Rottweiler valp!
Jag och min sambo ska äntligen hämta våran rottweiler valp nästa måndag!
Vi har läst, läst, och läst lite till för att det ska bli så bra som möjligt.
Båda är väldigt insatta i att det är en stor brukshund som kräver mycket av oss vi har valt att skaffa.
Innan är vi båda hundvana, men framför allt med mindre hundar.
Vårat hem är så gott som valpsäkrat redan, bara lite skor som ska bort så dom inte ryker med ;) De första 3 månaderna har vi synkat våra scheman så valpen inte kommer vara ensam något alls. (Såklart kommer vi ändå ensamträna den). Vi känner oss båda säkra på hur vi ska uppfostra valpen och kommer ha samma regler och kommandon så den inte blir förvirrad.
Någon här som har några tips eller något som vi kan ha missat att tänka på, speciellt inför den första tiden?
Den här godingen har vi valt, som vi nog kommer kalla för Buddha :)
😍Vilket charmigt namn!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Grattis! Finns inga bättre hundar än Rottweilers! ;) Hmm lite att tänka på.. Ni kan börja träna med valpen nästan direkt. De är smarta hundar som tycker om att jobba.. så kör igång med trick träning så fort valpen landat och kommit till ro. Ni kan även börja spåra så smått även med en liten valp.. jättebra mentalträning som de flesta hundar tycker är både roligt och uttröttande. :) Var noga med att sätta gränser direkt. Vill nu att hunden ska vänta innan den går in och ut genom dörren? Får den vara i säng och soffa när den blir stor? Osv.. bestäm och håll reglerna som ska gälla när hunden blir stor redan från början. :) Lär hunden att kunna koppla av när ni själva inte är aktiva. Att hunden kan göra ingenting utan att gå spader är viktigt. Välj era stider och försök inte att utmana hunden i uppfostringssyfte.. ni har inte en chans när den blir stor. Lär istället hunden att arbeta med er. Självklart ska man vara bestämd och konsekvent.. men alfarullningar är inte rätt sätt… Jag har själv en Rottis som är strax över 4 månader.. så har ni frågor så säg till :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Vill bara komma med en liten förvarning…
En sak ni kan komma att få höra är att ni ska vara hård med hunden, stå på er och ignorera detta eller svara enkelt med "det blir vad man gör det till".
Många säger så av ren okunskap, saken är den att en hund av rottisens "kaliber" tolererar normalt inte att man hunsar med de/ger fysiska korrigeringar.
Det är inte en hund som man trycker ner och tror det är över sen.
En hund, oavsett ras, som uppfostras med fysiska tag blir antingen osäker/väldigt stressad eller så svarar den upp. En riktig rottis, så att säga, den svarar upp och blir snarare triggad av det fysiska.
Har själv en rottis hane på 5 månader nu och har haft rottis tidigare med, så är det något så får du gärna höra av dig via PM. Lycka till med den lilla!