Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1206 ggr
gerbil99
0

Valp lös i magen?

Vi fick hem våran boxervalp på snart 9 veckor i söndags och allt har gått jätte bra. Han är pigg, äter bra och sover mycket och bra. Men sen igår han han våarit lite lös i magen… Vad tror ni att det kan bero på? 🤔

Han äter Eukanubas valpfoder, 1,5dl fyra gånger per dag. Vi kokar upp vattnet och blöter upp torrfodret en stund innan han äter. Uppfödaren rekommenderade det fodret så jag antar att det inte är det som är problemet… 😐

Kan det vara något med att han tuggar på ben? Typ att han sväljer mycket saliv eller något sånt? 🤔

Så… Vad tror ni kan vara fel? Eller är det helt enkelt helt normalt för valpar?🙂

// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus

-Aida-
0

Valpar kan bli lösa i magen ibland har jag fått höra, även om uppfödaren sagt att fodret funkar så skadar de inte att hålla uppsikt, ett foder min valp gick på var sagt att dr va bra för honom men de va de inte, din valp kanske fick i sig något som gorde magen lite upprörd, om du ger den tugg godis och sånt bör du se över om de kan va orsaken med.

Lord Vulcan
1

Min 10 vs valp är oxå lös i magen. Tror det beror på allt hon hittar ute att tugga på. Dom är ju snabba att plocka upp allt dom ser.

russin
1

Aldrig blöta torrfoder i kokhett vatten då det tar död på massor av näringsämnen i maten. ljummet vatten är bäst.

Fenix_Chicci
1

Mja, Eukanuba är ju knappast ett av de bättre fodren, men nu var det ju inte det du ville ha svar på.
De kan nog bli lite dåliga i magen första dagarna hos nya familjen då det är mycket nytt så kan bli stressande. Min valp var inte lös i magen men hade däremot lite slem runt bajset de första dagarna, troligtvis pga stress för det gick över efter några dagar utan att jag justerade något i maten. 

Men går det över ska det såklart gås till botten med, det är inte normalt att en valp är lös i magen. Enstaka gånger om den ätit något olämpligt är såklart en sak men att vara mer eller mindre lös hela tiden är absolut inte bra.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Forest]
0

3 Bra att du tog upp detta, tror många kör med kokhett vatten över fodret. 

4 Om valpen fått detta hos uppfödaren så skulle jag ge det ett tag till för att sen se ut ett foder som är bättre. 

Många valpar blir lösa i magen efter flytt. Har valpen nyligen vacc kanske blivit avmaskad innan flytt?  Detta kan vara orsaken. Är valpen van vid äta ben hos uppfödaren, samma sorts ben? Hur är det med godis ger ni det? Där har du lite man kan fundera på vad som är orsaken till varför valpen är lös i magen.

gerbil99
0

#3 Okej! Då ska vi sluta med det på en gång ;) #4 Jaha! Vilket skulle du säga är det bästa fodret då? :) #5 Han blev för 1 vecka sen nu. Det är säkert det eller att han är lite stressad av alla nya intryck helt enkelt! :)

// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus

Fenix_Chicci
0

#6 BARF absolut om man har kunskapen. Annars spannmålsfritt färskfoder eller i sista fall ett spannmålsfritt torrfoder med hög kötthalt. Märken är jag dålig på.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

russin
0

En annan sak som är vanligt är överutfodring. Att man ger valpen lika mycket mat som vanligt, fast den kanske fått godis eller annat under dagen. För mycket mat ger lätt dålig mage 🙂