CESAR MILLAN
Är han bäst eller är han bäst?!
Har någon missat denna underbara människa så sätt på TV:n på
TV 4+ måndagkvällarna kl. 20.00.

Klarar inte av honom! Har inte lyckats se ett enda helt avsnitt! Stänger av när han tar till mindre trevliga metoder, för att slippa bli allt för arg & frustrerad!
Ja den har vi ju disskuterat förut i en tråd….han använder ojusta metoder, inte snällt mot hundarna…
Jag har ingen aning om vem det är, kan någon berätta?

Jag tittar och är helt emot flera av hans metoder. Ingen människa som jag gillar och många metoder är rent djurplågeri.
Men jag förstår att många som inte kan hund gillar honom. För resultat ser man ju, hunden slutar med det felaktiga beteendet, men om man ser till hundarna så mår de mycket sämre.
#3 - Det är en gubbe som typ hjälper "problemhundar" med olika saker.. Haha.. Jag är sååå bra på att förklara.. ^^
Tack Juve, vi förstod precis!
Jag säger bara det.. Jag är blond OCH smart.. 8) Hihi..
Liksom alla "hundtränare" har han mer eller mindre bra metoder.
Tyvärr är det sällan man får veta varför och till vilken hund metoderna passar till i dessa program.
Jag menar, det är skillnad på en hund som gör utfall av rädsla/osäkerhet eller ren kaxighet trots att olika orsaker kan uttryckas likadant.
Men hur skall en vanlig "svensson" utan större hundintresse kunna veta det?
Det dom ser är att det funkar och glorifierar personen på tv.
Likadant är det för ceasar millan som för barbro börjesson och jeppe stridh.
≧◔◡◔≦
Och uttrycker dig som mig…med andra ord som en fullblodsblondin *asg*

Jag rådiggar åxå DogWhisperer. Tycker han är grymt duktig och har mycket bra metoder och tänkesätt angående flockbeteenden och dylikt. Själv har jag aldrig sett att han plågat något djur. Och ja, jag har sett det där avsnitter då han ska ha använt elhalsband. Men jag tyckte inte det var någon fara. Det handlade ju om enstaka tillfälle då han tog till en lite hårdare metod för att få hunden att förstå.
Tycker verkligen inte det handlar om djurplågeri, tvärtom är det de dåliga hundägarna som sysslar med djurplågeri när de inte har koll på sina hundar och när de behandlar dem som bäbisar istället för hundar.
Och till den personen som sa något om att endast personer utan hundvana kan gilla honom så vill jag hävda motsatsen. Jag har massor med hundvana av tuffare hundraser och hans metoder skulle funka klockrent på dessa. har man däremot en snäll labbe så finns det kanske ingen anledning att använda hans metoder, för då har man ju inga problem. Men med en problemhund, oavsett ras, så har åtminstone aldrig jag sett någon som är så genialisk som han är.
Han sa en mycket intressant sak i förra programmet: En hundtränare lär ut hur man sköter och hanterar EN hund, men en dogwhisperer lär ut hur man hanterar en hel flock ihop. Det beskrev mycket väl hans metodik tycker jag och de resultat han får.
/Flockledaren

Jag ser på honom med.
men jag kan ju inte tänka mig att en stor känd person skulle göra något för att göra något negativt till hunden.
Tvärt om!
Alla gillar honom!
OK sedan kan man ha delade meningar på vilka eller vilket sett man kan göra på, men så är det med allt. Jag är emot både stackel och elhalsband.
Jag gillar honom, och jag kan hund!

Jag kan tycka om vissa saker med honom, men tycker att det är fruktansvärt onödigt att ha stryphalsband och rycka i på hundarna hela tiden. Bättre är det då med hans "duttande" och pteande med fötterna. Gillar inte heller att allat ska kontrolleras så hårt, och tror inte på strikt rangordning i en hundflock. Jag lever i en flock bestånde av 2 människor och 6 hundar. Huskyna är signalkänsliga och mer "ursprungliga" i mycket, och vi lär av dem. Här är det inte den ranghögste som går först, utan den som vill fram först. Det är inte den ranghögste som tar ett ben, utan den som helst vill ha det. Vill 2 ha det lika mycket, kan det bli bråk. Favoritplatserna är det först till kvarn som tar, intre den som är ranghögst.
För ett par ¨år sen bara, så tyckte vi att vi hade en tydlig hierarki, men när man börjar fundera, känns det mer som att de har olika uppgifter i flocken, än en som "bestämmer".
Det är annars uppenbart för att hundarna att vi människor har regler och att de msåte följas, men jag vet inte om det verkligen är så att jag känner mig som "flockledare", utan mitt mål är att vara en bra resurs för hundarna, som de kan lita på i alla lägen, och som hittar på kula saker, så att det lönar sig att bo med mig och hålla sig nära.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bra skrivet vattnadal!

Så Ni som verkligen gillar hans metoder kan ärligt säga att det är okej att tillfoga en hund sån smärta att den trots mycket hög rädsla sitter kvar alldeles intill det som skrämmer den?
Att lära hunden att om den inte sitter still intill det som är så fruktansvärt läskigt så får den utstå smärta? Hunden kan man se på hans hemsida. Den sitter och visar hundarnas ALLA lugnande signaler och visar sån otrolig underkastelse och rädsla, bara för att den inte vill känna på ett rejält ryck med stackeln. Är det hundkunskap???

Precis så Vattnadal, tycker jag med. Alla i en flock har olika uppgifter och det är väldigt lite i en flock som handlar om rangordning. Detta märker jag tydligt som har en hundflock på 30 st på jobbet.
vad är stackel? får jag fråga de?:)

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,836130,00.html
En länk till aftonbladet som skriver om stackel. Detta använder Ceasar till många av "problemhundarna".
Halsarna på människa och hund är väldigt anatomiskt lika. Känn själv efter på Dig om det någonstans finns en skön punkt att trycka hårt på. Man är väldigt känslig på halsen och detta gäller även hund. Tänk då att få ett rejält kraftigt ryck runt halsen där dessutom cmlånga järn"taggar" trycker in på struphuvud och liknande ömma punkter. Inte konstigt att hunden blir snäll och "uppför" sig.
neeh fy fan! de där såg verkligen inte bra ut!! jag skulle aldrig i hela mitt liv använda ett sånt där! Även om min hund var de västa som fanns så skulle jag aldrig vilja plåga min hund med en så fruktansvärd sak! hellre avliva hunden än använda skiten!
Ja det är fruktansvärt…man kan ju undra vad det var för pappskalle som uppfann nå dylikt, han skulle ju själv få gå omkring i det 
#12 Bra skrivet! :) Man blir trött på allt tjat om rang, dominans osv hela tiden.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#14> Kan du lägga ut länken till det klippet, hittar det inte på hans hemsida?
http://www.dogpsychologycenter.com/index.php
Själv har jag ALDRIG sett honom använda stackel, och jag har nog sett de flesta programmen som sänts i sverige. Men jag kanske har fel…

#17 Har aldrig heller sett honom använda det utan däremot ett par fingrar som en "putt" för att distrahera. Tror inte att det är samma människa vi pratar om eller så får du väl se ett par program till och göra en ny utvärdering. Eller gå in på hans hemsida för att vidare se hur han arbetar och hitta inte på en massa strunt !

