Vill veta allt om 2 raser
Hej!
Har blivit lite små intresserad av Labrador och holländsk herdehund :) Ni som har någon av dessa raser får gärna lägga upp en bild på den 😉 Så som rubriken lyder, så vill jag veta allt om labben och holländsk herdehund :=) Svarar på alla frågor som ni ställer så det är bara att fråga på 🙂
Har ingen erfarenhet av HH, men vad gäller labrador så är 99% av erfarenheterna bra ^^
Glada, sociala, energiska, arbetsvilliga och clowniga förklarar väl rasen kort tycker jag. Helt underbar hund i rätt händer, och få händer verkar vara fel för en labbe!
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 Har sett jätte många överviktiga labbar, jag har ju en shabrador, han är otroligt social, fast att när han var valp blev han misshandlad ;( så jag vet lite om labbar, men det är ju en blandning så jag är inte helt säker .. Jag är rätt aktiv så jag tror, det kommer funka med den saken iallafall :)
#2 ja labbar har lätt för att bli ''sälar'' men med mycket motion och bra kost kan man hålla dem i fin form =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#3 Japp :) min har perfekt hull, asså inte för tjock och inte överdrivet smal, men perfekt vikt (hur man nu ska kunna säga det) 😃
Labradoren är en alldeles underbar hund, jag lovar dig.
I stort sett är rasen frisk, men dåliga leder, klåda m.m förekommer - en seriös uppfödare avlar dock bara på friska djur, såklart.
Man kan säga att rasen är indelad i tre kategorier.
Utställning, DP (jakt & utställningsavlad) & jakt.
Utställningslabben, tja vad ska man säga?
Glada, roliga familjehundar. Stora & bastanta och har lätt för att bli överviktiga.
Kräver inte särskilt mycket, men älskar uppgifter.
DP, en sådan har jag. Henne är var det fart & fläkt i, hon krävde aktivering men var mycket anpassningsbar. Numera är hon en glad pensionär som trivs med långpromenader i sin egna takt.
En perfekt familjehund som dock får en del olater utan riktig aktivering.
Hon var en stjärna på både jaktprovet & utställningsringen, hon spårade utan problem & alla uppgifter som gavs till henne löstes flitigt.
Inget är svårt för en riktig labbe! Matglad, såklart & väldigt will to please. En perfekt hund som gillar all aktivering & tröttas inte ut i första taget.
Jaktlabben, detta är nästan en egen ras för sig. En riktig jakthund, brukar inte ofta säljas till folk som inte har ambitioner inom jakt, men såklart finns det undantag.
Aktiva & kräver sitt, men som alltid perfekt hund med barn & andra djur.
Bra aktivering för en labbe är vatten eller landapportering, spår, sök & lite bruksgrenar funkar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Dp blir det helt klart, tack för alla svar! 👍
Träffat 2 HH's, och det var som natt och dag, verkligen. Ena var en hane, lugn, trevlig, snäll, vänlig, ordentligt bett med rejäl kamplust, skittrevlig att jobba med.
Den andra har jag träffat på två olika tillfällen och inte riktigt hunnit bilda mig en uppfattning om, men det ska tydligen vara en rolig hund som kan ljuda en del.. Återkommer när jag träffat den hunden lite mer
-
#6 om jag ska ha en :P
#7 Det är nästan samma som några jag träffat, min ena kompis har en labrador, och den är som du beskriver som den första lugn, trevlig mm :)
Här är våran labrador, Fred.
Med labbar så får man antingen en soff hund eller en flygande hyper hund. Men med 3 år av träning har vi fått våran att vara lugn inomhus, och bara hyper utomhus. Men dom brukar vara rätt speediga. Men åh så underbara <3 Våran har ju varit gatuhund så han är inte som alla andra hundar, och han brukar hoppa upp på folk när dom leker med honom. Så var det den där gången, då en liten flicka plockade upp en boll och kastade den åt honom när vi inte såg. Han satt så fint och vänta och släppte den direkt när hon stoppade in handen i munnen på honom.
Han kommer alltid och tröstar en när man är ledsen. Och sover alltid inne hos mig om nätterna.
Visst, dom är rätt jobbiga ibland. Så är dom värt besväret c:
Så, ja. Även om jag och lilla Fred har ett love-hate relationship så skulle tipsa om labbar C:
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Jag tycker en HH är mycket hund, och att man bör veta vad man har i kopplet om man ska införskaffa sig en sådan, Den kräver mycket aktivering och har en hel del vakt, Iallafall min tös är ganska vaktig utav sig
Mycket fart och fläkt och superfokus om man har rätt belöning, otroligt snabblärd 🙂men otroligt snälla och vinner man förtroendet har man en kompis som aldrig lämnar dig.
#11 ohh vad söt! Hur tränar du hon? Hur aktiverar du hon mm? Jättefin HH du har där!
Min kompis har HH's, raket hundar som älskar att jobba och är väldigt allerta hundar. Lättlärda och har en del vakt i sig, Deras hundar måste aktiveras annars hittar de på egna sätt att roa sig på. Upplever HH's som hundar som passar den person som verkligen vill träna och hålla igång sin hund, det är ingen prydnads hund som nöjer sig med sina vanliga prommisar.
- Nederlandse Kooikerhondje -
#12 Motionsväg så cyklar vi, simmar, drag och såklart promenader samt parkour.
Vi tränar skydds, Spår, Lydnad och klickerträning (shejping) där hon får tänka själv, Allt detta tränar vi på en hel vecka och helgen är det bara vila 🙂