Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2208 ggr
Hildgrim
0

Vad kan det vara för ras?

Mötte en hundägare på promenaden idag som berättade om en konstig hundras hon stötte på i parken. Hon visste inte vad den hette men det var en fransk hundras som var mycket liten (som en Chihuahua eller lite större) med extremt långa och tunna ben. Ägaren till denna rasen hade sagt att hon fått ta bort benen på sängen, soffan osv för att hunden inte skulle bryta benen.

Jag tycker detta låter konstigt och undrar vad det kan vara för hundras? Själv så hade jag ju min mexikanska nakenhund med mig som jag tycker har väldigt långa och smala ben… men det var tydligen inte alls lika extremt som den franska hundrasen.

Några tankar vad detta kan vara för hund egentligen?

Zakaraa
0

Det är inte en Italiensk Vinthund hon syftar på då?
Det är det som känns självklart för mig när jag läser din beskrivning av utseende samt hemmainredning.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Hildgrim
0

#1 Jag tror inte del, dels för att hennes hund hade en whippet-kompis (och dom är ju väldigt lika italienarna) plus att min nakenhund är rätt så lik dem i utseendet.

Tyckte hon nämnde något om designer dogs också men det går ju inte ihop med utställningarna… hmm.

Zakaraa
0

#2 Okej så en designerdog som får ställas på utställning? Finns det ens?

Kan inte komma på någon annan ras än vintisen, hmm. Synd att du inte fick lite mer att gå på!
Här är en lista på små hudraser som kaske kan hjälpa lite; http://www.allsmalldogbreeds.com/small-dog-breeds-a-to-z.html

Zakaraa
0

Här en okänd ras för mig, kanske kan vara något?
Mellan 18-23cm i manke så en liiten sak. :P Dock från Tjeckien och Slovakien.
http://www.allsmalldogbreeds.com/prazsky-krysarik.html

IngaTrnqvist
0

Papillon? Inte så långa ben visserligen, men något större än Chihuahua och ganska ömtålig enligt min erfarenhet., samt fransk ras.

luckysheltie
0

Jag tänkte också på papillon. Men de kan väl hoppa ner från en soffa?

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Cahira
0

Med tanke på att det är en designerdog så kan ju säljaren tutat i henne precis vadsomhelst.  Tyvärr. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Zakaraa
0

De erfarenheter jag har av papillon är inte ömtålig hundar och de har ju inte långa ben heller utan är ju en ganska kompakt ras.

[TeamGolden]
1

Låter väl som prazsky krysarik?

nashjamie
0

Tänkte också på prazsky krysarik

Bimo
0

Vem tror att en italienare har svaga ben? Min Bimo hoppar lätt 1 m höjd och många meter längd när hon susar fram i 50 km timmen. Att någon skulle behöva kapa benen på en soffa för hennes skull.

OurOzzy
0

#9 & #10 det är ingen fransk ras dock.

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

[Forest]
0

Detta med kapa benen på soffa kan bero på att man inte har en matta vid soffan då kan många hundar tycka det är otäckt att hoppa upp eftersom dom är rädda för halka. Rasgissningarna från min sida var papillon eller prazsky krysarik

TjockaBerta
1

Petit Brabancon? Från Belgien visserligen men ganska nära. 

Men ingen hundras har väl så tunna ben att de skulle brytas av bara för att den tar sig upp och ner ur soffan?

>>>Malum domesticum<<<

Hildgrim
0

Tackar så mycket för alla gissningar. Jag tror dock inte det är en prazsky krysarik, 

Detta är min hund som jag hade med mig när jag träffade denna hundägare.

En prazsky krysarik är ganska lik i proportionerna tycker jag, fast mindre. Men det gör inte PKn mer extrem än min hund kan jag tycka. :P

I så fall tror jag mer på en italiensk vinthund. Dom är väl något mer "extrema".

isabella93
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det skulle kanske kunna vara en italiensk vinthunds-valp? En vuxen italiensk vinthund är ju oftast ganska mycket större än en Chihuahua (många är strax under eller en bit över maxhöjden på 35 cm) och bryter knappast benen genom att hoppa från möbler.

Lyan
0

När jag köpte min kines så sa uppfödaren att jag skulle vara försiktig med att låta honom hoppa upp och nedför möbler och trappor innan benstommen var färdigvuxen och hård (valpskelett är mjukare än vuxet ben). Jag vet flera valpar som har råkat ut för benbrott pga att de hamnat snett, tex en borzoi som halkat när han busade och en kines som trampat snett när hon hoppada ner från soffan.

Så det behöver ju inte vara en särskilt ömtålig ras utan en valpköpare som har tagit en sådan varning på för stort allvar.

Sugar Mist
0

Russkiy Toy?

-

Belimas
0

Visserligen rysk men hen kan ju ha missuppfattat landet med men Russkiy toy är ju också smala och spinkiga med långa smala ben.

Annars måste det nästan vara en designerras ändå och att det i så fall handlar om blandisutställningar om det nu var någon som ställdes ut.