går ni bara?
Vad har hon att göra när ni är borta mer än benet?
Hur länge är ni ute osv innan ni lämnar henne?
Och hur länge kan hon vara ensam nu innan hon ''krånglar''?

viktoria91
0

Vi går bara, gör ingen drama av det. När vi kommer hem hälsar vi inte heller direkt utan hälsar när vi känner för det.

Hon har ju benet, leksaker, aktivitetsbräda, kong.

Vi är ute ca 40 min, både spring och lydnadsövningar för att trötta ut.

Hon börjar direkt nu.

Just det att hon vissa dagar är superduktig, som igår lämnades hon själv 5 ggr mellan 15-40 min utan problem. Idag kan man inte gå utanför ytterdörren. Var på toaletten eller i sovrummet med stängd dörr är inga problem.

Saffran0Spice
1

#2 Ok, då hade jag ordnat någon aktivitets leksak som hon endast får när ni går, ökat tiden innan till minst 1h och backat ett steg bakåt med antal gånger/tid hon blir själv.

Att ni inte säger nått när ni går är bra - att det inte blir ett drama så att säga.
Testa att ge henne något hon fullkomligt älskar att leka och roa sig med precis när ni ska gå och ''börja om'' med superkorta stunder 2-3ggr om dagen. =)

Saffran0Spice
0

Tillägg - om ni lämnar henne och hon börjar att ex yla, gå inte in förrens hon blir tyst. Så fort hon blir tyst, in och beröm henne. Om ni berömmer så fort hon är tyst så kommer hon tillslut att koppla tyst=bra, roligt, matte/husse kom igen!

viktoria91
0

#3 Hon får bara aktivitetsbrädan och kongen när vi går. Vilken tid innan menar du ska ökas?

Vi vill ju inte leka och stissa upp henne precis innan vi ska gå utan att hon ska vara lugn.

Saffran0Spice
1

#5 menar rastningstiden - jag hade ökat den till mint 1h =)
Och då kan man ju leka de första 30-40min och sedan ta en lugn promenad sista stunden för att få ner hunden i viloläge.

Detta i början - ju mer hon lär sig att vara ensam utan problem, ju mindre rastning/aktivering behöver man använda =)

viktoria91
1

#6 Du menar så!=)

Varför klarar hon det galant vissa dagar och andra inte? Jag tycker hon borde bry sig lika mycket varje gång/dag.

Saffran0Spice
0

#7 Kan inte riktigt svara på det, verkar ju lite tidigt för slyngelålder - annars brukar man ju få börja om med det mesta under den tiden =P

Kan vara så att de sakerna hon har har blivit tråkiga och hon vill inte aktivera sig med dem om hon får dem för ofta. Prova att byta till olika saker så det inte blir samma jämt =)

Kan också vara så att något skrämt henne när ni varit borta en lång stund någon gång, vilket oroar henne då när ni går.
Ibland får man tyvärr backa ett steg bak för att kunna gå 2 steg fram ^^

viktoria91
0

#8.  4 månaderstrotsen funderar jag på. Ben/god tuggrej bytas ofta just för att inte tröttna.

Om något skrämt henne borde hon alltid vara rädd, tycker jag iaf.  =P

viktoria91
0

#8.  4 månaderstrotsen funderar jag på. Ben/god tuggrej bytas ofta just för att inte tröttna.

Om något skrämt henne borde hon alltid vara rädd, tycker jag iaf.  =P

Lord Vulcan
1

#7 Man får räkna med bakslag ibland. Tycker annars det låter som ni gör helt rätt. Och som #4 skriver vänta och gå in tills det blir tyst.

viktoria91
0

#11 Vi väntar alltid tills hon är tyst, hon ska inte lära sig att vi kommer vid gnällande. ;)

Saffran0Spice
0

#9 det behöver hon ju inte vara, med er känner hon väl sig trygg, och att hon inte gnäller jämt är kanske för att hon glömmer av att vara rädd ibland ^^

Ett tips är att filma henne när hon blir själv, man lär sig mycket på det man ser!
Gjorde detta med min hund när han gnällde - visade sig att katten var elak när jag gick, så då fick jag lösa det med att ha dem i olika rum ensamma när jag gick. Inte ett problem med gnäll eller liknande efter det ^^

viktoria91
0

#13 Filmar gör vi alltid, kameran filmar i 20 min. =) Katterna är snälla mot henne.

Lämna henne i buren i bilen är inga problem, eller att gå med någon annan hon inte känner direkt.

viktoria91
0

Fat hon gnäller har hon ändå ett lugnt steg, hon springer inte en massa. Hon är en tibetansk terrier och dem har svansen i en båge när dem mår bra/är glada vilket hon har.