Kan jag anmäla detta?
På gården bakom min (bor i stan) finns det 2 rottweilers, rottis nr 1 är extremt hundaggressiv. Den hänger sig i kopplet och för ett jäkla liv, den har även bitit min sambo. Ägaren till rottis nr 1 rastade sin mors hund (även den agressiv) ägaren såg att jag och sambon kom med våra hundar men trots allt slet sig den hunden och satte efter min sambos hund.. sambon hann som tur var sparka den attackerande hunden i huvudet och ägaren fick tag på den. Så inte nog med att rottis nr 1 är aggressiv, den har även en ägare som har noll koll.
Rottis nr 2 bor även den på gården bakom min, den här hunden är en helt annan typ av aggressiv då den blir totalt blockerad och hänger sig i kopplet, skäller och morrar och blir helt galen mot både människor och hundar.. även den här ägaren har noll koll på både omgivning och hund.
Jag har under de 5 år jag bott här kunnat undvika de här hundarna någorlunda, men jag ska ärligt säga att jag börjar bli otroligt rädd för dom. Jag skiter i att de är rottisar, jag skiter i att de är aggressiva, vad som skrämmer mig mest är att ägarna inte har någon som helst koll. Hundarna är så ruskigt otrygga och osäkra i sig själva, och den aktivering de får är 5 minuter runt gården..så jag förstår att de agerar utåt.
Jag lider både med hundarna och det faktum att jag är rädd för mina hundars liv, skulle en av rottisarna slita sig så tvekar jag inte på att den inom en sekund sitter i halsen eller ryggen på någon av mina hundar. Kan jag anmäla detta någonstans? Inte minst för att jag vet att hundarna far illa men även då många här i området känner sig otrygga.
Ta reda på deras adresser och ring LST - så kan dom komma och göra en bedömning av hund och ägare, den anmälan kan du även göra anonymt via telefon =)
Vet precis din känsla 🌺
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Är tidigare incidenter polisanmälda? Tänker på bettet som din sambo fick.
≧◔◡◔≦
Nej vi har inte anmält något, bettet vad inte så allvarligt. Jag ska se om jag kan få reda på ägarnas namn och ringa lst.
Anmäla vad? Vad jag kan se så bryter dom inte mot föreskriften om hållande av hund (i och med att ni inte anmält betten när ni hade bevis för det), så det skulle väl vara om du kontaktade miljöenheten om att de skäller i så fall.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Det jag vill anmäla är dels att hundarna inte får vad de behöver i form av motion t.e.x samt att de är såpass aggressiva. Jag vet att de inte kommer göra något åt aggressiviteten, men kanske går det att nå fram med aktivering vilket säkerligen kommer lugna hundarna. Förhoppningsvis kan det kanske ge ägarna en tankeställare.
Våra myndigheter jobbar inte förebyggande eller går på spekulationer. För att man skall kunna anmäla något så får ett brott begåtts (polisen) eller att hundarna är vanvårdade och måste omhändertas för sitt eget bästa (LS). Jag är tveksam till att något kommer hända för att de får för lite motion, det är rätt många hundar i vårat land som inte får röra på sig, och inga lagar eller förordningar nämner något om mängden motion. Har ni snackat civiliserat med hundägarna hur ni känner?
≧◔◡◔≦
Men speciellt dessa raser som du talar om behöver ju mycket stimulans och aktivering för att må bra, vilket alla raser behöver mer eller mindre.
Enligt jordbruksverket:
Rastning
Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.
Hundar som permanent vistas i hundgård ska rastas på annan plats för att de ska få komma utanför hundgården åtminstone en gång per dag.
H
undägaren
ansvarar för vad hunden gör
Det är hundägaren som ansvarar för vad hunden gör när den är på allmän plats. Du som har hund måste se till att den inte stör eller skrämmer människor eller andra djur. Om hunden skadar någon eller förstör något är du ersättningsskyldig. Ditt ansvar framgår av lagen om tillsyn över hundar och katter.
Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa där det kan finnas vilda djur. Under resten av året ska hundägarna se till att de inte driver eller förföljer vilt när de inte deltar i jakt.
Om du har frågor om de här bestämmelserna ska du vända dig till polisen.
Blir du störd av ett djur?
Blir du störd eller attackerad av ett djur, till exempel en arg hund, kan du ringa polisen på telefonnummer 114 14. Om du blir störd genom att hunden skäller eller förorenar kan du kontakta kommunen.