Har heller aldrig sett han använda sånt
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
neeh. Ärligt talat kan jag inte tänka mig att cesar har använt det där. Då skulle ingen respektera honom som kan hund. Men de gör dom. Kankse låter skit larvigt, men jag har alltid ansett att Oprah har haft bra synpunkter och är vettig. När hon hade cesar där visade hon vad de gick ut på och frågade ut honom en hel del. Jag tycker inte det kan vara så att en som har blivit så stor har blivit stor genom att använda fel saker? Närmare rätt saker och rätt metoder. De är väl därför det funkar varje gång. Och de är därför sånna som Oprah vill ha honom som gäst. han är respekterad i det han gör pågrund av något. Antagligen pågrund av att han är duktig helt enkelt. Och vet vad han gör.. Jag har aldrig sett att han skrämt en hund till lydnad. Cesar ser väl på ett helt annat sätt.. att man ska vara så lugn som möjligt. Bara använda lätta ljud och peta till på dom? Blir en hund rädd av de mår den verkligen inte bra.
De är vad jag anser. Jag kan egentligen inte säga så mycket om just cesar.. men de är så, en människa som blir känd för en sak blir känd för att han är bra på de.. Inte tvärtom.

Håller fullständigt med dem, som håller med om att hans metoder inte är negativa för hunden.
Han kan sin sak, och ja, åter igen säger jag detta.
Jag kan hund, och resonerar så här.
håller fullständigt med Real! =)
att en sådan stor personlighet som Operah, tar inte in några i sin studio, som inte vet att dem kan sin sak!

tycker inte alls om honom

*håller även jag med real*

Real kunde inte sagt det bättre själv…jag har aldrig sett han använda metoder som är till skada för hundarna.
Får inte ihop detta med det som folk berättar här..och jag har sett alla hans program.
När han gjorde storjobb för hundar som kommit bort i stormen & inte kunde hantera detta. Hjälpte han tillrätta & då med mycket tålamod & kärlek.
De blev supertrygga efter den behandlingen…
Han var väldigt nedstämd då ett par avlivade en hund som han skulle hjälpa dem med..innan hunden hade kommit tillrätta med sitt problem..han älskar verkligen hundar..så att säga att han är en djurplågare är ju fruktansvärt.
Djurplågare är ägare som missköter sin hund fysiskt & psykiskt. Som genom total makt trycker ner sin hund psykiskt & fysiskt,
Som gillar känslan av att ha en förlängning av sin personlighet via hunden.
Som daltar med hunden så till den milda grad att hunden blir otrvlig & missanpassad både bland människor & andra hundar.
Min idol på forumet är Malin.a som har en underbar relation med sin vovve..byggt på kärlek & respekt..och det märks på hennes fina vovsing.
//Maria

Vad Operha har för sak i det hela förstår jag inte. Det är absolut ingen människa som jag förknippar med bra hundhållning. Hon har ouppfostrade, överviktiga hundar som hon visserligen älskar högt. Vad är det som säger att Cesar är bra bara för att hon väljer att ha honom med på sina program??

#22 Prata strunt? Menar Du att jag skriver lögner om vad jag sett? På hans tidigare hemsida fanns det helt öppet filmklipp på när han använder både elhalsband, kräksnara och stackel.
På den Danska Kennelklubben skriver de så här om Ceasar: http://www.dansk-kennel-klub.dk/337/1/1/1607
På denna länk ser Ni MYCKET tydligt att Er kära Ceasar använder stackel på en hund som är rädd för motorcyklar. Så anser Du att jag fortfarande snackar strunt, så kanske Du själv ska kolla fler avsnitt och utvärdera. http://channel.nationalgeographic.com/channel/video/ (sök på cesar millan, sen välj filmklippet som är döpt till Motor Mouth)
/Ett icke fan av hundviskaren, då han är långt ifrån att bara "viska" till hundarna. Hunden på bilden är under stor stress och kommer i fortsättningen bara förknippa motorcyklar med stort obehag.

Går Ni vidare in på samma sida och tittar på filmklippet Spike and the cat, så ser man tydligt hur Cesar använder sig av elhalsband. När hunden tittar på katten så får den en sån stöt att den försöker fly under soffan.
Och detta är inte de enda hundarna han använt dessa metoder på, det är fler. Kan bara tänka mig alla de hundar som aldrig filmats också under hans "tränarkarriär" 

Real: Du skriver: Då skulle ingen respektera honom som kan hund. Men de gör dom.
Inte jag, Har ingen större respekt för Cesar Millan och jag anser mig ändå kunna lite hund.
Jag håller med Zebben..det finns ju tydliga bildbevis på att han använt dessa tortyr-redskap. Jag tittade på alla hans program och tyckte att han var toppen…tills jag fick reda på hur han har gjort (gör) Jag tycker ingen hund ska behöva genom lida sådan tortyr hur bedrövliga dom en är….det är min åsikt =)

Vad är det för metoder han kör som är o-bra?
Har bara sett ett program, och såg då bara hälften…(missade början)
Alla säger ju att han är så bra men när man läser på div. forum är han hemsk.. något specielt han gör som är osnällt?

Gå in på mina länkar ovan och avgör själv vad Du tycker om hans metoder.

# 35
jag tycker det är fel med stackel.
men sedan beror det på HUR man använder ett stark halsband.
Hunden verkade inte dirket LIDA av resultatet, och inte på vägen till resultatet heller.

