Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4185 ggr
idipidi
0

Welsh Corgi Cardigan

Jag är lite nyfiken på Welsh Corgi Cardigan och undrar om det är några här med erfarenhet av dem som vill dela med sig.

Dels har jag läst att de ofta är ganska skälliga och vill säga till när något händer. Innebär det att de inte är lämpliga att ha i lägenhet där det springs i trappuppgången, folk passerar utanför o.s.v.? Eller är det mer en sån sak som de kan vänja sig vid och tränas till att acceptera, d.v.s. hållas på en sån nivå att grannarna inte störs?

Dels undrar jag över vad de egentligen klarar med de korta benen. Jag vet ju att det  finns corgis som tävlar i agility. Samtidigt har jag också läst att uppfödare skriver att de inte är lämpliga för agility. Att de inte ska "överansträngas" och att de kan få problem med ryggen. Kan man jogga 5 km med en corgi? En mil om de är tränade, eller "håller" de inte för det?

Oliviahack
0

Jag skulle säga att du kan göra allt med din hund. Man får se till att anpassa saker och ting efter vad hunden klarar.  Man får ju bygga upp en grundfysik på hunden innan man utsätter den för för mycket aktivitet.  Jag har en pembroke här hemma i lägenheten som inte skäller alls. Men hemma med hans flock så skäller han. Så det är väldigt individuellt. Men självklart kan man lära sin hund att inte skälla.

thea_thea
0

Jag känner två stycken från en hundrastgård jag går till så jag kan försöka svara. Båda har hemska högljudda skall och skäller ofta. Men det tror jag går att få bort när dom är valpar. Sen om den ska sova i sängen måste du skaffa en trappa/ramp så att den inte skadar ryggen. Om du bor högt upp utan hiss kan du nog få bära den upp och ner då dom inte ska gå så mycket i trappor. Jag vet inte så mycket mer, så du får vänta på några mer svar! Lycka till :)

Oliviahack
1

Klart hundarna blir skadade när dom inte får röra på sig.. Är dom inte vana att gå i trappor och sen gör det så blir det ju fel.  Detta är inga ömtåliga hundar. Dom har starka ryggar eftersom dom är mer kompakta. Tittar man på Tax så ser man att dom ser mer sköra ut. Långa och ostabila ryggar. Corgi är bra hoppare. 

(Varför ska man ha trappa upp till sängen när dom inte ska gå i trappor?)

idipidi
0

Jag är mest allmänt nyfiken på rasen och pratade med en kompis om den. Vi enades om att det verkar vara kul hundar, men samtidigt verkar det finnas motstridiga uppgifter om hur sunda de egentligen är och vad de egentligen klarar. 
Visst är det alltid en träningssak också med hur ljudlig en hund är, men man kan ju inte jobba hur mycket som helst emot hundens natur heller. I flerfamiljshus måste man trots ta hänsyn till grannarna på ett helt annat sätt.

CissiD
0

Att hunden har lång rygg och korta ben betyder inte att de inte kan gå i trappor eller att de inte kan hoppa ner från sängen. Det är en frisk ras utan några egentliga rasbundna sjukdomar. Sen måste musklerna i ryggen tränas upp så när de är små får man var lite försiktig med hoppande och trappor precis som med de flesta hundraser. Men de går alldeles utmärkt att träna agility med dem. Däremot tycker jag man ska vara noggrann med val av uppfödare. Jag skulle bli väldigt skeptisk till vilka avelsdjur som användes om de skriver att man inte ska träna dem för mycket. Det är trotts allt en vallhund i grunden och vallhundar är avlade för att jobba.

Har träffat några och de skällde lite men inte alls överdrivet. Det med ljud är en träningssak inte alltid lätt men sen vänjer ju valpen vid vanliga ljud. Vi bor i lägenhet och vår lilla valp skäller bara på konstiga saker typ rådjur (vi bodde mitt i Göteborg innan.) eller om han tycker matte och husse borde leka med honom. ;)

Har själv en Lancashire heeler som långt bak härstammar från Corgi och terrier. Också längre ryggar och korta ben och de är inte några ömtåliga hundar. Kommer att träna och tävla med honom i agility och han hoppar ner från sängen utan problem alls. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Thiah]
0

Haft en welsh corgi cardigan som bodde hos oss ett par månader och sen flyttade ut till makens bror på landet. Den hunden kom till oss som 2 åring och var lite skällig men inte värre än att makens bror(erfaren hundägare) kunde träna bort det. Han var glad och aktiv, snäll mot katterna, hoppade gladeligen upp överallt och sprang gärna kors och tvärs på ängen där vi bodde. 

