Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2660 ggr
molam
0

Cykla med hund

Tror det här måste vara rätt Grupp

Men det är såhär att jag har bestämt mig för att börja cykla med min ena hund (brorsan ska cykla med en av dom andra) och jag skulle vilja ha lite tips och råd angående hur vi ska göra.

Det är såhär att hunden brorsan ska cykla med gillar inte cykeln och gör därför allt för att komma undan Cykeln (dvs drar åt sidan så brorsan nästan faller eftersom hunden är såpass stark då jag även kör WP med han) Finns det nån som har några ideer hur vi kan vi han att sluta slita åt sidan?

Och hunden jag ska cykka med Tuggar på kopplet om jag inte berömmer han varenda jäkla minut, hur ska jag få han att Sluta tugga på kopplet utan att behöva berömma han om och om igen? Kan tillägga att när han var liten tuggade han alltid på kopplet, gärna när vi sprang, men nu har han Slutat med det sen ett och ett halvt år tillbaka, vi kan springa hoppa härja allt möjligt utan att han tuggar på kopplet förutom just när vu cyklar då tuggar han på kopplet hela jäkla tiden om jag inte berömmer han eller Stannar och säger skarpt nej, Men om jag ska cykla en 5-6 km per dag så kan jag ju inte stanna och säga nej till hunden en gång i minuten, då blir vi aldrig klara

Ursäkta för rörigt inlägg, men hoppas att ni kan läsa x3

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

VildaVittra
0

Cykla snabbare, då har de inte tid med ofog och beröm då när de gör rätt. 

Använder ni en springer eller liknande?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

molam
0

Vi började cykla idag så vill egentligen inte cykla så snabbt innan han vant sig, då jag redan Cyklat snabbare vilket Slutade med att hunden Sprang Snabbare och tog sig Framför cykeln vilket Slutade med Tvärnit för att inte cykla över hunden.

molam
0

Vi använder inte Springer Mamma litar inte på dom av nån dum anledning

VildaVittra
0

Modig morsa, eller är det ett försök till sen abort? 😎 Jag hoppas att ni har hjälm på er i alla fall.

Problemet är att han vänjer sig även vid att göra ofog.

En annan variant är att du faktiskt låter honom vara framför cykeln med kopplet fäst i ditt förarbälte och med ett spö som förhindrar att det fastnar i hjulet. Som de här dragfästena: http://www.kickbike.se/artiklar/artlista_prods.asp?acc=true&flik=2

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

molam
0

#4 jo Jag tyckte väl likadant "modig du" Men tydligen på tiden då hon cyklade med hundarna hade hon en Springer, och då vart det nått vajs med Springern som skadade både henne och hunden och sedan dess har hon varken litat på Springers eller cyklat med hundarna, knappt ens tränad med dom, så jag sköter träningen men vill att dom ska få lite riktigt motion därför sa jag till brorsan att vi cyklar med unghundarna, Och han hakade på direkt, Jag har faktiskt Cyklat med min Tik tidigare (inte längre då hon är 11 nu Snart 12) Och henne funkade det urbra utan springer hon sprang lång ifrån Cykeln och travade på så lugnt och fint, men sen när jag började med Shaggy blev allt helt tokigt så försöker nu lista ut hur jag ska kunna cykla med hunden utan att han tuggar på kopplet.

Hur funkar det där "spöet" som HAn har lång päls, är det nått som trasslar eller funkar det bra? Verkligen nått att kika på isf

MEn hannen som brorsan ska cykla med då, har du nått förslag hur vi ska få han att Sluta rycka åt sidan?

VildaVittra
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Draglinan/expanderkopplet löper fritt genom spöets ögla. Se min superfina bild.

molam
0

SEr ju ganska Vettigt ut, men Om hunden får för sig att stanna till då Eller vända sig om för att Smaka på kopplet, Hindrar denna ändå hunden från att fastna i hjulet?

SuperLimm
0

#7 Du får lära hunden ett kommando för framåt och ropa det till hunden om den försöker stanna/vända sig om.

Angående hunden som är rädd för cyklar skulle jag börja gå med cykeln och hunden och träna den till att gå framför/brevid cykeln ordentligt. Så vänjer den sig vid cykeln och förstår att den inte är farlig :)

Mvh Linn

LeaBus
0

Använder du sele eller halsband? Får han tag i kopplet om han har sele? Annars tycker jag du lägger ifrån dig cykeln och börjar med att träna att han ska springa bredvid dig utan att tugga på kopplet. :)

molam
0

#8 Vi vallar ju och Kommandot "framåt"  det kan han, då det är det vi använder i vallningen för att sätta igång hundarna då Springer dom rakt Fram och väntar på ytterligare instruktioner ("Höger", "Vänster", "Ligg lågt" "Stanna" Etc) så han kan framåt, men det Funkar inte riktigt.

Jag tror inte direkt att det är så att andra hunden är direkt "Rädd" för cykeln för han kråmar sig och KRamar den när den står still, tror mer att han är för mycket att han vill lukta på omgivningen och på så sätt vill komma bort från cykeln, Det som händer runtom är roligare än att trava fint Bredvid cykeln. "att han inte gillar cykeln" var nog fel ordval :p

#9 Som jag har förklarat i tidigare inlägg så Tuggar han inte alls på kopplet om man går med han, eller joggart med han, eller Springer MEd han, det har vi lärt bort och han har inte gjort det på 1½ år, det är bara när vi Cyklar som han Tuggar på kopplet om jag inte berömmer han hela tiden ^^

Vattnadal
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gör som den fina bilden i #6. Ha en riktig nomesele eller i alla fall en sele med y-front på hunden, och en expanderlina. Linan bör vara 2 1/2-3 m lång i max utdraget tillstånd, då får du hunden framför så att du hinner bromsa. Sen försöker du låta hunden dra cykeln, och bara hjälpa till att trampa lite. Se till att draglinan alltid är sträckt, så hunden vågar lägga tyngd i selen och jobba framåt.

Cykla gärna samtidigt med någon annan med hund, så kan ni turas om att vara före som hare åt den bakom.

Hunden som är rädd för cykeln kan ni gå med den och cykeln ett tag, så den vänjer sig. Vi fick tillbaka en av våra sålda valpar nu, sbart 5 år gammal. Hon har knappt sett en nomesele, så vi har dragit trasmatta 5 km idag, för att hon ska vänja sig vid att dra, samt att ha något som åker omkring bakom och låter. Brukar ha kombisele och fästa draglinorna i sidoringarna när vi släpar föremål, men hon är så liten att de selarna var för stora. Med en längre lina trycks inte rumpan ner ändå.

OBS, hon har koppel på fotot, men en flexilina kan tydligen försvinna på fotot…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

molam
0

Tack för bra info ^^

VildaVittra
0

#11 Jag älskar det att huskyuppfödare kallar en 5-årig hund för "enbart 5 år".❤️