#36 Vilken hund pratar Du om? Den som har stackel?
Att bestraffa en hund som är rädd är väl emot all hundkunskap i världen. Jag trodde att forskningen kommit fram till de flesta vid det här laget att en hund lär in bra mycket fortare genom positiv belöning och inte genom bestraffning. Något resultat ser jag inte heller för denna hunden. Hunden är fortfarande lika livrädd, men vågar inte agera, som den var innan. Om inte ännu räddare. Vart ser Du något resultat??
Att Cesar Millan startar motorcykeln med stackel på en livrädd hund som inte längre vågar agera? Det kallar inte jag resultat. Det kallar jag rent och skärt plågeri för hunden. Det är väl hunden som ska må bättre vid "problemhundsutredningar" och inte bara ägaren? Jag ser en hund som mår sämre. Ett resultat i detta fallet för mig är en hund som sitter avslappnad och trygg intill en motorcykel, utan stackel. Att skrämma/tillsätta smärta för att få hunden lydig är så långt ifrån ett bra resultat som möjligt. Men det är min syn på hundhållning. Har Du en annan så får det stå för Dig.

Zebben…
Nu har du gjort det igen!! 
Vart för du allt klokt ifrån?
Som låter så självklart? hmm…
Kanske man skulle gå en kurs hos Zebben i allafall…=)
Några frågor som kom snurrandes i mitt lilla huvve var dem….
Han hade 2 halsband på russlen, varför inte visa oss tittare för att man inte behöver använda felaktiga och starka halsband som stackel för att få en hund dit man vill.
Varför kunde han inte haft det vanliga, så vi tittare kunde få en annan uppfattnng hur man kan nå till ett resultat på ett posetivt sett?
Ville han ha haft ett "starkt" halsband, så kunde han haft ett vanligt helstryp, men knappt det heller….
Han visade i det repotaget att man tvingar fram en rädd hund till MC med starka halsband och fel aktiga grunder.
Tja detta var bara mina tankar…men jag kan ha fel som vanligt….säjja mot mig själv, eller nått…
men jag är helt emot ALLT vad elhalsband och stackel heter.
Jag kan hålla med honom i mycket, men inte i allt.
Men så är det med all hund inlärningsmetoder.
En del gillar BK, andra gillar IMMI. ;-)
En del dagmatte, andra hundagis…=)
Nä nu får jag sluta! 

Jag tittade på videon..och jag kan säga att han använde halsbandet väldigt begränsat..min granne använder sitt ``snälla´´ halsband till att nästan rycka av hunden hans huvud & lyfta han i det så han nästan stryps.
Anser att det är djurplågeri…
Visst hunden är stressad i momentet…men hunden är i förväg väldigt stressad av motorcyklar utan att Cesar är i närheten.
Vilket är bäst ? att en hund lider av stress i vardagen eller att man får stopp på det & hunden är en lugn hund.
Det sätts in väldigt mycket människotankar hur hunden upplever det..och det kanske är det som är problemet.
Oftast slutar det med att Cesars övningar övergår till att hunden är stressfri & på gott humör. Han påpekar oftast för hundägare som gärna ``tar i´´ för mycket & gör hunden rädd. Att man skall inte få dem att lyda genom att göra dem undergivna genom rädsla.
De flesta hundar som han hanterat är inte rädda för honom, oftast är de rädda för sina ägare. Aggressiva mot sin ägare eller sönderstressade.
Han har rätt i en sak..många ägare förstör sina hundar genom sitt agerande. Om man inte gillar hans metoder behöver man inte nyttja dem. Jag kan säga att då jag gick på kurs med min boxer jag hade tidigare…så var de ``godkända´´ metoderna som användes djurplågeri i mina ögon.
Som Cesar ofta säger att traditionell hunduppfostran baserar sig på människopsykologi. Och det funkar tyvärr inte…dom kan bli lydiga & sköta sig…men teamplayer blir de inte.
Ni som lyckats bygga upp en harmonisk relation med er hund oavsett Cesars metoder tar jag hatten av för.
Älskar att se en hund som har den speciella kontaketn med sin ägare..
//Maria

CatNu> Jag håller helt med hela ditt resonemang. Visst, jag ser att Cesar använder stackel ochjag har även dett det då han använder elhalsband. Men dessa metoder hör till yttersta ovanligheterna i hans uppfostring. Sedan säger jag som Catnu, jag ser inte själva misshandeln som ni pratar om. Jag ser att Cesar ger hudnen 2 ryck som gör att hunden slutar upp med sitt felaktiga och destruktiva beteende, och att den därefter blir lugn (lugnare). Jag ser även att hunden i slutet hoppar upp i sin hjusses famn, något som den inte kunde göra förr pga sin stress. Så hur är detta djurplågeri?
återigen håller jag helt och fullt med Catnu gällande många vanliga inlärningsmetoder i sverige som går ut på att man upprepande rycker och rycker i hundens halsband tills hunden får nackbesvär. Cesars metoder kanske är lite hårdare första gångerna, men de går ut på att du därefter aldrig mer ska behöva använda dem eftersom hunde har respekt för sin ledare, så därefter räcker det att han säger till så slutar hunden. Är det djurplågeri? Nej. Är han för hård i sina första åtsägningar? Nej, han använder tillräcklig med kraft för att det ska funka på hunden, aldrig för mycket tycker jag. Hellre 2 hårdare ryck än 20 mindre hårda. Slutligen så är det inga vanliga snälla hundar han tar sig ann, utan problem-hundar. Många som många ggr skulle blivit avlivade om han inte gripit in. Det är hundar som "vanliga traditionella" hundtränare givit upp om, och de har säkert använt värre metoder än vad Cesar nånsin gör.
Jag tycker helt klart att påhoppen om cesars metoder är helt grundlösa. Ser inga lidande hundar, bara hundar som blir tryggare och lugnare!