Hade gärna haft honom kvar om vi kunnat matcha hans aktivitets nivå samt bott lite större.  Vet att makens sambos flickvän hade med sig hunden i stallet hela dagen, han följde med på alla uteritter osv. Senare på kvällen sa hon till mig att nu sov han i alla fall en timme innan han var igång igen…

teezan
0

#6 vet du om de aktiverade honom något mentalt, typ med spår eller annan aktivitet? Tänker att det ofta är lättare att trötta ut en hund mentalt än fysiskt :) Är för övrigt också lite småförtjust i rasen men är inte heller helt insatt :)

baloo4
0

Vi har en Corgi cardigan , ännu bara valp :)

Är än så länge mkt nöjda med rasvalet ! Hon är otroligt lyhörd och följsam . Älskar att "träna" och lära sig saker. Orkar gå rejäla promenader redan nu. Vi försöker begränsa trappgåendet och har barngrind till trappan så att hon inte springer upp och ner hela dagarna. Hon hoppar dessvärre upp och ner i soffan när hon får sina "Corgiryck ". Upplever att hon har nära till skall i många situationer.

Cahira
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ryggar oavsett ras håller om man är välmusklad hälsar apache blandras. :) 

"Korta ben är inte ett handikapp."

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Thiah]
0

#7 Joda, han fick träning både mentalt och fysiskt. Tanken var först att vi skulle ta hand om hunden, som var en omplacering, men vi märkte inom loppet av 2 månader att det inte kommer fungera. Då fick han flytta ut till hundkunniga på landet. Han höll på att bli en riktigt, riktigt fin kille och skulle precis få börja träna agility men då svalde han en kotte, fick trasiga tarmar och avled på operationsbordet.

idipidi
0

Kul med alla svar! De verkar vara kul hundar, men jag drar öronen åt mig lite när det finns uppfödare som tycker att de inte ska hoppa hinder m.m. A och O måste ändå vara att hunden kan fungera fysiskt tycker jag. 

Apache är så fin! <3

Oliviahack
0

Vill man syssla med agility så är ju pembroke bättre i kroppen men skulle säga att cardigan har ett mer arbetarhuvud.

idipidi
0

Jo, vill man verkligen syssla med agility och tävla  så skaffar man kanske inte en corgi utan en hund med lite mer ben. 😃

Men visst är pembroken lite skälligare också? Mer som en spets?

Oliviahack
0

Ja det är väl smart om man vill satsa på det 🙂
Jag vet inte riktigt, var hos en uppfödare igår och då var det cardigan som skällde men inte pembroken ^^ Väldigt individuellt alltså. Som jag skrev ovan så har jag en pem som jag passar åt svärmor (hon har 3st sammanlagt). Här är han tyst, men hemma så sätter dom ju igång varandra när det händer nåt. Men tyst på dom får vi. Dom skäller när dom är glada, inte hela tiden 🙂

teezan
0

#10 en kille mycket energi då alltså! :) men fy så tråkigt med kotten… :(

[fabienne]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Generellt så har ju de " chondrodystrofa" raserna en högre risk att drabbas av diskbråck. Jag uppfattar dock inte att diskbråck skulle vara något särskilt vanligt problem hos corgis. Jag är medlem i en corgigrupp och har varit i… över ett år (kanske två?) och under den tiden har jag sett att en medlem skrivit om sin hund som fått diskbråck. Gruppen har över 1000 medlemmar. Det är knappast någon välgrundad statistik på hur vanligt det är för corgis att få diskbråck, haha, men ändå. 🙂

Vi har ju en fantastisk cardigan som heter Gråsiskas Zwierki som är agilitychampion och agilitychampion i hoppklass, så undrar man hur det är att träna cardigan i agility så kanske ägaren till honom kan svara på funderingar om det!

Mamma har en corgi som tycker om sin röst väldigt mycket. Skäller gärna på allt och inget… 😉