jakt vs showlabbe
Hej. Jag skulle vilja ha lite konkreta jämförelser mellan de två varianterna. Jag är just nu fast för jaktvarianten, men det är mest för att showvarianten ser väldigt stel och klumpig ut :)
Ni får gärna lägga upp bilder på hundar också, så man ser skillnaden på dem också
Har inga bilder på den här datorn, men vi har en utställningslabbe som är väldigt slank och fin i kroppen. Hon är viltspårschampion och har även arbetat som eftersökshund. Min svärmor har en jaktlabbe, han är mycket mer "på tårna" och har även en större will to please. Han kräver mycket mer motion och aktivering än vår tjej, man märker direkt att han blir rastlös om han inte blivit ordentligt aktiverad. Träningsmässigt är han en otroligt duktig apportör, både i skog och i vatten :-)
En jaktlabbe skaffar du om du ska jaga/ alternativt träna aktivt jakt och göra jaktprov. Därav JAKTlabbe.
En showlabbe går utmärkt att ha som sällskap med lite mental stimulans och en del fysisk.
Tass Josephine
Jag har show, eller ja. Hon är inte jaktlabbe! Hon är absolut inte stel eller klumpig, och väldigt fin i kroppen, tror inte jag har några bilder från sidan, ska se. Dock tycker jag jaktlabbisar är alldeles för små och taniga, kanske är "storleksblind", men en tunna är hon inte :D jag har inte alls koll på jaktlabbisar. Men min vovve, som jag gissar klassas slm show har hur mycket energi som helst, millånga prommisar, träningar med mig, heldagar i stall osv är inga problem, lättlärd (men det är väl dlm flesta), ursnäll, alltid glad och lycklig. Blir dock väldigt gnällig om hon inte får röra sig ordentligt/få hjärgympa tillräckligt under dagen. Hon jagar dock fåglar, så svår att ha lös för tillfället. Det här var den bästa bilden jag hittade.
Jaktlabben är en renavlad jakthund, jag (och är inte ensam om det) anser att jaktlabben ska jaga, om det inte handlar om en enskild individ som på något vis inte klarar av jakten.
Jag gillar f.ö inte att den rekommenderas till folk utan jaktintresse som agility hund osv, även om den fungerar utmärkt till hundsport så är det en jakthund, man ska inte förbise det.
Obs, tycker det (såklart) är helt okej om den används i diverse hundsporter så länge den även får utföra jakt.
En showavlad labbe blir inte stelare eller klumpigare än vad du gör denne till (har ju även lite med avel att göra, HD, ED osv).
Min DP som exteriörmässigt lutade mest åt showhållet tog agilitybanan med storm som ung, vi tränade aktivt med henne och hon höll vikten samt smidigheten.
DP eller show behöver inte hålla på med jakt, men för DP brukar jaktprov rekommenderas.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Har själv inte någon labrador men min kursledare har och har berättat skillnaden mellan dem och den största skillnaden är faktiskt temperamentet mellan dem, jaktlabbarna är mer vassa och inte alls lika sällskapliga som den "vanliga" labben. Han sa att det är ganska sällan som folk skaffade en jaktlabbe enbart för jakt utan de flesta som han kände som hade en jaktlabbe hade dem till bruks istället.
Jaktlabradoren är ju framavlad till att jobba mkt, det är framförallt det som man avlat fram hos dem. Med sällskaps labben har man istället gått på temperamentet när man avlat och utseendet då det är dem som oftast ställs ut.
#4 Så även om man jakttränar plus annan mental och fysisk aktivitet så passar inte en jaktlabbe?
#6 klart det gör - dom som har jaktlabbar är ju inte i skog och mark i jakt 24/7
Jag tror att om du ägnar dig åt passande aktiviteter i bra mängd till hunden oavsett ras så kan vilken hund som helst passa vart som helst.
Om man anpassar sig efter sin hunds behov så kommer man väldigt långt. Jag vet flera som har jaktlabbar till sällskap, enda skillnaden mellan deras jaktlabbar och showlabbar är att jaktlabben kräver betydligt mer aktivering och stimulering. Men ordnar man det så kan man gott ha dem till aktivt sällskap =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#6 Det beror på vad du anser som jaktträna, som någon annan skrev så är man inte ute & jagar jämt, men under jaktsäsongen tycker jag att labben ska få jaga.
Enda skillnaden mellan jakt & show är inte att jaktlabben kräver mer aktivering, även om den gör det. Den största skillnaden är att jaktlabben är en renavlad jakthund (en mycket utmärkt sådan) och showlabben knappt besitter någon jakt i sig öht.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag har haft en rent utställningsavlad, en med blandade jakt - och utställningslinjer och är inne på min tredje jaktis.
Jag skulle vilja säga att det är två helt olika typer av hundar och att det därför beror mycket på vad du vill göra med hunden. Vill du ställa ut den, ha sällskap på skogspromenader och kanske satsa på ett viltspårschampionat så "räcker" en showlabbe gott och väl. De har inte alls samma arbetslust eller will to please som en jaktis, på gott och ont. Vill du arbeta lite med den bör du dock titta extra noga på vilka linjer hunden har för en del uppfödare har tyvärr lyckats avla bort all arbetslust till förmån för utseendet. Angående det sistnämnda anser jag att utvecklingen går helt åt fel håll så jag gillar mer den gamla typen av labrador som är mer långbenta och inte så tunnlika som idealet är idag.
MEN vill du ha en mer aktiv och följsam hund så rekommenderar jag jaktlabradoren, som enligt mig är den perfekta hunden. Den kräver naturligtvis aktivering, men det är en otroligt vacker och trevlig hund att ha att göra med. Många har labradorens människoälskande personlighet, men det är lite vanligare hos jaktisar att de är mer reserverade mot främlingar (någonting som jag ser som ett stort plus). Naturligtvis behöver labben inte arbeta med just fågeljakt utan de pysslar gärna med bruksgrenar, viltspår eller vad man nu är intresserad av men en del uppfödare vill endast sälja till någon som vill meritera dem på jaktprov. Det är dock otroligt roligt med apporteringsträning så det brukar bli att jaktlabbeägare halkar in på det spåret till slut ändå, även fast de inte tänkt sig det från början. :) Vill man inte jaga själv så ser jägare gärna att man hjälper till på deras jakter och i vanlig apportträning kan man ju använda dummies istället för döda djur om man inte vill pyssla med sådant.

Frk C, 7 mån.
Det var väl vad jag kom på på rak arm. Personligen kommer jag aldrig gå tillbaka till en utställningsavlad labrador igen. :)
Till utseende gillar jag bäst jakt.
#8 Med jaktträna så menar jag just jaktträna. Och utföra jaktprov, både a-prov och b-prov.
Men om man jämför med andra raser, vilken är jaktlabben mest lik då till sättet?