Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1390 ggr
Koko Kanel
1

bok till nybörjare

Hej! Vi är ett par som bestämt oss för att skaffa hund, en västgötaspetsvalp. Datum är ännu ej satt. Undrar om erfarna hundägare har några tips på bra litteratur att läsa innan vi får hem den nya familjemedlemmen. Gärna något som går att köpa och/eller låna på bibliotek. Tack för ett superbra forum! B&T

SuperLimm
1

Denna tycker jag ni ska läsa! https://www.adlibris.com/se/bok/kontaktkontraktet-en-bok-om-manniskans-samspel-med-hunden-9789197357845

Eva Bodfäldt har skrivit fler böcker men denna är den enda jag läst. Skulle dock gissa på att de andra böckerna är bra dom också :)

Per Jensen har skrivit några böcker som också är väldigt bra.

Memea Molins böcker gillar jag också. Även om man ska ta endel delar från de lite äldra böckerna med en nypa salt. De nyare böckerna är dock bra :)

Mvh Linn

Koko Kanel
2

Åh, tack! Har läst om boken och även recensioner, verkar verkligen jättebra. Som nya på hundområdet är det ju också kul att veta vilka bra "kändisar", typ Eva Bodfäldt, som vi kan hålla utkik efter i kurs, litteratur och annat. Tack också till snabbt svar!

drika
0

Anita Axelsson har skrivit bra böcker tycker jag:)

Hälsningar

Fredrika

Koko Kanel
0

#3 tack för tips! berätta gärna vilka böcker av Axelsson du tkr är bra :) Allmän fråga: Kan en läsa sig till hur bra en bok är? Ska en gå efter recensioner eller på omslag eller årtal?

drika
0

jag skulle gå efter innehållet och sedan kan det vara bra att boken inte är 20 år gammal, det förändras en del på den tiden:) Är bra och läsa böcker om hundens språk och hur den uppfattar männikans språk och böcker om valpar och unghundar osv:)

tricks som aktivering av anita är en bra bok just för att hunden ska få använda hjärnan och aktivera sig:)

Hälsningar

Fredrika

luckysheltie
1

Jag kan rekomendera Åsa Ahlblom och Anders Hallgrens bok: Att skaffa och leva med hund En bra bok där man kan läsa om allt från när hunden är valp till när den är gammal. Står en del om uppfostran och hur man tränar vissa grejer. 

Kan ju rekomendera att köpa någon bok som bara handlar om den rasen ni är intresserade av.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

[Lizzier_83]
0

Blev så nyfiken, hoppas det är okej att fråga. Varför valde ni just den rasen?

Koko Kanel
0

Tack för alla tips! Tror detta är riktigt bra info och rekommendationer, är glad att den finns tillgänglig för fler! #7 köpte denna bok då jag såg den på Adlibris, läser den nu och känner att det är en bra ingång och förberedelse inför kommande tid :) #8 Vi väljer den rasen på grund olika anledningar. Vi vill ha en frisk och sund hund; kompakt/liten men inte har mindervärdeskomplex som bara mååste skälla; brukshund som gillar att jobba med hjärnan och kroppen; och så klart en familjehund. Som ett plus är den urgullig. Jag som skriver har varit hundrädd men västgötaspets och norsk buhund har lockat mig över från rädsla till acceptans till att älska hundar!

[Nalle-]
1

Lyckliga lydiga hundar av Anders Hallgren tycker jag är bra :)

[Lizzier_83]
1

#9 Jag kan absolut ha fel nu men är inte västgötaspets en vallhund eller liknande? Min mamma har en sådan och han skäller något fruktansvärt, det ligger lite i rasen att hela tiden hålla ihop flocken och tala om allt som händer. Nu är han 14 år och skäller såklart lite extra p.g.a åldern men han har alltid varit sådan. Så fort hennes andra hundar ska in eller ut, eller någon av tonårsbarnen för den delen med så är han där och talar om att det händer något vid dörren, passar och vill samla ihop.

Han är världens snällaste och mest underbara hund, när min tjej var där på besök och låg under bordet och saknade oss så var han där och tröstade, han är så innerligt snäll. Men jag tror man måste vara beredd på att det kan bli väldigt väldigt skälligt, även om det säkert finns tystare exemplar också. Mest bara så det inte kommer som en överasskning, det är en hund som vill jobba och tala om vart resten av flocken är.