Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 788 ggr
AnnaLindh
0

Kennelhostan..? :/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En tjejkompis hund hade kennelhostan för flera veckor sen, samma sak med hennes mammas hund och jag tänkte att jag hade klarat mig när det hade gått 10 dagar/ 2 veckor (dom brukar ju säga att det brukar ta ungefär så lång tid innan dom blir sjuka) och Wilda fortfarande inte hade börjat hosta eller något sånt.

Men inatt började Wilda hosta och hulka, jag trodde nästan att hon skulle kräkas och hon blev arg på mig (?) när jag kom nära. Vad hade jag gjort för fel? Jag ville ju bara kika vad som stog på?

Men så jag tänkte att om hon skulle kräkas så skulle hon göra det ute, så jag tog ut henne och hon åt nästan upp hela gräsmattan.
Nu förstår jag inte riktigt vad det är. Hon spydde aldrig och slutade låta hosta/hulka efter ett tag.

Kan det vara kennel hostan ändå, eller är det nått annat? Magsjuka?
Jag har ingen aning, men är tacksam för svar :)

Liss
0

Hon kanske hade något som fastnat i halsen eller liknande bara. Om hon åt massvis med gräs brukar de ha med det att göra.. Hundar äter gräs för att lindra det eller kunna kräkas upp det. Om hon inte låter nu och allt verkar okej är det inte kennelhosta. Ecko hade kennelhosta och de slutar inte bara sådär.. utan de håller på tills dem är friska.. inte konstant såklart men mååånga gånger om dagen låter det som om dem har nått i halsen och försöker få upp det.

Du kan nog vara lugn skulle jag tro, om hon inte fortsätter "hosta"

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnnaLindh
0

Okej :) Det låter ju bra. Men det var så konstigt eftersom att vi låg och sov och sen började hon och fortsatte i någon timme eller så.. Sen somnade vi igen.

Sen kan jag inte begripa varför hon blev så arg och naffsade efter min arm? Så har hon aldrig gjort förut, så fort jag kom inärheten så naffsade hon efter mig. Kanske bara blev irriterad att jag ville peta på henne när hon höll på att hosta :)

Liss
0

Joo de var nog att hon vart irriterad.. hon kanske fick ont i halsen helt enkelt om det var nått..
När Ecko fick kennelhosta började han också med att väka oss och "hosta" hur länge som helst.. kändes som om han skulle kvävas eller nått.. så jag ringde vetten direkt.. och vi fick en tid lite senare.. under dagen hosta han en hel del .. Men hål koll på henne för säkerhets skull, eftersom du vart i kontakt med andra som haft det. Men som sagt, om hon inte fortsätter "hosta" så är det inget.. Och när kennelhostan slår till brukar dem få mycket ont i halsen, då tror jag inte hon skulle ätit gräs isf. Utan de är nog att hon hade nått i halsen/magen:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

lena1
0

jag skulle nog vilja råda dig till att gå till vet ändå, för en del hundar märks det på en del inte, och en del kan få en knappt märkbar symtom,så för att vara på den säkra sidan så tycker jag att du ska ta kontakt med vet.

Kennelhostan finns det ju inget hundra procentigt vaccin emot, men kommer man åt den i tid så kan det hjälpa med medicin,den är hemsk den sjukdomen…