Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1573 ggr
saraceo
0

Sticker och vägrar lyssna!

Min hund på 6 månader går mycket lös i vår trädgård. Dock så har han har stuckit tre gånger (när någon varit klumpig och inte stängt porten ordentligt, inte försvarbart alls) men bara tillfälligt och i närheten. Han sticker för att nånting ute på gatan intresserar honom, t.ex. grannen. Stackars grannen blir totalt påhoppad. Tack o lov är det ändå bara grannen, jag är så orolig att hunden ska sticka till lekparken precis intill. Han väger hittills 20 kg så han är ganska klumpig, tänk er om han skulle springa ner en unge o börja leka på sitt burudsa vis? Iaf. Vi tränar mycket inkallning o han kommer som ett skott. Han har nog aldrig slagit dövörat till om han är lös i skogen. Men när det verkligen GÄLLER så har han bomull i öronen, när han har fått nys om nåt spännande. Då är han ofta så superuppspelt över den/det han stuckit till, att han vägrar höra mig. Som idag så stack han till grannen. Jag ropade efter honom så fort jag såg honom sticka genom porten, men det sket han i. Han flög på grannen och hoppade på honom, jag skämdes ihjäl. Jag gick ut på gatan o kallade, först mjukt sen skarpare. Han sket i mig. När jag närmade mig, stack han längre bort. Jag vände tillbaka till mitt hus o ropade, tjoade o tjimmade, o försökte vara superkul, han sket i det. Lockade med prasslig påse, hopplöst. Jag gömde mig bakom soptunnan, han sket i mig. Till slut så kom han när jag sprang in till mig o låtsades leka. Så jaa, jag övergav grannen på sjukt konstigt sätt. Han gjorde samma sak när han såg en hund på gatan på vårt sommarställe. Han lyckades bita av sin långlina! Sedan stack han bums till hunden på gatan. Är så glad att det var en snäll hund han mötte den gången, men åh jag väntar på att nåt ska hända!!!!! Han är ju så tokigt uppspelt att det inte går o få kontakt! Jag tränar så mkt ensam, o i lugna områden, så situationerna blir liksom aldrig som i verkligheten. Jag tror jag skulle behöva nån mer att öva med, o någon/något som kan distrahera. Har ni nån idé om hur jag ska få bukt med detta? Några typer av övningar? Och hur jag bäst tränar lydnad, så han kan lugna sig o lyssna även i sådana här situationer?

russin
2

Börja med att se till att han aldrig kan smita från trädgården. Varje gång han lyckas, så är det självbelönande.

Vattenskadad
0

Min lilla 5-mån fjant är likadan, vi har koppel på utomhus och hon får inte riktigt tillfälle att gå på upptäcksfärd. 5-6 mån tiden är en upptäckande tid för de små banditerna, det går ju fint så länge man har ett område med staket kring, men vi har inte detta och för att hon inte ska skrämma ihjäl viltet så är kopplet det bästa just nu. Vi övar inkallning när vi är i inhägnade områden som på brukshundsklubben. Annars så är det bara att avvakta och använda kopplet under tramsperioden, den övergår.