Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 7067 ggr
-Aida-
0

Passgång?

Jag undrar vad passgång är för något när man talar om hundar som går lite annorlunda, hur ser man de? Varför skulle en hund gå annorlunda än en annan?
Tyckte inte google gav så mycket info om vad de är för något förutom att man inte riktigt vet vad de beror på.

SuperLimm
1

Jag tror det är när hunden går med benen på samma sida samtidigt, dom går lite gungande typ. Endel hundar går så när man går för långsamt och andra går så för att det är enklare och inte lika energikrävande.

http://www.youtube.com/watch?v=mjSkEBaiuHc

Mvh Linn

starhawk
1

Passgång innebär ju att djuret flyttar benen på ena sidan samtidigt, dvs vänster fram och bak flyttas samtidigt därefter höger fram och bak, tror själv det beror på benlängden eftersom dom djur som naturligt praktiserar passgång såsom kameler och giraffer har rätt långa ben och skulle kanske riskera slå ihop dom annars, fast iofs så kan ju giraffen galoppera ibland. Vad som gör att en del hästar föds som passgångare kan ju däremot diskuteras

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zabbio
1

Passgång = hunden flyttar höger fram + höger bak samtidigt, och vänster fram + vänster bak samtidigt.
I trav flyttas vänster fram+ höger  bak, och vänster bak + höger fram tillsamans.

På häst med förmågan att gå i pass tyder det ofta på spänningar i musklerna eller stres. Jag förutsätter att samma gäller hundar då jag oftast ser passgång hos hundar som är i lite obaans, kanske går fot lydigt fast att de vill springa, eller drar lite i kopplet (drar de mycket vill de nog hellre trava eftersom det är mer balanserat om de måste ta i) eller på lite äldre hundar med stela leder osv.

Sen gissar jag att det är individuellt hur mycket anlag de har för pass, vissa går aldrig i pass vad som än händer medans andra börjar passa för ingenting eller byter mellan pass och trav när de springer lösa och verkar inte tänka på att de gör det ens.

http://img.photobucket.com/albums/v448/AmbiiGSD/Dogs/pacing.png
Pass

http://www.tobrok.sk/vyklad%20stand,%20bonit/IMG_3328_CO.JPG
Trav

I trav arbetar musklerna framförallt i sidorna mer dynamiskt, därför kan spänningar i rygg, länd och vid bogblad göra att hunden väljer pass.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ambrose
0

Vad jag har förstått så är det inte så bra om hundar går passgång eftersom det sliter på ett onaturligt sätt och kan därför faktiskt vara skadligt för rygg och liknande.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

-Aida-
0

Jaha de är så det är, jag har aldrig sett en hund som faktiskt går sådär eller så kanske jag bara inte lagt märke till de förut, de ser lite små konstigt ut, kanske de är normalt för vissa hundar att gå på de viset?

Praefatio
0

#5 Du har nog bara inte lagt märke till det, jag ser det väldigt ofta eftersom jag tänker på det/hajar till när jag ser det 🙂 Det är vanligt men inte korrekt, hundar ska skritta, trava och galoppera. Min hund passar (som verbet heter) ibland när han är spänd/uppmärksam eller när han vill gå i energisparläge, typ. Försöker alltid locka honom till trav när det händer, det är som #4 säger inte ett speciellt bra sätt att gå på.

Karolina-H
1

Min hund passar ofta och jag har diskuterat det med en sjukgymnast för hund och enligt henne spelar det ingen roll om man vet att hunden är frisk i sina leder. Det är ett sätt för hunden att spara energi när man går men om hunden inte är kollad i lederna kan det även bero på att de har ont.

Codeavalone.blogg.se

[fabienne]
0

Min hund passade inte när jag fick hem honom men efter en tid började han passa mer och skritta allt mindre. Efter några månader bestämde jag mig för att kolla upp det ordentligt så jag sökte mig till en duktig fysioterapeut som fick göra en grundlig undersökning på hela hunden. Hon hittade en relativt ny muskelskada i vänster fram och en äldre skada i höger bak och snedbelastningar i kroppen som resultat av dessa. Han hade stora rörelseinskränkningar så han hade helt enkelt inte de fysiska förutsättningarna att ta sig fram effektivt  i skritt så han vaggade fram i passgång istället om hastigheten inte var snabb nog för trav.

