Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 753 ggr
Dexterr
0

Hormoner?

Börjar fundera på om Dexters beteende styrs av hormoner? För han har problem med att möta hundar och ibland människor, ena dagen kan han va helt omöjlig vid möten o andra dagen så struntar han totalt i om vi möter en hund. Ibland skäller han på människor villet han inte brukar. Skulle kastrering hjälpa? Chipkastrering fundera ja på o testa isånnafall.

VildaVittra
0

Min kastrerade hane skäller på allt ändå (dock inte aggressivt), men han är en sådan som gillar sin egen röst.

Hur gammal är hunden och hur har ni tränat på detta?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Dexterr
0

Han är 1 1/2 år. Vi testa skvallerträning länge o de funkade bara på människor. Vi har gått på olika hundställningar o till brukshundklubben för att möt hundar och då är de mer än en hund där och då är han knäpptyst o säger inte ett pip. Utan är bara när vi möter en hund på promenaden. Han stänger alltså av totalt när vi möter en hund o går inte att få kontakt med.

[Forest]
0

2 borta är ofta hundar mer skötsamma men på hemma plan ska dom muppa upp sig lite. jag skulle ta privatlektioner på hemma plan av en bra instruktör han är unghund och visst kan det ha med detta och göra med.

russin
0

Har en tik som är/varit på samma sätt. Tyst på utställning, för självbevarelsedriften säger åt henne att vara tyst (många hundar där), men gapig på hemmaplan.

För hennes del är det en blandning av osäkerhet och vakt. Hon vill inte ha hundar nära och det har varit hennes sätt att försöka skrämma bort dom. Nu är hon 2,5 år och vi jobbar fortfarande, med två steg framåt och ibland ett bakåt beroende på vad för puckade hundfolk vi stöter på (som igår när vi mötte en som vägrade koppla sina småhundar i trång skog och som ville bråka = ett steg bakåt).

Visst styrs det lite av hormoner, för det är lite skillnad i var i löpcykeln min tik är - men det är samtidigt en unghund. Du riskerar få en mycket mer osäker hund om du sänker testosteronhalten på en 1,5:åring och med det ännu mer skällande.

Jobba mer med kontakt på promenader, tar ut avstånd om det går från andra hundar för att inte trigga osäkerhet.

[Forest]
0

4 haha oja varför vara så synlig när man är på bortaplan ne fy farao då kanske andra gör en pakt mot gaphalsen 😉