Angry dog
Min Udda har blivit helt förbytt efter första gången hon började löpa (maj i år). Förut fungerade hon tillsammans med alla hundar, men nu morrar hon och börjar slåss med Alla hon möter. Hon funkar bara med en hund nu av alla de vi träffar.
Jag kan inte längre ha henne lös när vi är ute och går, vilket känns jättetråkigt. Har det här att göra med att hon blivit könsmogen? Blir hon "som vanligt" igen om vi kasterar henne?

Hur gammal är hon?

Svårt att säga. Men´visst kan det bero på könsmognaden. Vad är det för ras? Kom förändringen plötsligt eller har den kommit smygande?
Om hon blir "som vanligt" igen efter en kastrering är inte alls säkert. Lättast är att Du tar kontakt med en duktig hundtränare som tillsammans med Dig kan gå igenom vad som hänt och när det hänt. När förändringen började och ifall det hänt något i samband. En flytt? Förlängd arbetstid? Minskad aktivering för henne? Nytt halsband/sele? Råkat ut för något som ger smärta? Husse/matte som mår dåligt? m.m m.m
Man får tänka igenom mängder av saker för att luska ut varför en sån här beteendeförändring sker.

Har en bok om min ras, där det bla står om könsmognadsfasen. Där sägs det att den unga hunden kan vilja fastställa sin positon gentemot andra hundar, när den kommer i denna fas. Många tror då att man ska låta hunden träffa fler hundar, men det bästa är egentligen att bara låta hunden träffa "gamla bekanta", som inte behöver mötas med garden upp. Så den kommer ur denna period med positiva erfarenheter.
Vet inte om detta är roten till dit problem, men det kanske är en bidragande faktor.

Udda är nstan 16 månader och blandning mellan border- och bearded collie.
I början av sommaren flyttade vi från våran lägenhet till hus med stor tomt. Vi tyckte redan då att Udda blev vaktigare och skällde så fort någon gick förbi (i lägenheten skällde hon inte ens om det var någon utanför dörren). Hon funkade dock fortfarande med andra hundar.
Det är först nu den senaste månaden hon har börjat morra på andra hundar, det hjälper inte att säga åt henne så jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Var hittar jag en bra hundtränare? Vad brukar det ungefär kosta?

Ett tips kan ju vara att gå till din loka brukshundsklubb eller kennelklubb och komma med i en träningsgrupp där.
Att kastrera henne för att få henne "som vanligt" är inte alltid lösningen.
Hon är bara 16 månader, det brukar vara en ålder då dom börjar pröva lite. Kan även komma vid två årsåldern.
Troligtvis försöker hon visa sig lite stöddig, just pga att hon är inne i en psykisk mognad, och då kan det spöka lite i humör och uppförande.

Det kan ju oxå bero på att hon blir könsmogen , men oxå om det finns hundar i hennes närhet som hon vill bli högre i rang . Det hände min hund klippen, han vart agresiv mot äldre hundar just för att han ville sätta sig högre i rang. Han ville bestämma (A) Det kan ju vara nått annat oxå :) men det är ett alternativ :D

Ja, jag tror att det har att göra med det jag med=)