Varför händer ingenting?
Är anonym och ska försöka dra historien så kort som möjligt.
Jag har mycket god insyn i en kvinnas uppfödning av hundar (ej SKK reg).
Från början verkade inget vara på tok utan det blev någon kull om året och hon hade 5 vuxna hundar som alla var i god form.
Vi hade inget kontakt på cirka 6 månader (ej bråk) när hon ringde mig och frågade om jag kunde tänka mig att ta hand om en av hennes vuxna hundar då hon skulle minska flocken.
Jag sa att jag kunde komma förbi så vi kunde prata och se om mina tidigare hundar gick ihop med den tilltänkta.
Fick en total chock när jag kom dit och möttes av 17 hundar! Det var ett smärre kaos,visserligen inte skitigt men trångt och högljutt. Alla hundar utom en valp verkade mycket osäkra och kom inte fram för att hälsa utan stod bara och skällde.
Mina underlägsna men orädda hundar gick fram för att hälsa men fick flocken mot sig och placerade sig bakom mina ben resten av besöket.
Hon försökte dra en historia om att hon tagit hand om hundar som behövde hem och att hon inte kunnat lämna i från sig valpar osv.
Jag tog ut ett par hundar själva mest för att se lite beteende och dom var väldigt osäkra och tvekade inte att hugga mot mig.
Jag åkte såklart därifrån utan någon ny hund och gjorde sen en anmälan till länsstyrelsen. Fick på omvägar reda på att hon försökt sälja flera hundar på annonser men 99 % har kommit tillbaka för dom överhuvudtaget inte funkat i vardagen (bitit,panik av koppel,attackerat andra husdjur,inte rumsrena osv)
Fick sen av en slump se att hon 4 månader senare annonserade ut valpar.
Jag tyckte att det var för jävligt och gjorde en ny anmälan. Bara några dagar senare kommer nästa annons med ännu en kull,jag anmälde direkt.
Sen gick det bara 2 månader innan det kom upp ytterligare 3 annonser med 3 nya kullar!! Jag gjorde såklart ännu en anmälan och ifrågasatte samtidigt varför hon fick fortsätta,ingen vettig förklaring. I alla mina anmälningar har fullständigt namn,personnummer,adress och seriös beskrivning av situationen bifogats men ändå händer ingenting!! Hur kan det få fortgå?
Vad är det för lag/föreskrift som du anser att hon brutit emot?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hon har inte tillstånd att hålla så många hundar,inte heller tillstånd att föda upp så många kullar per år. Hundarna lever inte i en bra miljö,det är väl ingen som kan tycka att det är okej att ha 17 hundar som inte ens har haft ett halsband/sele på sig och aldrig gått en promenad?
#2 Det finns ingen lag om att hundar ska promeneras, det enda som det står är att hundar ska rastas.
Har du kollat upp om hon saknar tillstånd?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hon sa själv att hon försökte minska antalet för hon visste att hon hade för många både för att hon saknade tillstånd och för att hon inte kunde ta hand om alla.
Men istället för att ta tag i dom vuxna hundarna och ändra situationen lät hon föda upp 5 kullar på bara några månader. Att dessutom gå från 5 hundar till 17 på 6 månader visar att något inte stämmer. Hennes hus är bara runt 90 kvadrat och delas med 5 katter förutom hundarna. Eftersom hundarna inte är rumsrena gör dom sina behov inne vilket jag såg själv och hon plockade upp det direkt men då var jag ju där också. Det luktar speciellt i huset vilket inte är underligt.
Gör en anmälan till polisen åxå, samt till socialtjänstjouren. Det låter som att hon inte mår ok själv den här kvinnan.