Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1536 ggr
Frosstis
0

Förhindra depression

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Om en vecka flyttar min syster till usa i ett år ungefär. Min hund Alfons avgudar henne och är alltid med henne. Så nu undrar jag hur det kommer gå. Han kommer antagligen ligga i garderoben massor, mest hela tiden.

Jag vill helst få honom att vara med mig nu istället för henne, så han inte blir deprimerad. Men han vill inte vara med mig om jag inte har mat! Hur får man en 10 årig hund att gilla en mer? Ska jag börja ha hund godis i mitt rum hela tiden? För vill ju inte att han ska börja bo i garderoben. Annars är han i min systers rum med henne hela tiden.

Och hur ska man introducera dom till varandra igen efter ett år? Såg en hund som svimmade av lycka, och vill inte att alfons ska svimma då han är såpass gammal. 

Ska jag försöka få honom att vara med mig hela tiden nu eller ska jag göra någonting annat? 

Han är lyckligast i stallet så ska åka upp med honom då och då

Kadoor
0

Försök motivera hunden på andra sätt än med godis. Visa att du är rolig också!
Du kan försöka stärka banden mellan dig och hunden, umgås mer med den. Du behöver inte ge en massa godis, utan visa att det kan vara kul att umgås med dig på andra sätt.
Tycker han om en speciell leksak? Kan du kanske testa motivera honom med den?
Om du är ute på promenad kan du försöka få hans uppmärksamhet genom att ha honom lös, strunta i honom. Gå iväg från honom, börja tex springa i skogen. Se inte på hunden utan spring iväg åt motsatt håll. Försök få honom att höra att du springer iväg från honom. Då blir han kanske nyfiken och undrar vad du håller på med! :) Det brukar fungera på min hund om jag känner att han är okoncentrerad och inte lyssnar på mig.

Som sagt, umgås så mycket du bara kan med honom. Visa att du är en rolig person och försök få upp ert band. Din syster ska ju ändå vara borta ett tag så det är ju viktigt att han har en trygghet i familjen när din syster åker. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Frosstis
0

#1 Oki tack!! Han leker inte med leksaker tyvärr men kan försöka hitta på andra grejer! Han gillar såna spel där man gömmer godis så måste han komma på hur man ska få ut dom, det tycker han är kul=)

Ska verkligen försöka få honom att komma till mig nu när hon flyttar istället för att gå o lägga sig ensam i garderoben.

Cahira
1

Det är okej om hunden känner saknad i början, det är nog rätt normalt. Tycket lär komma naturligt om du matar och motionerar samt ger godissök i gräs och snö. :) Pilla med pälsen om hunden tycker om det, det är också nåt som får banden att stärkas. :) Borstning är rätt så avslappnande. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Frosstis
0

Tack för alla tipsen! Ska prova allt😃 Han är nerklippt just nu men det växer ut rätt fort :p

Cahira
0

#4 Haha ja det är ett som är säkert - det växer alltid ut! :) 

Man kan borsta även om det är nedklippt med en mjuk borste, det är otroligt masserande för huden och muskler. Hundar brukar älska det. :) Speciellt över skuldran och lårmuskeln samt längs ryggmusklerna.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Frosstis
0

#5 Japp! Ska borsta. Han tycker det är avslappnade :)

The Idizen
0

Att lära trick och sånt kan nog stärka banden också, ifall hunden tycker det är roligt att lära sig förstås. 🙂Börja med enkla trick först, beröm hunden med godis eller en leksak när den gör rätt. 🙂

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Rafflan
0

Tror inte du behöver oroa dig, ge det tid och se till att hunden får har kul och göra saker den gillar.

Många hundar som omplaceras älskar ju sina ägare men med tiden lär sig dem flesta att älska sin nya ägare också, är ju lite samma sak här :)