Taskig attityd
Jag känner på detta forum likväl som på flera andra att medlemmar verkar ha ordentliga bekymmer med sin attityd. Är man inte på forum för att lära, läras och ha en trevlig stund? För att komma med exempel… Jag bad en gång om erfarenheter av känslig mage hos hund och ville bolla vad min hunds bekymmer kunde vara. Då idiotförklaras jag dubbelt upp för att jag sitter på forum och inte går till veterinären men den plågade hunden. Dessutom attackeras jag med att OM hunden har ett av de åkommor som bollades så var jag dum i huvudet som inte hade hunden hemma för närvarande utan hos uppfödaren. Idiot! Hundar med det bekymret (som fortfarande bara diskuterades som orsak) är i enlighet med SKK förbjudet att gå i avel. Detta är min upplevelse samtidigt som sanningen var att jag och min hund hade regelbunden kontakt med veterinär under hela tiden, även olika veterinärer. Min hund som visade sig INTE ha åkomman som inte ska avlas på var inte ens hos uppfödaren i avelssyfte. Jag upplever att det är översvämning av förutfattade meningar och fruktansvärd attityd på det här forumet. Är det bara jag som reagerar? Oavsett varför man "hänger" här så kan man både lära och läras med en schysst attityd. Och låta bli att utgå ifrån att medlemmar på hundar.ifokus inte bryr sig om att ha välmående hundar. Absurbt!
Mvh Ellenfyrkant
Det där är ungefär den gemensamma reaktionen människor på internet har för allt ^^
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Det är väl helt olika hur man läser folks inlägg. Jag fick ju en fin törn av dig ( ska jag ta det illa då från din sida med tycker du? )och mena inte alls illa med mitt svar men tydligen tog du det helt fel. Tror 80% av fallen är det helt missförstånd.
Sen om någon har problem efter problem med sin hund så förstår jag att flera anser man bör kolla upp hela hunden, eller se hur dagen ser ut för hunden .Magstrul kan vara stress och man kan behöva se över rutiner. Kan vara fel foder något hunden inte tål osv men det ska inte ta flera veckor innan man märker skillnad. Det är vad jag anser, bolla lite kan man göra då man inte behöver springa till veterinären för minsta lilla sak men det finns rimliga gränser.
Många kan tyvärr inte låta bli att skriva nåt dumt till folk som söker råd. Tyvärr så får man tampas med sånna konstiga människor.
Jag måste säga att jag håller med #2. Det verkar som att så fort man inte uttrycker sig med gubbar hit och dit så är man tjurig elak och bara vill trycka ner folk. Det är väl ändå bättre att folk säger hur de tycker och vad har erfarenhet om. Är man inne på en forum sida så får man glatt ta att det blir en diskussion om man skriver något, de flesta kommer tycka olika. Och varför ta allt så himla personligt? Bättre att lyssna på råd och tips, sålla bort de dåliga och använda sig av det som verkar funka för dig och hund. Jag upplever ingen speciell dålig stämning här inne på forumet.

#2 Min törn? Om det fanns en törn över huvud taget tyckte jag definitivt att den var din. Beroende på vad ett problem beror på så är jag ganska övertygad om att det kan dröja veckor att få bukt på något. Jag valde i mitt fall att bolla under samma period vi hade regelbunden kontakt med veterinär inkl besök. Det är toppenbra att kolla med TS "har du varit i kontakt med veterinär? Annars är det mitt första förslag". Men det är sällan man ser den jargongen på hundar iFokus tycker jag. Jättetråkigt.
Mvh Ellenfyrkant
5 va?! Nu menar jag en tråd om sele inte om mage 🤔 Nu tog du det fel igen verkar det som.

#4 Jag har varit medlem på iFokus sedan -07 och alltid upplevt det som ett gemytligt och intimt forum. Nu har det vuxit så att man kanske inte kan vänta sig att det ska vara trevligt längre? Ju flera kockar desto sämre soppa? …Jag vet inte. Jag tycker att problemet bottnar i tråkig attityd, ohjälpsamhet och personangrepp. Känns som att de som går till personangrepp ska varnas snarare än att lägga problemet hos den som inte klarar av att låta bli att ta direkta angrepp personligt.
Mvh Ellenfyrkant

