Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3688 ggr
Turast
0

Aktiviteter för ED hund? :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag sitter och fnular på aktivering till min lilla armbågsvovve 🙂
han får inte: 
Leka med andra hundar Springa Hoppa Snabba svängar Gå med huvudet i backen (ex spår) 

Så några tips? 😃 Trickträning och lydnad kör vi redan 😉 Han går också på rehab varje måndag, vattentrampar och ligger på vibbplatta 😍

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

VendelaS
0

Freestyle? Du kan ju köra sånna moment som går bra för armbågarna? :)

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Turast
1

#1 ja det är ju bra :) han kan ju redan rätt mycket trix och så :) tack!

Cert
0

Är det under en period av läkning? Eller för all framtid? eler är det ovisst?

Turast
0

för framtiden och nu, han kommer aldrig kunna göra sakerna jag skrev upp tyvärr

LuLeLo
1

Det har redan sagts, men säger det igen:

Freestyle

Heelwork

Rallylydnad

Tass Josephine

Saffran0Spice
0

Nosework kanske kunde fungera?
eller problemlösningar  - cirkustrick på håll?

Belimas
2

Oj jisses, det kan inte vara kul. Får jag vara fräck och fråga vad han fick för resultat på armbågarna ? Måste vara rätt så illa om han ska vara så begränsad resten av livet ?

Turast
0

Tack för förslag :) fler får gärna försöka komma på mer vi kan göra :D #7 ja det suger… han fick grad 2 men han har även OCD så han har en benbit i högra armbågen och det är den som han får ont av :/ han är glad och pigg så länge han inte anstränger sig fysiskt.. värmer man upp innan kan man ha lek som belöning i träningen efteråt så det är skönt iallafall :)

Cert
2

#8 Det är inte bättre att låta han springa och få smärtstillande?

Turast
0

Grejen är att han är 1 år, skulle han behöva gå på smärtstillande skulle han bli immun mot det och få ett mycket kortare liv så han skulle slita på armbågarna om han fick springa osv. Jag vill hellre att han lever så långt som möjligt nu utan att få ont, innan jag sätter in smärtstillande. De säger att inom några år kommer han behöva gå på det ändå för att må bra. Nu har han endast ont vi ansträngning, så vi får helt enkelt träna mentala saker och motionera i vattentrampet och genom lösa promenader i kuperad terräng.

Saffran0Spice
0

#10 Jamie är ju av vallhundsras - skulle vallning funka?
Där måste han ju jobba mycket med huvudet och han rör sig på ett lugnare bestämt sätt?
om vallningsflocken inte är stor - eller jag kanske har fel? =)

Turast
0

#11 nej jag tror inte det fungerar, för det första tror jag inte att Jamie har några vallinstinker (mer än att småvalla mina höns 😉) och för det andra är väl vallning väldigt slitsamt iom att det är snabba svängar? 

Men tack för tanken 🙂 Vi började lära in backa igår och han lär sig grymt snabbt så han får väl bli en liten cirkushund 😂

Saffran0Spice
0

#12 ok, ja då kan han ju iallafall vara höns-vallare ^^
Har du kikat på Flyball?
Den sporten ska kunna utövas av hundar med både rygg och höftproblem, så armbågsproblem borde väl också fungera =)

Turast
0

#13 flyball går nog inte, han får inte springa..

Saffran0Spice
0

#14 ja det är ju sant…

Och kanske inte lika kul om han måste gå =/

Ska fundera på flera saker över dagen åt er!
Stor kram till dig som kämpar för Jamie 🤗
Och stor kram till Jamie som kämpar med sina problem-bågar🤗

Turast
0

#15 tack, stor kram till såna som dig som bryr sig och försöker hjälpa 🤗 Jamie ger en STOR puss till dig 😉

[FridaGenborg]
1

Rallylydnad är ju en ganska lugn sport, och dessutom jätteroligt! Du har inte testat det med Jamie? 🙂

Tillägg; Såg nu att det redan hade föreslagits 😉

Turast
0

Har gått en prova på kurs i rally men tyvärr var det inget för mig.. :/ tycker det är rätt dötrist (sorry alla rallyfantaster)

[FridaGenborg]
0

Haha okej, ja det kan man inte rå för ;) Hoppas ni hittar något som känns rätt!

Ankilika
10

Får man fråga varför du inte helt enkelt opererar ocd:n om det är den som stör? Min hund opererades i somras på två av sina ben för ocd… Är ju trots allt ett väldigt vanligt ingrepp och får då hunden leva ett värdigt hundliv efteråt så…

Sugar Mist
0

#20 Om jag minns rätt skulle det gått på dryga 50k och försäkringen ersätter det inte.

-

Ankilika
10

#21 Är du samma person som TS? Vad har du då för försäkring? Jag opererade TVÅ ben på en gång, hos han som sägs vara Sveriges dyraste (och bästa) och det gick på 30k. Hade inte försäkringen täckt det hade jag hellre tagit ett lån så min hund fått må bra, eller tagit bort den. Men man måste ju så klart känna efter själv. Hoppas du inte tar illa upp, kan bara inte tänka mig att försäkringen inte täcker det.

Saffran0Spice
0

#18 har ni testat dykning?
Det fungerar ju sommartid och är en sport som avlastar samtidigt som den stärker =)

LuLeLo
5

#22 Försäkringsbolag är förjävligt luriga nuförtiden, så ärligt talat är jag inte förvånad över att TS bolag inte ersätter. Fler faktorer som talar för att TS inte vill genomföra operationen är att hunden har både OCD och ED2 (efter en operation av OCD skulle benen fortsätta att få pålagringar och i framtiden få ont igen) och att operation av OCD inte alltid blir lyckade. Ibland ger de inget resultat.
Hunden lever dessutom ett bra hundliv utan smärta just nu, så personligen tycker jag gott att han kan få leva så ett bra tag till.

Sen måste jag också säga att det här är ganska OT ämne, Ankilika, så jag tycker att vi lämnar det här och återgår till lämpliga aktiviteter för Jamie o Turast :).

Tass Josephine

Ankilika
0

Alla har väl olika åsikter om vad ett bra hundliv är :) Hoppas ni får många trevliga år tillsammans i alla fall!!!!

nadilda
0

Kanske inte direkt något tips på en aktivitet, men är något som man kan träna på där de använder hjärnan en massa men knappt behöver röra kroppen är ju doftdiskriminering.  Alltså lära dem att markera t.ex. post-it lappar med din doft eller en speciell te-sort. Det kan man ju göra nästan hur svårt som helst och om han inte får böja ner huvud så kan man ju ha föremålen på typ en soffkant.

Ison
1

Du kan inte utbilda honom till någon form av terapi hund? Sen behöver han ju inte "jobba" som de om intresse inte finns, men tänkte liksom de momenten. Och typ assistanshund moment? Typ öppna lådor och hämta något, stoppa strumpor i tvättmaskinen och sånt:) är nog lite klurigt att få till, men ändå lugn aktivering:)

Ison
0

Typ nå sånt här http://youtu.be/N_tAPhQbMtE

[TeamGolden]
0

simning är det enda jag kan komma på om det ska vara minimal belastning. 

Hur går det om han inte får springa? Om det är ok att man frågar.