håller med catnu ochg albastiffer….
Ni tog liksom "orden ur min mun"… :-)
Jätteklokt skrivet Zebben, som vanligt!
Det här reagerade jag på;
Tidigare i tråden när Zebben säger att Ceasar använder stakel o elhalsband möts hon av stora protester från Ceasar-förespråkarna. "Det skulle Ceasar ALDRIG göra!" Men när Zebben sedan visar detta svart på vitt ändras plötsligt åsikterna och reaktionen blir istället att försvara användningen av dessa föremål… Mycket konstigt
Varför måste han försvaras till varje pris? Räcker det inte med att istället säga att man gillar vissa av hans metoder men tar avstånd från hans användande av dessa redskap?
Jag håller med om att det är bättre med kortare obehag för hunden istället för längre (därmed inte sagt att jag på något vis accepterar stakel eller el), men varför välja mellan pest eller kolera? Det finns faktiskt metoder där man inte behöver orsaka hunden något som helst obehag och dessa tänker iaf jag fortsätta hålla mig till! 
Ps. Både stackel och elhalsband är ju faktiskt förbjudna i Sverige, förmodligen av en anledning?
jag håller också me Real, AlbaStiffer o Chatnu, tycker inte att det är djurplågeri han pysslar med, ser man på resultatet så är det ju en glad hund… tror att d inte beror på vad man använder för saker till sin hund så länge det används rätt.. har man elhalsband så står man ju inte o elchockar hunden i flera minuter på högsta styrkan, eller har man stackel så går man ju inte o sliter o drar i kopplet eller rycker.. d gör ju minst lika ont på en hund som har vanligt halsband om man rycker o sliter.. o bara för att han använder el eller stackel så blir man ju inte tvingad att själv använda det, man kan ju ta det man gillar o som funkar bäst för hunden, alla hundar passar ju inte till alla olika inlärningsövningar….
Tack Chatnu va gullig du e.. =D
Att jag blandade in Oprah var för att jag respekterar henne och hon har mycket bra att säga. jag vet att hon inte har haft bra hundar. Men hon fick hjälp med dom av Cesar. De handlade inte om att Oprah skulle vara bra med hund.. Men han togs dit för att de han gör funkar? För att människor tycker han är duktig och gör saker bra. Jag blandade in henne för att hon aldrig skulle rekomendera en dålig "Tränare".
Jag sa även att jag inte har någom som helst kunskap om just cesar. Sa helt enkelt bara att någom som är så stor är stor av en anledning. Han har fått alla hundar till bättre hundar. Och han går med framgång.
Jag har heller ingen som helst vetskap om stackel.. men det kanske var de han använde? Jag såg inte att de var ett sånt iaf. Men fortfarande skulle jag ALDRIG i hela mitt liv använda det till mina hundar. Och jag tycker det är hemskt att använda det till andra hundar också. Jag håller med om att hunden på motorcykeln såg livrädd ut även efter.. Och jag tror med på positiv inlärning.
Jag står inte på någons sida.. jag står på min egen. Jag anser fortfarande att han har blivit stor pågrund av sin kunskap och att han klarar av "the cases". Är emot stackel och elhalsband totalt. Men jag går mina egna vägar och behandlar min hund med respekt och kärlek. Och jag gör det positivt.

Jag bryr mig inte om vad artiklar säger eller vänder kappan efter vinden för att försvara honom.
Det jag säger är att han har stor kunskap som få, och om han använder sig av detta så kan jag inte se att han är en djurplågare..som jag anser är ett fruktansvärt uttryck över en annan människa. Speciellt om denna människa är villig att hjälpa hundar som andra vill avliva.
Det sist han vill är att plåga & det är väldigt sällan han använder sig av dessa metoder. Och om han gör det så har han hundens bästa för ögonen. Har sett såå mycket djurplågeri där hundar med mindre hemska halsband har blivit plågade. För att hunden upprepar sitt beteende pga att inlärningen är fel.
Jag har själv ägt 6st hundar samtidigt…4 hanar & två tikar. Och vad dessa kan tillfoga varandra i fostran & upplärning är rena tortyren om man går efter mänskligt mått mätt.
Min mammas hund fostrade sina valpar stenhårt & de blev bra hundar vid vuxen ålder.
Det Cesar gör är inte hälften av vad hundar gör för att fostra varandra. De har en gängmentalitet & olika roller i gruppen.
Det blir en helt annan dynamik om man bara har en hund. Och att han tvingar människor att promenera mer med sina hundar & få dem att göra nått nyttigt. Istället för att vara mest inomhus är ju jättebra. Destruktiva hundar finns gott om, och förra året avlivades en boxer för att han förstörde deras möbler.
Men till hundens försvar att han hade inget annat att göra då de inte hade tid med honom… jag var fly förbannad.
Ibland får man hem den där valpen som bara vill ta över, ibland får man hem valpen som är nöjd att se på. Cesar uppfostrar utifrån hundens lynne…men vad alla glömmer i denna disskution är att Cesar hade inte behövts om inte alla dessa ägare kör på som de vill med sina hundar.
Nåt han är superbra på är att höja rädda hundars självförtroende & få dem att ha ett fullgott liv. Där andra har gått bet på detta området har han lyckats. De hundarna har ju knappast gått att känna igen..dom har blivit glada & bekymmersfria..
Då tränar han dem med helt andra metoder…
Sen får man tycka vad man vill om dessa halsband mm. Men att påstå att han torterar & plågar dem svårt kan jag bara skaka på huvudet åt. Då har ni aldrig sett eller skött om en torterad hund förut…jag kan lova er det är ingen vacker syn.
Ps: Malin.a…du kör utan stackel eller elhalsband..men du har lyckats med de som inte alla gör. Du har skapat en relation mellan dig & din hund..så att du kan leva med honom på ett harmoniskt sätt & han både respekterar dig & älskar dig.
//Maria

Jag vet inte vilken hund Ni ser eller vill tro att Ni ser. Hunden med motorcykeln är allt annat än lugn efter korrigeringarna som Cesar gör. Hunden är så jäkla rädd att den visar upp hela registret av lugnande signaler. Signaler den skickar ut för att lugna både sig själv och Cesar. Är det ett bra resultat??
Jag ser inte dessa lugna, icke stressade hundar som Ni påstår Er se. Den svarta schäfern som inte gillade katten är inte heller lugn och avslappnad efter korrigering. Den hunden har stängt av! Det kallar jag inte resultat, det är att vara apatisk.
Någon skrev att han använde stackeln begränsat. Såg Du samma film som mig? Hunden skrek av smärta, och en stackel har långa cm som går rätt in i hals och strupe. Ej så att det går hål i huden, men med detta ryck som Cesar gör så lovar jag att det känns rejält. Är det rätt att bestraffa en mkt rädd hund med smärta? Är det bra hundträning? Nej, inte enligt mig. Han vill att hundarna ska leva så naturligt som möjligt och korrigera hundarna som de själva korrigerar en av samma art. Men vad är det naturliga i en stackel?
De flesta hundarna han tar sig an är inte mer än vanliga hundar med olater. Olater som kommer ifrån att ägarna inte ens går en daglig promenad med hunden. De har ingen kondition så när Cesar sticker ut och åker rollerblads i 20 min innan träningen är ju smart. En hund utan kondition som dessutom får dra honom i stryphalsband efter sig blir trött efter 20 min. Hur många hundar orkar vara till besvär efter det? Inte många.
Tycker Ni Cesar förespråkare att han skötte korrigeringarna av jakthunden bra då? En jakthund som i flera generationer avlats på jakt, och hamnar hos en familj som sällskaphund. Inga promenader mer än att strosa på tomten. Deras problem var att han stressat sprang runt med näsan i backen. Cesars råd var att korrigera bort nosandet. Hunden korrigeras hårt varje gång näsan nuddade backen. Är det naturligt? En jakthund som inte får utlopp för det den är avlad till. Är det inte bättre att säga till ägarna att börja med viltspår med hunden istället än att förbjuda nosandet som sitter i generna på alla hundar? Låta hunden få berikning i sitt liv.

