tandvisning
Vi har problem med tandvisningen …
Hur gör man när man ska lära hunden att inte bitas när tänderna ska tittas på ??
Får inte en chans att belöna rätt beteende för hon bits direkt när jag försöker titta på tänderna….
Lockar hunden att stå stilla med omvänt lockande samtidigt som man successivt vänjer hunden att bli pillad på runt munnen.
-
Börja med att ta på nosen beröm, och sen stegvis och långsamt gå vidare.
Det är viktigt att lära hunden att man får hantera den på alla möjliga sätt. Kan ju faktiskt vara så att hunden bits för den har ont i munnen? och det är svårt att veta om man inte får kolla i munnen? :)

Hunden är en valp - hon "lekbits" .
Hinner inte ens ta på nosen och berömma små steg mot tandvisning.
Det går att hantera nos/mun när hon är jättetrött men annars vill hon bara leka/bitas.
Testa hålla en köttbulle eller nåt liknande framför nosen på henne. Låt henne gnaga på den samtidigt som du lugnt rör vid nosen. Korta stunder i början.
Om det är en valp skulle jag träna mycket på att kunna stå helt still. För att sakta kunna ta det till att du kan ta på nosen sen röra på kinden och så vidare.
Sen försök att vänja henne vid att ta på tänderna när ni inte leker typ när hon är trött och ni ligger och gosar. Det är ju viktigt att träna all hantering även för vardagen. Sen är det ju alltid bra att ha ett nej kommando som du kan använda för att hjälpa valpen förstå att du inte vill att den ska bita dig.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/