Sliter sele på päls?
Har haft sele på min unghund vid promenader, hurttas lädersele spårmodell. Har inte upplevt något särskilt slitage på päls. Funderar på en till fast i tyg till andra hunden men är betydligt mer rädd om hans päls. Har läst att många upplever att hurttas tygselar sliter på pälsar. Någon som har erfarenhet av hur lädersele beter sig mot långhårspäls? Hurttas lädersele är sånt där mjukt, tunnt läder på insidan. Vågar jag använda det på min pälshund (och utställningshund)?
Mvh Ellenfyrkant
Sele sliter. Oavsett.
-

#1 Vilka varianter har du erfarenhet av?
Mvh Ellenfyrkant
#2 Dom flesta. Repsele, vanlig reflexsele, D sele, H sele, Y sele, vadderad och inte vadderad. Läderhalsband har jag faktiskt inte jättemycket erfarenhet av men skulle tro att det är likadant.
-
Hurttas "tygsele" har inte slitit något på min hunds päls (Huskypäls) :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Om du måste ha sele på utställningshunden välj en sele med glatt tyg som glider lätt och inte skapar mycket friktion i pälsen. Samma sak med halsband, men där kan även rundsydda läderhalsband funka.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"

#5 måste inte, använder rundsytt läderhalsband idag. Men har förstått att sele ska vara mycket bättre för hundens fysiska hälsa.
Mvh Ellenfyrkant
Hade inte valt sele alls om man är rädd om pälsen
#7 håller med Forest - sele sliter på pälsen.
Dock så kan man göra som jag själv gör - skifta mellan halsband och sele väldigt mycket, så sliter de inte lika mycket. Min har bara sele på vandringar och terräng promenader, i stan och kortpromenader har han brett halsband (skonsammare mot halsen)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Min valp fick omdömet "inte i bästa päls" på utställning, kan nog till viss del bero på att hon alltid haft sele. Men den är i fleece och upplever inte att den slitigt så värst mycket, är nog mest knäppningen som slitit på sidorna. Funderar på att så på någon tygbit att ha över knäppningen för att förhindra slitage.
Har nu även börjat ta av selen när hon går lös i skogen för att minska slitage. För min del finns det inte på kartan att ha halsband, är mer rädd om hunden än om pälsen ;)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Du tog orden ur munnen på mig. Jag skulle just säga, att jag hellre sliter på hundens päls, än på hundens nacke och hals. Såvida hunden inte klarar av att gå fint i vanligt halsband då. Jag märkte tidigt att min hunds päls blev sliten där selen satt. Därför började jag varva mellan tre olika selar med olika utformning, och alla ordentligt vadderade. Det fungerar kanon. Pälsen är numera jämn och fin. Och jag gör även som du - tar av selen när han går lös. Det blir ju dubbelt bra då: inte bara bra för pälsen, utan skönt för hunden också :)
My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺
Jag har aldrig någonsin upplevt eller att någon har kommenterat att det syns att mina hundar har sele för pälsen är sliten. Jag har för visso jrt dom har kanske tåligare päls. Den ena hade ändå sele i 10 år.
9 av fleece blir pälsen inte pälsen väldigt statisk av den framförallt när det är kallt ute? Kan inte ha fleece på mina då det skapar en massa tovor.
allt som ligger mot päls sliter, Men framförallt så tovar pälsen sig.
Har sele till min papillon som jag använder varje dag sen hans valp halsband blev för litet. Har inte märkt någon skillnad i pälsen direkt. Nu är han ingen utställnings hund heller men tycker ändå den ser fin ut. 🙂
//Flöffo
Jag har inte märkt någon skillnad på min äldsta Storpudels päls, dock är hon inte i utställningsfrisyr men hon har ändå tillräckligt med päls för att det skulle märkas. Och då har hon sele 95% av tiden och nästan alltid samma sele. Ingen har påpekat något heller. Hmm.
Jag har inte upplevt att en hurtta sele har slitit på pälsen på en strävhårig Jackis som även är utställningshund.
15, du klipper henne med antar jag skulle du spara pälsen och ha selen så tror jag du skulle märka en skillnad 😉 Enja har sele men hålls nerklippt ingen märker jag av varken tovor eller slitage, Mille har mer päls då hon ska ställas ut och henne skulle jag inte sätta på sele för då vet jag arbetet jag har att göra sen plus päls som slits=mer o klippa bort och mindre glad uppfödare 😊
#17 Ah! Sant, låter begripligt 😉
Får väl se hur det blir med valpen om hon nu ska fortsätta med lång päls, hittills har varken slitage eller tovor märkts på henne :)
#18 Haha jo jag fasar för bytet till vuxenpälsen! Tovåldern är inte att leka med! 😟
Vilken sele passar bäst på huskypäls?
#12 Eftersom det bara är en valp så vet jag inte hur det blir i vinter när det blir kallt. Men än så länge har inte pälsen tovat sig, bara i armhålorna och där sitter inte ens selen. Hon har hittills haft väldigt lättskött päls trots att den är lång, men vi får se vad som händer när hon börjar byta päls.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Använder sele på mina långhåriga och aldrig fått någon anmärkning på pälsen, i och för sig så har de så mycket av den varan att lite slitage aldrig har synts. Använder Hurtta y-sele på den ena och vgw sele på den andra. Men sen så bor vi ute på landet och de lufsar ofta fritt.

#23 Vad har du för hundar? :)
Mvh Ellenfyrkant

#25 Löjligt svar. Hade gått åt färre bokstaver att avslöja det än att tycka att man fasen kan kolla själv.
Mvh Ellenfyrkant
26 okej ursäkta svaret, men ibland är inte alla så snabba på se om man frågar något och Vattenskadad presenterar sina hundar fint på sin sida.