#45 Man behöver inte ha stackel eller elhalsband för att få en bra och harmonisk relation med sin hund. Det är snarare något som förstör relationen.
Jag är emot elhalsband, stackel, ryck i koppel eller hårda bestraffningar och det är inte särskilt svårt att få en mkt nära och bra relation och samarbete med sina hundar. De kräver bara 3 saker: berikning, trygghet och respekt. Svårare än så är det inte att få en glad, lycklig och lydig hund.

Min motfråga är vad ser Ni som Ni vill se eller vad TROR ni att ni ser.
Ni förstår tydligen inte vad en manisk hund är & en harmonisk hund. Finns inga proffisionella hundtränare som låter sin hund maniskt jobba fram ett resultat. Dom spårar vid jakt & däremellan är de familje medlemmar.
Polishunden är en jättebra jämförelse, tänk om den fick göra det den är tränad för, för jämnan ? Man hade ju fått låsa in den i en källare, skulle ju vara livsfarlig.
Jakt hunden hade stressats svårt av sina ägare för den hade uppdämd energi pga slappa ägare..den hunden mådde otroligt psykiskt svårt. Cesar lärde om beteendet från mani till harmoni.
Han påpekar oftast att då hunden är stabil, då kan man börja med den som den är avlad för. Men under ett bra ledaskap så hunden använder sin förmåga på ett roligt & avslappnat mentalt sätt.
Motorcykelhunden betedde sig stressad & inte rädd..en stress som hans ägare hade skapat …och efter ett tags träning vart hunden helt normal kring motorcykeln..men hela klippet visades inte utan slutade precis efter första träningrundan.
Jag försvarar inte stackel eller liknande…men inget kan inbilla mig att dessa hundar får livslånga men. Och blir helt förstörda efter vad han gör. Och att de stryps för att de åker rollerblades & lider pga det är ju en tolkningsfråga.
För att nå en hunds psyke..speciellt då hunden är sönderstressad, så krävs det en urladdning.
Det krävs inte mycket intelligens för att förstå att ens egna träning går så mycket lättare, när ens hund har lättat lite på trycket. Hur man nu väljer att göra detta, bestämmer man själv.
Kanske leker man en stund & sen tränar man..en långpromenad mm.
På så sätt behöver han INTE ta i så mycket för att hunden skall komma i harmoni..smart strategi annars hade han nog behövt vara tuffare. Slutresultatet är en fungerande lycklig hund.
Om Cesar tycker stackel & elhalsband är det ultimata, varför använder han inte detta jämt? på alla fall som han har.
Kanske han vet vad gränsen går när man ska enligt hans tycke använda det ( måste tillägga för säkerhet skull..att jag använder inte detta på mina hundar) .
Jag försvara inte stackel mm. men jag försvara en man som trots allt har en otrolig förmåga att kommunisera med hundar.
//Maria

#46 Nu har vi fått "höra" de mesta som han gör fel så det skulle vara intressant att få veta vilka metoder du skulle rekommendera i dessa fall du tagit upp. Såg att du som jag har häst. Själv har jag elstängsel till mina hästar gör det då mig till en djurplågare? hmmmmmm
Ceasar poängterar allt som oftast att man inte själv skall utföra vissa moment och det för att man inte skall använda sig av sådant man inte förstår sig på. Tänker inte på något vis försöka att få någon att inte själv få ha en egen uppfattning om olika dissiplineringssätt. Åsikter finns det lika många som människor på denna jord!

Glömde säga att jag även använder hingstkätting på de som kan tänkas gå på bakbenen och ev vilja slå ner en, så ja… Antagligen är jag en djurplågare!

#48> Väl talat! Håller helt och fullt med! Jag skulle heller aldrig använda elhalsband eller stackel, men jag anser att Ceasar säkert hade motiv nog att anse att detta behövdes i dessa fall. Som tidigare sagt, det är ju extremt sällan han använder dessa metoder, så antalgein krävde de något lite extra för att hunden skulle lyssna. Man fick inte heller se hur fel hunden betedde sig mot motorcykeln, innan Cesar kom. SÅ det är svårt att fatta hur messed up hunden var.

Hur hunden har betet sig innan mot motorcykeln är ointressant. Det man ser under korrigeringen räcker tillräckligt för att se att det är fel sätt att komma tillrätta med problemmet. Det är inte hur en hund betet sig som man ska ha i åtanke, utan hur den beter sig. En hund lever här och nu.

#50 Känner Du Dig som en djurplågare så är Du kanske det. Vad vet jag.
Men att använda kätting på en häst som riskerar att sparka ner än är väl stor skillnad mot att sätta en stakcel på en hund a´ 25 kg som inte på något sätt är intressera av att skada Dig. Var ser Du likheten?
Jag hör till skaran som gillar Ceasar. Om han har använt tortyr halsband i sina program så har jag missat det (har inte sett riktigt alla)och jag kan bara säga att hans metoder med ljud,fingerbettet osv fungerar utmärkt och direkt.Jag har provat det på min egen hund och mina vänners hundar vid vissa tillfällen…dom reagerar exakt som Ceasars hundpatienter.
Tycker att han är suverän. Eftersom han har förmågan att tänka som en hund,att gå ner på deras nivå så är han en hundälskare till 100% han förstår hur hundar tänker i alla situationer. Har han använt en stackel eller som jag hört det kallats"Rosenkrans" så har det verkligen behövts.Inte för att plåga hunden,utan för att hunden inte har reagerat positivt på annan behandling.Det kan räcka med 1-2 ggr med ett litet ryck med en rosenkrans för att sen hunden ska gå fot eller sluta att dra. Det är väl bättre att hunden sen kan få uppleva sköna promenader utan stryp känsla runt halsen i kanske en hel timme när ägaren är ute och rastar den.Hundar som fått gå och dra i koppel har oxå byggt upp sina muskler runt halsen och är inte alls så känsliga som en del tycks tro.
Jag tror på Ceasar och hans metoder…så är det bara…
MVH MissQ

#52> hur hunden betett sig innan är väl visst relevant. Antagligen har den betett sig på ett väldigt destruktivt sätt eftersom de ens kallat in Cesar. Så för att få stopp på det destruktiva sättet så kanske metoden varit relevant. Och om man nu ser det på ditt sätt så mådde hunden dåligt innan (då den var stressad) och efter mådde den bra. Enligt dig så lever en hund här och nu (vilket jag håller med om) och därmed så borde inte behandligen däremellan, med stackeln, spela någon större roll. Istället spelar det roll om vad resultatet blev, för det utspelar sig här och nu. Och resultatet är att hunden är mycket lungare, mycket mindre stressad och inte rädd för motorcykeln längre!