#6 så det finns praktiskt taget ingen hjälp att få? Känns riktigt dåligt att man ska behöva gå och vara rädd och att hundarna ska må dåligt, tills något går riktigt fel. Vi anmälde inte då vi smått känner ägare nr 1's föräldrar och för att jag inte vill sabba ''grannsämjan''. Ägare nr 1 samt dennes föräldrar har vi pratat med när föräldrarnas hund slet sig och satte efter min sambos hund, så visst är dom medvetna om problemet. Ägare nr 2 har jag inte pratat med, går inte att ta sig fram då hunden är aggressiv mot människor, det är ett par som äger den rottisen och jag har sett hur mannen beter sig mot hunden och ärligt talat är det inga människor jag vågar konfrontera, kanske är det fegt att gå via lst men det är ända lösningen jag kommit på. Men om nu lst inget kan göra så får jag helt enkelt fortsätta att försöka undvika dom och hoppas att inget händer.
#8 Anmäla kan du ju alltid göra, om de skulle få fler anmälningar på sig så finns en historik kring hundarna, men överlag så krävs ganska mycket för att få stöd att omhänderta djur. #7 Problemet är att det kan tolkas subjektivt, vad är "motion"? För en del människor innebär det en runda runt kvarteret eller möjligheten att springa lös på tomten och för andra än det timmar i skogen. Texten tar hellre inte hänsyn till ras, en rottweiler bedöms på samma premisser som en Chihuahua, båda är hundar.
≧◔◡◔≦
Något som också kan tas upp är hur ojämn kvalitén kan vara på hur ämnen hanteras av polis och LS lokalt. Vissa tar djurärenden på allvar, andra nonchalerar ganska grova företeelser för att de prioriterar annat.
≧◔◡◔≦
Ser att autocorrect har varit framme och möblerat om lite ord, men det är väl läsbart ändå hoppas jag :-P
≧◔◡◔≦
#7 Fast läser du föreskriften i fråga så står detta:
"12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus
regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd
Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats."
Alltså ingenting om att de ska motioneras eller hur mycket.
#8 Så man ska anmäla Kalle för att man tror att han kommer att slå sin fru?
Givetvis inte och jag anser att länsstyrelsen ska lägga sin energi på de fall där det faktiskt går att göra något. Det enda du kan göra är att prata med ägarna om hur du känner, men det är ju helt upp till dom om dom vill lyssna.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Absolut att man kan prat amed länsstyrelsen. Känner någon som fick ett besök pga grannarna tyckte tt de aldrig såg hundarna gå ut och de fick besök oanmält!
Hälsningar
Fredrika
#12 nae det är inte så jag menar. Att hundarna inte mår bra kan vem som helst se. En frisk och glad hund som får det den behöver beter sig inte så överlag. Jag kan inte bevisa att de inte aktiverar sina hundar, att bevisa att de är aggressiva är enkelt men inte kan jag bevisa att ägarna har noll koll och att det på så sätt blir riktigt farligt. Det som skulle hjälpa med en anmälan (som vad jag förstått alla anmälningar kollas upp) är att ge ägarna en ordentlig tankeställare. Annars är somsagt alternativet att fortsätta som det är nu, vilket jag inte tycker är riktigt hållbart..
Och var det värt LS tid att göra det besöket? eller var det en okynnesanmälning?
Vissa människor åker iväg och rastar sina hundar eller går alternativa vägar.
Jag ser knappt mina grannars två hundar mer än i trädgården och på någon enstaka kvällspromenad, men jag förutsätter inte pga det att de inte får fler promenader när jag inte ser.
≧◔◡◔≦
#13 I TS fall var det ju inte en fråga om att hundarna inte rastades, utan att hon anser att de inte motioneras tillräckligt. Det är två vitt skilda saker.
#14 Jaså? Jag trodde utfall berodde på osäkerhet.
Jag vet flera friska och sunda hundar som motioneras som gör utfall och vet även hundar som enbart rastas som inte gör det.
Man kan inte anmäla folk för att de har en kniv i byrålådan, man kan först anmäla dom när de faktiskt använder den.
En anmälan i LST kostar skattebetalarna en bra slant, det har även varit uppe om hur många falska anmälningar LST fått åka på de senaste åren, vill vi verkligen att det ska bli neddragningar där pga att deras budget inte håller?
#16 Jag skrev överlag..
Just därför jag frågade här, om jag ska /inte ska anmäla och i så fall vart, då jag inte är insatt alls i hur anmälningar fungerar och när de är nödvändiga. Det är en sak att ha en kniv i byrålådan och en annan sak att gå med den och hotfullt peka på människor. Konstig liknelse men att gå med en stor aggressiv rottis (som kan göra mycket skada) som kan slita sig närsom känns lite som att gå runt med en pistol med fingret på avtryckaren och rikta den mot folk. Om vi nu ska leka med liknelser.
jag försöker undvika dessa hundar så gott det går, men som idag såg jag inte när de kom runt husknuten och ja i det fallet var pistol liknelsen väldigt sann då jag bara väntade på och försökte förbereda mig på att hunden sliter sig när den beter sig så och sedan sitter fast i en av mina hundar.