Mest tröttande?
Vad är mest tröttande, om det är någon skillnad, att gå lös eller i koppel för hunden?
Det beror ju snarare på vad promenaden innehåller, än huruvida man fäst ett snöre i hunden. Som lös men fotgående, är nog mindre tröttande än spår i koppel.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

för mig skulle jag säga lös/i spårlina, men inte för att det i sig är mer tröttande, utan för att vi behöver vara mer på tå när hon är lös och öva och träna mer på inkallning och kontakt. det kommer liksom automatiskt då eftersom det är det man har att förlita sig på. i koppel är det enkelt att strunta i kontakten och låta snöret sköta jobbet.
sedan beror det självklart på aktivitet som VildVittra säger, spår i koppel är ju mer uttröttande än promenad. som det är nu är vi helt färdiga fysiskt långt långt innan valpen på 5 månader ens börjat bli trött.
Jag kan inte trötta ut min hund med ren promenad.. hon springer oftast lös på längre promenader men energin verkar aldrig ta slut. Det som tröttar ut henne är snarare sök&spår, balansträning och annat när hon får tänka lite. Hon hade nog kunnat gå non stop en hel dag utan att vara sådär trött och nöjd som hon blir av att spåra..
Så det beror ju på vad promenaderna innehåller!
Min hund blir tröttast när han har fått vara lös. Då måste han ju hålla koll hela tiden så att jag inte försvinner plus att han måste lyssna hela tiden. Går han i koppel så behöver han ju inte tänka på det på samma sätt.
Har en ung hund som tycker det är skitjobbigt att gå med slakt koppel en hel promenad för du måste han ha koll på mig hela tiden och hålla takten.
Det beror på hur man går en koppelpromenad. Om man bara går rakt framåt tyst så är nog lös mer givande för hunden då den kan lukta på så himla mycket mer. Men om man går koppelpromenader där man ska gå fot, hålla koll på matte, går konstiga kringelkrokar, ska stanna och andra grejer så är det mer tröttande.
Samma om man går en koppelpromenad på nya områden vs samma gamla kvarter. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
håller med 1 det beror helt på vad man gör under promenaden :)

Hon är bara 13 veckor så koppelpromenad är mycket att gå fint på slakt koppel, sitta vid övergångsställe, stanna på kommando gå iväg och komma på inkallning. Vilket vi även tränade när hon gick lös i skogen. 😉 Tänkte mest om det är mer ansträngande att vara lös pga att ha koll på matte/husse istället för koppel.