#53 Tror fortfarande inte att du fattar poängen! Det finns ingen skillnad. Det handlar om två djurarter som vi (människan) har tagit till oss och när djurens naturliga beteende, vanligtvis flyktbeteendet slår in så är vi inte "människor" att reda ut det och då tyvär så är det bara så att för att inget skall hända med oss dödliga så har "någon" kommit på diverse "hjälpmedel" som skall förenkla. Återigen så skall man inte om man inte är säker på hur det används överhuvudtaget överväga att använda det. Och framförallt det är inte permanent.
Väntar fortfarande spänt på hur du skulle välja att få "fason" på dessa hundar du tog upp i ditt inlägg… (Jag har ett öppet sinne och mottaglig för nya förslag/metoder). Och huruvida du använder dig av el i dina hagar… Min hund väger lite mer än 25 kg, närmare 45…
Ha en bra dag!
Det finns många som har lyckats med problemhundar utan att använda våld och stackel. Om Anders Hallgren och andra hundpsykologer kan så kan väl Cesar Millan?
Sen är inte elstängsel och stackel samma sak. Det är ingen som tvingar djuret att springa in i stängslet och djuret kan röra sig bort från smärtan, djuret känner sig inte fångat. Skillnad på att ha smärtan runt halsen och inte veta varifrån smärtan kommer. Då blir djuret osäkert.
Dessutom kan hunden som har stackel tro att smärtan kommer någon annanstans ifrån. Ta till exempel om du går bakom hunden och hunden blir stungen av ett bi, så kan hunden tro att det var DU som gjorde det eftersom hunden inte såg biet!
Cesar Millan må vara hur bra som helst men våld tror jag inte på.
#50 Använder du en kätting på en häst istället för att använda psykologi, så ser jag det som att du borde lära dig en mer vänlig metod istället. Har andra hästägare lyckats utan våld så kan väl du?

#58 Vad menar du med vänlig, har du själv någon som helst erfarenhet av tex en 3-årshingst på så där 4-500 kg när våren är i antågande. Verkar inte så. Och min jämförelse var inte stackel-el för det ser inte jag heller någon likhet med. Nä min ide' med att överhuvudtaget blanda in häst/elstängsel i den här tråden var att majoriteten av oss hästägare också använder oss av el och är isåfall minst lika mycket djurplågare utan att det är det som är avsikten.
Fortfarande mycket snack och ingen verkstad. Kom med några konkreta tips själva ni som "rackar" ner på andra och tror er veta allt, som sagt jag är öppen för förslag och tips/ide'er.
Jag tycker att han är jättebra :)
#59 Nej, jag har ingen som helst erfarenhet av hästar. Men många andra har det och kan de klara av att träna och uppfostra en häst utan våld så kan väl du? Det var du som tog upp elstängsel som jämförelse. Och elstängsel jämfört med stackel går knappast att jämföra.
Om du vill ha tips och hjälp så finns det säkert många hästägare som kan hjälpa dig. Jag kan säkert hitta några åt dig.

#55 Du har missuppfattat mig. Hunden mår inte bra innan stackel korrigeringen. Hunden är stressad och osäker. Efter Cesars stackelkorrigering ser jag en hund som är ännu mer stressad och osäker. Den får bestraffning för att den visar sin rädsla. Jag ser inget resultat på cesars träning, han har en hund som är ännu mer stressad och osäker men med skillnaden att den inte agerar utåt. Hunden mår på så sätt ännu sämre.
Att Ni inte ser att hunden fortfarande är livrädd skrämmer mig lite. Den visar inte en sek något lugn utan den kör hela registret med lugnande signaler. Jag ser en otroligt stressad hund.
Att säga att de fått resultat på hunden förstår jag inte. Jag ser fortfarande en mkt stressad hund med stackel runt halsen. Resultat för mig är en lugn, avslappnad hund som har vanligt läderhalsband.

#54 Anser Du att Ceasar är en hundälskare till 100% så får Du absolut tycka det. Helt ok.
Det visar bara hur olika människor ser på hund. Jag gillar hundar som är trygga med sin ägare, litar på dem och att det visas ömsesidig respekt. Att ha ett sámspel.

#56 Det är väl en stor skillnad. En häst har möjligheten att själv påverka om den ska gå in i elstaketet eller inte. För jag antar att Du inte har elstaketet runt halsen på hästen.
En hund med elhalsband/stackel kan aldrig komma ifrån obehaget på egen hand. Det är skillnaden.
Det finns ingen universallösning på hur man ska få "fason" på hundar som förekommer i Ceasars program. Man får utgå i från varje individ och dess problem.
Till att börja med får man se till att berika dess vardag. Då jag tippar på att 95% av alla hans "problemhundar" inte gör något vettigt alls i sin vardag så är det inte alls konstigt att det kommer problem. Hur många hundar står inte på tomten och aldrig får komma ut? Det är inte en problemhund de har, de har en mkt uttråkad hund som lägger till med olater. Dessa blir man av med mycket enkelt genom att ge dem berikning.
Jag har ännu inte sett en enda "svår problemhund" i hans program. Dessa hundar som är med är oftas sällskapsdjur till såna människor som inte ens ska ha hund. En hund kräver motion och aktivering, även i USA.
Jag håller fullkomligt med dig Zebben…dom avsnitt jag sett så har det ofta varit hundar som som antingen tagit över i hemmet eller bara gått ute på tomten, helt utan social träning eller aktivering….varför skaffar man hund då kan man fråga sig.
Visst jag kan tycka att en del av hans tänk kan vara bra….men defenetivt inte allt =)

