är det normalt?
Hej! Vad är det för fel på en hund som har tassarna utåt vridna och knäna inåt vridna??? Kollade på en hund idag och det kändes inte som ett bra kap…. Tacksam för svar! :)
Det kanske är rokokofront. Det dyker bara upp från ingenstans och beror på ärftlighet.
Kobent har jag hört att det kallats, min förra jycke var lite kobent men blev mycket bättre efter att han byggt upp en bra muskulatur.
-
Tror som #2, min hund ser lite ut så. Fick kommentar att han stod "fransyskt" en gång på inoff utställning. Inget som verkar påverka honom dock, go o glad o med UA på ED :)
Tass Josephine
Vad var det för ras på hunden?
"Fransysk benställning" = rokokofront.
6 låter ju konstigt har du hört med veterinären om det stämmer?
Som andra nämnt, fransyskt ställda ben. Kan opereras om det är mycket och påverkar hunden negativt.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Jag hörde nånstans att det beror på att ena benet i armen är kortare än det andra och beroende på hur mycket så vrids benet. Beroende på hur illa det är så kan hunden oftast leva ett fullt normalt liv till trots. Men det är nog rätt smart att hålla hunden bra musklad.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Låter som kvalificerat bullshit från en uppfödare som inte kan stå för sin avel, fransysk benställning brukar för det mesta vara ärftligt och medfött även om det kanske inte är lika tydligt när de är små som när de är vuxna så ta inte åt dig kommentaren om att det skulle vara ditt fel.
#10 Håller med, bra sagt.
#6 - det var ju enkelt för en uppfödare att skylla på sin valpköpare ! Dumheter - det är inte ditt fel att din Tax inte har raka ben. En valp ska kunna springa omkring i skog och skutta mm utan att benen förstörs.
Oftast är benform mm genetiskt, även om felutfodring och annat kan spela in.
Benen kan plötsligt bli krokiga på en valp utan att man gett fel foder, låtit den hoppa för mycket etc - det beror på vad som finns bland förfäderna.
Ja. Hon har inte ont av det och springer och busar som vanligt. Dom är inte mycket krokiga och det har inte förvärrats något så är nog ingen fara :)
Ben kan SE krokiga ut med om hunden har svaga handlovar men då blir dom mer krokiga bakåt, ungefär såhär http://i.cubeupload.com/ecaOOG.png (googlebild)
Ja jag har inte brytt mig om det. Som det hon sa tidigare att han skulle krympa och bli dvärgtax som vuxen när han redan var 6cm för stor runt bröstkorgen. När hon väl träffade honom var han för tjock och behövde gå ner minst ett kilo. Han var då inte tjock utan jag kände varje revben på honom och han väger 8,5kilo vilket jag tycker är lagom för honom. Så henne struntar jag fullkomligt i. Jag bara hoppas att benen håller många år till. Känns som om det bara blir värre dock.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#16 Hundar som KRYMPER?! Hahaha, men herreguuud, vad är det där för människa?! Måste ju vara magi med hundar som först växer och sen krymper… Hahaha, tack för dagens skratt! Skönt att du har vett att inte lyssna på'n! :D
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#17 Haha jo vi tyckte med det verkade helt knäppt. Han har nu som två åring blivit stor kille och grymt snygg i kroppen förutom frambenen då. Sista gången jag köper från den uppfödaren.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast