Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 568 ggr
Mia
0

Plötslig rädsla för ljud osv

Jag har en golden retriever tik som är 1 år och 3 mån gammal. På senaste tiden har hon börjat bli otroligt rädd av sig, för allt känns det som! Kan den så kallade spökåldern komma så pass sent? Hennes första nyår reagerade hon inte alls på! Hon låg och sov och var hur lugn som helst. Men nu är allt annorlunda, hon blir rädd för höga/plötsliga ljud, för bilar som låter, människor som står still/pratar högt. Hon är oerhört rädd för åska och jag bor mitt i stan, vilket jag har gjort sedan jag fick henne vid 8veckors ålder så hon är van vid stadsmiljö med mycket buller osv.. Men allt det verkar bortblåst? Hon kan bli rädd för stora contrainrar som bara står eller grävmaskiner som också bara står still. Hur ska jag kunna arbeta med detta? Är vi inomhus i lägenheten reagerar hon med att "frysa till", hon är blixtstilla och stirrar rakt ut, flåsar oerhört mycket och kan ibland trycka sig nära en. Är vi utomhus fryser hon också till, sedan drar hon sjukt mycket i kopplet för att komma därifrån. Kan tilläggas att jag har fått reda på att hennes ena kullsyskon också är rädd för ljud osv.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.