Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1761 ggr
Ellen89
0

Hur lange...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Vi har en JRTxAustralian Cattle Dog pa 3ar. Han har varit mycket jobb och fortfarande ar; han blir valdigt intensiv/frustrerad och vill halsa pa andra hundar, vi jobbar hart med godis (fokusera pa oss) i nastan 18manader - han ar jattemycket battre och reagarar bara nu nar hundar ar for nara eller for intensiva (forut var det nar dom skallde fran sin tomt osv). I lydnads kursen i fredags blev han frustrerad och nastan borjade braka med annan hund som gick forbi for nara (sjalvklart va han inte los sa mer blev det inte nar vi gick forbi).  Jag vet att raserna han har i sig har med det att gor ocksa; smart, envis, latt uttrakad. 

Hur lange har ni jobbat pa ett problem? Har det nagonsin blivit bra? Har ni haft samma problem med era hundar, isf har ni mer tips an vad vi gor nu? 

Sjalvklart ska vi fortsatta med lilla 'terroristen' men det kanns ibland att vi har tranat sa lange pa just detta. Vi ska borja Agility i Februari och jag hoppas att han kan vara los utan att springa fram och halsa pa varje hund. Lydnad ska fortsattas tills da.

Saffran0Spice
0

Min uppfattning är att vissa hundar ''blir bra'' efter en period, vissa efter en längre period och vissa får man jobba med hela livet. Bit ihop och kämpa vidare, det kommer bli bra en dag! =)

LuLeLo
0

Jag har problem med Lotus också, fast inte av samma problemtyp. Hans problem är mest standardvardagsproblemet, går inte fint i koppel och är småbråkig vid hundmöten. Vi har tränat på det här i ca 1 år, det har blivit mycket bättre, men det har också tagit väldigt lång tid. Många gånger har jag nästan gett upp, blivit jättebesviken, krävt av hunden att klara det (uridiotiskt, jag vet) osv. Inte blir det bättre av det.

Det viktigaste tror jag när du har ett problem hos hunden som inte går bort på ett par månader, är inte att tänka på hur länge du har tränat, eller hur länge du kan tänkas träna. Jag kommer troligen att få påminna Lotus om hans koppelgående kanske hela eller halva hans liv (trots att han är mycket bättre nu, o nästan går fint), men det gör mig inget, för att jag vet att han har utvecklats så mycket på den här tiden. Att han kan gå bra med godisbelöning är för mig mycket mer värt än att skippa träningen och låta honom dra. 

Du måste värdera hur pass stort ert problem är, och ifall du kan strunta i det. Vissa strider orkar man helt enkelt inte ta. Kommer du på att du måste ta den, bit då ihop och se till att inte träna de dagar du inte orkar. Med Lotus koppelgående satte jag honom helt enkelt i en sele så fick han dra bäst han ville, de dagar jag inte orkade.

Vissa problem blir enbart mycket bättre, men går aldrig bort. Andra löses på några månader. Några få blir inte bättre alls. Allt beror på vad du har för hund och hur mycket energi du lägger ner på att få bort problemet.

Jag önskar er lycka till!! Uppdatera gärna om hur det går på träningen :)

Tass Josephine

Cahira
0

Det verkar vara mycket JRT i det lilla huvudet :) Men om du börjar agility kanske du får bättre fokus från honom för han lär koppla att samarbete lönar sig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

knutteknop
0

Min förra hund fick jag jobba med i ca 4 år fram och tillbaka för att bli av med utfallsproblematiken, det går bara man är konsekvent :) Nu håller jag på att träna bort skällandet hos min nuvarande hund, vi har hållit på i snart två år men jag har inte heller varit helt konsekvent tyvärr men jag vet att det går så vi kämpar vidare :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

Ellen89
1

Tackar for svar! Skont att man inte ar ensam, han vart mycket battre den har veckan i lydnaden; en 'down' 'stay' mellan hundar funkade! :) Stolt.

Cahira
0

#5 Åh yay, hejja!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.