#6 menar jag med. Borde gjort nytt stycke för "beroende på…" :)
Mvh Ellenfyrkant
5 Du tog mitt svar helt fel
Tycker också att det är lite väl hetsk tonart ibland.
Jag tycker en del är väldigt nedlåtande eller spydig i sitt sätt att svara. Känns inte alls trevligt att skapa inlägg när man vet att folk kan vara riktigt otrevliga. 😕
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag håller med dig TS!
Håller också med dig TS, men tycker att det är ett ganska genomgående tema på Internet i allmänhet. Gissar att det delvis beror på att man inte prata med folk öga mot öga vilket innebär att man inte kan läsa av sociala uttryck och dessutom vågar man säga saker rakt ut utan att fundera på om någon kan ta illa upp eller inte. Sedan är det ju det där med förutfattade meningar.. de flesta av oss känner ju inte varandra mer än vad man läst i inläggen och resten gissar man sig till och fyller i själv :P
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Annars kan man ju alltid göra så att först alltid tänka som att dom menar väl och inte är bitska direkt, det har hjälpt mig en hel del när jag känt att ajaj denna människan är dum, vänd på det hela och se det som att dom bara menar väl.
-
Jag har varit medlem pp hundar sedan 2006. Det har ALLTID funnits besserwissrar. Ibland går det i vågor.
Jag anser att vi här inne har dey bättre än andra hundforum.
Personangrepp är inte tillåtet här. Så meddela admin om det sker. Vi missar ibland sådant och tar tacksamt emot tips på felaktigheter. Vi vill ju att alla ska trivas.
Sedan är det lätt att ta saker fel i skrift.
#0 Usch, vad tråkigt att du känner så! Det är inte så välkomnande som det borde vara (enligt mig, någon annan?). Allmän fråga: Finns det någon artikel om hur vi ska föra oss och författa frågor eller svar i trådarna/artiklarna i Hundar-forumet? Har sett det på andra ställen och det verkar fungera bra. Där kanske det kan inkluderas att det är artigt att ursäkta sig ifall nån känt sig påhoppad… Kram!
Plus en till sak att kanske ta med i en sån artikel: Uttryck dig annorlunda ifall personen inte förstår vad du menar. Att använda uttryck som går över huvudet på frågeställaren är bara onödigt, elitistiskt och nedvärderande. "Jag uttrycker mig rätt, du tolkar fel" är en osmidig och inte så trevlig ton. "Jag kanske uttryckte mig klumpigt, det jag försökte säga var det här…" är isf en mycket bättre väg att gå! :)
#17 ja så borde nog alla tänka - även jag som är relativt ny här.
Jag har tyvärr också känt av en hetsk och ibland otrevlig stämning här på forumet. Det dröjde länge innan jag blev medlem. Jag har mest läst många inlägg innan. Sedan var det en hundägare som hade ett problem där jag hade haft erfarenheter av . Efter att ha skrivit ett inlägg var det en som svarade och kommenterade det jag hade skrivit och jag kände mig missförstådd så jag förtydligade det jag menade och jag fick en kommentar igen. Då struntade jag i att fortsätta för jag ville inte börja tjafsa. Det är först nu jag har börjat skriva inlägg igen.
Jag tycker att man ska ha i åtanke att alla som är med här älskar hundar och har ett stort intresse för hundens bästa. Alla vill hundarna väl och sen finns det otroligt många åsikter, metoder och funderingar över hur man bäst når dit. Och därför vill vi dela med oss av våra erfarenheter och åsikter - och kanske framförallt lära av andra.
Vi som skriver kanske även kan läsa igenom inläggen innan vi trycker på publicera för att checka så det inte låter illa. Exempelvis byta ut ett ord med negativ klang till ett med en mer positiv känsla. Sedan finns det ju alltid dem (däribland jag själv) som är känsliga och inte ska ta kommentarer så personligt. ;)
Jag har märkt att jag lättare tolkar inlägg som dryga och skarpa när jag själv är nere eller stressad. Jag tror att man får ta allt man läser med en nypa salt. Precis som i "verkligheten" får man välja vad man lyssnar på och inte.
Upplever inte att det är hård ton här, förutom när folk ber om hjälp och sen vägrar ta till sig, börjar skriva massa skitsnack, ändra sina historier osv… Tål man inte att få ett rakt och ärligt svar (inte för den sakens skull otrevligt) kanske man ska tänka ett extra varv innan man postar.
"På natten är alla katter svarta"
Jag upplever många gånger att så fort man gör en liknande tråd som det redan finns några av, så hänvisas man allt som oftast till de som redan finns. Även om frågorna inte stämmer helt överens med föregående trådar. Varför inte lägga energi på att svara på frågorna istället för att gnälla på personen och säga till denne att kolla upp andra trådar genom bland annat sök bla bla bla..
Och väldigt många nya är rädda för att "störa" och vara i vägen ungefär. Man ska inte behöva be om ursäkt för att man skapar en tråd. Det har mest troligt uppkommit för att folk här inne inte är så snälla mot okunniga.
Nu för tiden används ju smileys väldigt mycket och i varje mening ungefär. Använder man inte en smiley så är man sur eller förbannad typ. Det är så ungdomar oftast tolkar det som. Man kanske kan mötas halvvägs med att ha en smiley i slutet eller nåt för att visa att man inte är sur eller nedlåtande. Ett tips bara 🙂
(detta är hur jag tolkar det som)
#20 att folk hänvisar till liknande trådar är inte för att vara elaka, utan för att svaren ofta redan finns. På så här aktiva forum kommer det så många nya trådar per dygn att det är lätt att missa liknande frågor.
Det sa jag inte. Men man kan man hänvisa till annat kan man lika gärna svara.