#64 Självklart är det inte bara svåra problemhundar som skall framstå i hans program utan vanligt förekommande problem som man skall kunna komma till rätta med själv. Vardagliga problem som att inte dra i kopplet hela prommenaden, klara av att se/umgås med andra hundar…etc etc. Och om du som du påstår, har sett hans program så inte bara borde du gissa, utan självklart veta att de flesta får för lite motion. En sa tom ; -Menar du att jag betalar dig för att få reda på att hunden skall få fler prommenader! - Japp sa Ceasar. Har aldrig sett honom använda sig av något ojuste mot dessa hundar, däremot involverar han ofta en ibland fler ur sin egen flock med lysande resultat. Han rehabiliterar hundarna och tränar ägarna. Tycker inte att man skall uttala sig varesig man är lämplig att hålla hund eller inte. Det som utmärker dom som är med i programmen är att dom har insett att dom inte klarar ut vissa situationer och därför ber om hjälp vilket för mig är en god egenskap. Vad det än gäller så blir man aldrig fullärd och kan gärna ta emot tips/råd/hjälp. Och blir det bra, fine. Man får lära sig att sålla det man själv tycker är något att ha men behöver inte nedvärdera och gå på provokationer så lättvindigt. Ha en god kväll!
Nä självklart har jag inte elstängslet runt halsen på mina hästar, men jag har ändå begränsat dom. Hade jag inte haft stängslet där hade dom knappast gått kvar på det stället och att dom fått stötar är väl ganska givet eller ( gräset är alltid grönare på andra sidan)? För mig är det "same same but different" / orsak verkan, kalla det vad du vill.

#66 Nä, jag kan inte veta att alla dessa hundar i hans program får för lite motion. Det framgår inte i alla avsnitt. De flesta avsnitt har jag dessutom sett på nätet och inte på tv. Och man kan inte säga att Så är det, man kan bara gissa. Då jag inte känner någon av dessa hundägare personligen.
Sen om jag talar om mina åsikter om någon är lämplig att hålla hund eller inte anser jag inte som fel. Det är jättebra att de inser sina begränsningar och att de ber om hjälp när de stött på problem, men problemmen är ju inte mer än väntat när de inte ens går promenader med sina hundar utan endast håller dem dag ut och dag in i flera år på en liten tomt. Tycker Du själv att det är en bra hundhållning?
Sållar i min hundlära gör jag jämt och har alltid gjort. Jag säger inte att Ceasar är rakt igenom dålig. Han har många mycket goda sidor, tips och råd. Men han har även i en hel del fall använt sig av metoder och korrigeringar som jag aldrig kan acceptera att en duktig hundtränare gör. Så precis som mot andra hundtränare så tar jag till mig det jag gillar och ratar det jag ogillar.
Känns som om tråden är uttjatad. Vi har alla olika åsikter och tankar om hur man tränar hund. Mitt mål med min hundträning är att öka samspelet, respekten, tilliten och självkänslan hos både mig och min/a hundar jag tränar. Och dessa saker kan man inte uppnå med dålig hundträning.
Ska man resonera som Dig,så är det ju för jävligt att ge hundar sin vaccinering,öronmärkning,chippmärkning osv…..det gör ju ONT!!
Du kan kanske inte föreställa dig att Ceasar har gjort det han gjort pga att om hunden är så skräckslagen för motorcyklar och totalt blockerad,att Ceasar har tvingats ta till ett sånt medel för att hunden överhuvudtaget ska reagera och bli kontaktbar! Tror med all säkerhet att Ceasar har provat sig fram med alla möjliga metoder,för att tillsist behöva göra såhär. Plus att han garanterat har diskuterat det med ägaren först.
Vete sjutton hur du uppfattar programmet igentligen,men alla hans hundar i hans flock ser ut att vara trygga,har aldrig sett någon springa sin kos när han går in i flocken.
Bara för att jag inte svimmar av fasa över den metod som diskuteras här,betyder inte det att jag är en djurplågare eller tycker det är OK att ge hundar obehag…tvärtom! Min hund är trygg,lojal,lydig av sig själv och trivs som fisken i vattnet.
Synd att det ska bli så "taggat" när folk ger sin åsikt….men besserwisser finns inom alla områden 
#68 Ja, fast poängen tror jag är att man ska undvika allt som gör ont OM det finns en annan möjlighet. Ska man ta bort fästingar, chippa, borstas osv så är det ett nödvändigt ont som man måste lära hunden från början att det är OK.
Ett stackel är till för att bestraffa. Det är meningen att det ska göra ont, eller hur?
Jag har sett Cesar Millan och han verkar duktigt på många sätt. Jag tvivlar inte på hans förmåga i övrigt.
MEN när han använder våld eller smärta så finns det andra metoder.
OM Anders Hallgren, Eva Bodfält och alla duktiga hundpsykologer kan klara av otroligt störda hundar så kan Cesar Millan. Det handlar bara om tid, tålamod och träning. :)

MissQ: Har Du läst mina inlägg? Har jag någonsin pratat om Ceasar och hans flock? Nej, jag har aldrig diskuterat hans flock i något tidigare inlägg. Jag har aldrig påstått att någon av hans hundar flyr när han kommer in i deras inhängnad. Så skriv inte ner påståenden som jag aldrig kommit med.
Att man inte bör vaccinera sin hund har jag heller aldrig påstått. Mina hundar reagerar inte på en spruta så att det skulle göra ont vet jag inte. Id-märker är också en spruta som inte heller den gör särkilt ont. Har jag ens skrivit någonstans att man aldrig får tillföra hunden obehag?
Du tolkar mina inlägg helt efter eget huvud. Det enda jag har diskuterat i denna tråd är att jag är emot att korrigera en hund med smärtan från en stackel när den är rädd och osäker. Något annat har jag inte påstått. Så är det någon som ska tagga ner så är det nog Du.
Själv är jag emot alla former av taggar, speciellt de som sitter på stackeln.
Använder Du själv stackel på Dina hundar? Eftersom Du själv har trygga, lydiga hundar så ser Du att det finns andra metoder som fungerar. Med stackel får man nämligen inte någon trygg och harmoninsk hund.
Besserwisse, är det någon som tror på sina åsikter och står vid dem, Ja iså fall får Du gärna kalla mig Besserwisse.

Tycker du går lite över gränsen nu Zebben. Coola ner för 17!
Det handlar om EN hund i detta fallet! Den fick INTE problem EFTER stackeln…den HADE problem INNAN!!!!
Jag har inte påstått att du har nämnt något om hans flock,utan jag syftar på att han är en hundälskare det kan man se på hans flock som är trygga i hans närhet!
Sen är det så,att har du hunden från valp och lär den tillit till människan,så inte katten behöver man då använda sig av någom form av tortyr redskap eller hur?? denna hund har en annan bakgrundshistoria så varför du envisas med att fråga folk om dom använder stackel fattar jag inte??
Det finns obehag som är nödvändigt och som inte ger några men och jag tror inte denna hund har fått något men efter Ceasars behandling!!
Skitsamma…det är som att snacka med väggen,du vägrar begripa vad jag menar!
Have a nice day!
Alla får ha sin egen uppfattning…men inte behöver ni väl fortsätta argumentera när ni vet vad var och en tycker. Alla har rätt att tycka vad dom vill utan att för den delen bli dumförklarade. 

