"Tik tokig"
Rubriken kanske är lite överdriven
min 2 åriga hanhund blir väldigt till sig när han träffar tikar (vilken hanhund blir inte de ;)) inte så att han försöker rida eller blir galen men han blir rätt fjäskig och när tillfälle ges ska på å slicka och lukta. Min fråga är: jag ska ev få hem en tik som jag ska ta hand om ett tag, tror ni detta beteende lugnar ner sig efter ett tag när han får vara runt henne dagligen? (tiken är också ung och säger inte ifrån utan vill bara leka) Hur har det varit för er som äger både hanhund och tik?
Hur galna de blir beror mycket på individen och på vilken tik det är. Vissa hanar släpper inte intensitet oavsett vad, andra lessnar och så finns det de som inte riktigt bryr sig såvida de inte löper.
Samma med tikar. vissa luktar mer gott, vissa säger ifrån och så vidare.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Din hane låter som min ena kompis hane, som var som mest jobbigt vid 2 års ålder - han tom drog några gånger när han kände doften av löptik. Nu är han 3 och helt annorlunda. Han har även fått gå mycket promenader tillsammans med mina tikar under hela deras löpperiod, vilket faktiskt gjort att han lugnat sig (och mina tikar har talat om ordentligt vad man inte får göra…). Nu vet han när det är lönt att hetsa upp sig och stökar inte under hela löpen. Han har mognat och gått från slyngel till vuxen.
Det är svårt o veta om han lugnar ner sig med henne, gör han inte det så skulle jag skärma av eller ha stenkollen för slippa få en tik som anser det är pesten att ha honom slickandes hela tiden och inte får vara i fred.
Han lär lugna ner sig om han gör så - tiken kommer säga ifrån när hon tycker att ''Nu är det bra!''
Skulle tro att han kommer få insikt i detta beteende när en tik säger ifrån ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#4 OM tiken säger ifrån vill säga! ;) Alla tikar säger inte ifrån. Min tik började säga ifrån vid hennes andra löp, när hon var ungefär 1,5 år gammal. Innan dess försökte hon bara hålla sig undan från hanar som skulle på och lukta och slicka men det funkade inte alltid.
TS: Du kommer märka om det funkar bra eller om du måste dela på dom emellanåt så de får vila ordentligt. Förhoppningsvis vänjer sig din hane vid tiken och låter henne vara efter ett tag men det är ju inga garantier för det.
Mvh Linn
hehe låter lite som min hane när han var i den åldern 😉 Han var väl i 2-3 års åldern såfort han träffade en tik blev han som besatt, fjäskis nummer ett! Men detta har gett med sig och nu så bryr han sig inte så jätte mycket om dom inte är på väg att ska löpa eller nyss har löpt. Då kan han vara extra nosig 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Unga tikar kan ha rätt svårt att våga säga ifrån ordentligt till närgångna hanar, men jag brukar alltid peppa dom så dom förstår att det är okej. Annars får man hjälpa tiken så den får vara ifred tills hon klarar att säga ifrån själv - det brukar komma med åldern 🙂
4 Tyvärr så säger inte alltid unga tikar ifrån gör dom det så är det ofta så menlöst att det spelar ingen roll att dom morra till. Har själv en ung tik som inte sa ifrån nu mera säger hon ifrån mer o mer.
Hanen har träffat lite "tjurigare" tikar tidigare och brukar då lyssna direkt om dom säger ifrån, men testar alltid när han träffar nya. Han är också lite extra kär i denna x) kan nog stämma att dom tycker vissa tikar luktar godare än andra. Förhoppningsvis lugnar han också ner sig något med åldern, då jag i framtiden planerar att skaffa en egen tik.
Har nu haft tiken hos mig i en dag och det har faktiskt gått rätt så bra, var lite orolig hur de skulle bli på natten, men tiken gilla tydligen att ligga under täcket :P, så hon hoppa genast upp och la sig till rätta, medans hanen låg i fotändan blev lite extra trångt bara ^^ Eftersom jag har regeln att inomhus tar vi de lugnt, så är de rätt så lätt att säga åt hanen att gå och lägga säg på ena sidan av rummet, vill inte lämna dom 2 ensamma i ett rum dock för då kommer han va på henne (om hon inte e på honom xD-unghundar) utomhus går de bättre på den fronten
#9 Skönt att höra att det verkar funka bra! :)
Mvh Linn
9 skönt o höra att det går så bra, låter som en klok hane som fattar att när tikar säger ifrån så är det bra rätt att passa sig lite. 😉