Nu ett par månader senare har han full rörelseförmåga igen men han passar fortfarande en del även om han ibland skrittar. Han är fortfarande ojämnt musklad efter snedbelastningen och det jobbar vi med nu. Det ska bli intressant att se om han kommer överge passgången när kroppen är jämn igen. Märk väl att han inte visade några andra symptom jag kunde se på muskelskadorna än att han passade istället för att skritta. Han travade normalt, galopperade normalt och det var alltid full fart.

Det är väldigt många hundar som passgångar när man väl börjat titta efter det. Väldigt, väldigt många. Jag tror inte att alla dessa hundar är "lata" utan att många av dem faktiskt har skador som de avlastar. Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att djur är mästare på att dölja smärta. De skyltar liksom inte i onödan om att de har ont någonstans. Är man orolig så tycker jag definitivt att man ska kolla upp passandet ordentligt, hos någon duktig.

[Annamaja27]
2

Så vitt jag vet är inte passgång ett tecken på något man behöver vara orolig för såvida hunden inte helt plötsligt börjar passa utan att ha gjort det tidigare, som #8 skriver ovan.

Passgång kan många hundar ta till när de är trötta eller för att det går i en långsammare hastighet än trav. Det är helt enkelt en gångart bland andra för vissa hundar. Det är framförallt relativt långbenta hundar som passar. Det är vanligare hos vissa hundraser ex vissa vallhundsraser. Man gissar också att just de långbenta hundarna lättare tar till pass är eftersom då krockar inte motstående ben vilket de kan göra vid trav (då hunden gärna istället springer lite på snedden)

Jag är själv van vid passande hundar och har aldrig satt det i samband med smärta, eller hört att det skulle sättas samman med smärta eller obehag.

Det är mest i utställningsringen det är väldigt opraktiskt 😉

gångarter

-Aida-
0

Jag kollade på min hund idag när vi va ute, han passar också faktiskt när han går, han har långa ben, såg mindre hundar ute som vi gick förbi, passade på att kolla på dom också och dom passade inte när dom gick, dom gick i mycket högre tempo eftersom dom är så små, medans min hund inte kan gå så högt tempo, han är ganska stor och har långa ben, jag går ibland i rask takt så han får trava fram och göra sig av med mer energi.

Zabbio
2

Om hunden går långsamt (inte halvsnabbt) hade jag blivit orolig om den passade.
I skritt ska benen gå i fyrtakt och ex. vänsterframben lyftas först när vä. bakben är väl  i luften och på väg att landa, eller rent av har landat. Om hunden går i tvåtakt/nästan tvåtakt (dvs lyfter samma sidas ben i stort sett samtidigt) i vanligt gång-tempo så hade jag blivit orolig för det är inte energisnålt eller bekvämt. (i lite snabbare ''gång'' eler ''halv trav'' kan det bli bekvämt för de som har lätt för det).

Däremot kan skritten verka passtaktig om man tittar mycket på det och inte är helt van att se efter rörelsemönster, eftersom benparen på samma sida följer varandra. Och ibland kan skritten vara lite passtaktig, dvs hunden rör inte benen i helt ren/jämn fyrtakt  utan kanske lyfter vä. framben när vä. bakben är i luften, men strax innan det är på nedgång. Tillsammans med ett lite släpande rörelsemönster kan det se väldigt passaktigt ut. Det kan däremot vara helt normalt för en hund som har lätt för pass, men är det fortfarande i tydlig fyrtakt (lätt att e att tassarna inte landar samtidigt) så hade jag inte reagerat så mycket om det var enda tecknet.

En hund som börjar passa där den förut travat hade jag kollat igenom direkt, det är ett solklart tecken på att något är fel. Sen finns det många hundar som alltid passat,  vissa kan även födas lite rangliga och obalanserade och passar friskt på tills de är kanske 2 år och börjar grova upp sig, då kan de plötsligt välja trav mer och mer istället. Vet en del schäferkorsningar som varit så, till exempel (fast just schäfer kanske inte alltid är ett klockrent exempel på frisk rygg och bakdel) men även andra hundar.

En hund som har lätt för pass och passar utan att ha spänningar i kroppen mår inte dåligt av det. Däremot kommer passgång ofta av just spänningar, och har hunden redan spänningar så kan pass skydda dem och förstärka dem, medans ren skritt ch trav kommer åt och kan lossa dem. (akuta muskelskador behöver naturligtvis vila, men andra spänningar kan travas och skrittas bort i vissa fall). Även galopp kan stärka spänningar eftersom galoppen är lateral mer än diagonal.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.