Nu måste jag kliva in lite här, då ni bara säger samma sak till varandra hela tiden.
Nu har jag inte sett filmen med motorcykeln, men Zebben säger att hunden HAR problem efteråt, den är INTE lugn, utan lika rädd, fast den visar det inte genom att göra utfall eller vad den nu gjorde innan. Den vågar inte visa att den är rädd, utan visar istället massor av lugnande signaler.
Givetvis hade den problem innan, men om den fortfarande är rädd, men inte visar det, så anser oxå jag att den fortfarande har problem. Istället för att med "quick-fix" skrämma en hund med ett problembeteende från att våga visa beteendet, finns det andra sätt att lösa det på. Dock tar sådana sätt lång tid och mycket möda= dålig TV.
Jag har en hund som är rädd för hockey, så vi brukar gå så pass nära rinken vi kan, när det bara är barn som är på isen (då smäller puckarna mindre). Så länga han fortfarande kan sitt, vinka och ligg, så fungerar det. Går vi för nära blir han för stressad, och kan inte ens sitt till sist. Där står vi sen, och han får göra tricks, och får godis, och vi går inte förrän han dämpar sig och kan gå lugnt och sansat därfrån. fast det blir ju inte bra på en gång, och den här vintern kom vi inte längre än att kunna vara 15 m från rinken när det var barn där. Nösta vinter ska vi jobba vidare, kanske kan vi gå på vuxenhockey tillsist.
Skulle aldrig dra dit honom och tvinga honom med våld att vara nära, eller köra med grusflaska för att skrämma honom om han i panik skulle violja dra omkull mig för att komma därfifrån.
MVH Elin
Ja,ni har fullständigt rätt. Jag dumförklarar ingen,utan vill endast försöka förklara hur jag menar,sen skulle jag oxå använda andra metoder om min hund hade problem! Zebben må ha god insikt i hunduppfostran och menar säkert väl.
Jag står oxå för min åsikt! Slutdiskuterat för min del!
#71 Vadå, Zebben har väl uppfört sig helt OK?? Jag förstår inte varför du kritiserar just Zebben?
Jag tycker Ceasar e toppen!! Hans metoder funkar jättebra!!

#76> Mja, i inlägget ovan tar han allt som extrema påhopp och hoppar därför själv på den som skrev inlägget. Känns som om det handlade mer om personliga påhopp än snack om Cesars metoder.
Men lägg av nu, tala om exakt vart Zebben "hoppat på någon"?
#78 Nej, Zebben svarade bara på de frågor och kommentarer han/hon fått. Det är inte personliga påhopp.

Nu väljer jag att gå in som Medarbetare. Om ni inte kan diskutera detta som vuxna människor och inse att alla har rätt att tycka olika så ser jag ingen mening med att fortsätta diskusionen alls.
De senaste inläggen har egentligen bara varit en massa upprepningar och tråkigheter med saker om att än den ena än den andra är djurplågare. Jag är fullt övertygad att en djurplågare och någon som inte vill sitt djurs bästa skulle vara inne på en sådan här sajt.
I grund och botten vill ni alla djurens bästa. Ni har bara olika metoder. Så länge metoderna inte strider mot svenska djurskyddslagen så anser jag inte att någon ska behöva höra att de är djurplågare eller liknande.
Ett enda inlägg till som inte håller god ton så kommer jag med omedelbar verkan att låsa denna tråd.
Mvh ÅsaF Medarbetare i hundara.ifokus.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vad bra Åsa! Vill gärna upprätthålla våran goda stämning härinne! :)
#74 Du skriver:
"Zebben säger att hunden HAR problem efteråt, den är INTE lugn, utan lika rädd, fast den visar det inte genom att göra utfall eller vad den nu gjorde innan. Den vågar inte visa att den är rädd, utan visar istället massor av lugnande signaler."
Vill bara tillägga en sak här! Hunden visar en massa "lugnande signaler" det kan betyda att hunden blev förvirrad av stackeln och att det var precis det Ceasars var ute efter så att han efter det, kan börja jobba med hunden.Att den varit okontaktbar innan.Sen skrev någon här att hunden blivit ok ihop med motorcyklar efter att Ceasar jobbat klart med den.
Han vet nog vad han gör,trots allt!
Helt rätt, alla vill sina djurs bästa. Det vill Cesar Millan också. Frågan är som sagt var inte om han uppnår sina mål, utan om han kunde uppnå dem utan att ta till stackel. Och det är fortfarande ingen som förklarat för mig hur ANDRA djur/hundpsykologer lyckas med svårartade problem utan att ta till det.
Det är precis som Åsa säger, en fråga om olika metoder.

Jag skulle kunna tänka mig att de flesta mjuka metoder bygger på ungefär det jag skrev ovan. Att börja med problemet på så pass låg nivå att hunden är kontaktbar, avled, avled, avled och bygg upp detta långsamt, till du når dit du vill.
MVH Elin

Jag tycker Ceasar e duktig… har testat hans metoder
själv.. och dè har funkat jättebra.. Sen finns det givetvis alltid
olika åsikter o synvinklar på allt.. så är det ju med allting…
och även här i diskussion Forum…
/RL
Hola!
Tror att jag har sett de flesta av Ceasars program och bara sett honom använda stackel en gång. Detta var på en mycket rädd hund och det var hundägaren som använde stackel och Ceasar försökte göra så få förändringar som möjligt. Inte för att jag tyckte att det fanns någon anledning i första hand.
Ceasar brukar annars propagera för vanligt strypkoppel, tror inte ens att jag sett honom använda ett med kedja.

Cesar har betonat att han använder de koppel,halsband etc som ägaren själv använder, och är det nått att diskutera om strypkoppel med taggar,, etc ? Det är lagligt i usa,,och olagligt här,, jag har aldrig sett cesar tillföra någon obehaglig smärta för hunden med de saker ni har tagit upp,, har tyvärr inte sett exakt alla program ännu.
Någon som sett idioten från Kananda? (vars namn jag inte ens velat lägga på minnet) Är någon som ska idiot förklaras och inte kan det här med hundar så är det han!