Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1499 ggr
svassen
0

Osäker unghund. Kastrera?

Ni som har/haft oroliga, osäkra och lättstressade valpar/unghundar. Hur blev dem efter könsmognaden? Tuffade de till sig, eller blev de snarare värre?

Vår storpudel på 7 månader är en osäker kille som är rädd för mycket. Ibland är han desto tuffare och visar självständighet, men ibland är han mycket "feg" och osäker. Han har varit osäker sedan han var leveransklar och vi köpte honom (han är antagligen född sådan) och visar många symtom på stress. Självklart jobbar med det, och försöker bygga hans självförtroende.

Vi har inte bestämt oss för om vi ska kastrera honom än heller. Vi bor i centralaste storstan, i ett område fullt av hundar och löptikar… När han är så lättstressad känns det bäst mot honom.

Men en kastrering är inte aktuell ännu då vi inte riktigt ser meningen med att göra det så tidigt.

Ni som har kastrerat er osäkra hund, märkte ni någon förbättring eller fortsatte de vara osäkra och inte "visste sin roll"? Eller blev de till och med värre?
Och ni som inte har kastrerat er osäkra hund, mognade de till sig?

Fridaaaa
1

Vår tik är 7 år gammal och fortfarande osäker, född sån. Men inte kastrerat henne. Vissa säger att osäkerheten kan bli värre vid kastrering, men vet inte hur pass det stämmer.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
3

Jag skulle aldrig kastrera en unghane som är så osäker - risken är stor att du får en hund som blir ännu värre. 7 månader kan vara en jobbig ålder för många hundar, så jobba med saker som hjälper självförtroendet. Först när en hanhund är 2-3 år är har den "landat" och visar mer hur den är som vuxen.

svassen
0

#2 Som jag skrev så är det hur som helst inte aktuellt än, eftersom vi tycker det är helt onödigt tidigt.

Men man är ju nyfiken på vad vi har att vänta i framtiden. Vi kan ju aldrig veta säkert, men åtminstone höra andras erfarenheter. Och ni är båda överens om att en kastrering snarare kan göra det värre alltså… Då var det som jag misstänkte. 😕

FjantYoda
0

Har en osäker hund, han blev hemsk när han började komma in i könsmognad och var rädd för allt och alla och det blir myyycket bättre hela tiden (han fyller 2 år imorgon) tidigare så kunde han springa å gömma sig, å skälla å hålla på om vi fick gäster, vissa personer kunde komma å stanna i några timmar några dagar på rad innan han vågade gå fram! 

Han vågade heller inte hoppa upp på t.ex. stenar och nu pekar man på stenar å så flyger han upp och han älskar att träna lite agility trots att han va lite skeptisk mot t.ex tunneln så det blir bättre om man lägger ner mycket jobb och tid! 

Han är alltså inte kastrerad, var planen men har ändrat mig bl.a. pga osäkerheten!

https://www.instagram.com/aros_yoda/