Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 5671 ggr
[MikaelaR]
0

Vilken ras är minst skällig/vaktig?

Vilken ras är den minst skälliga/vaktiga du vet om? 

Och vet du någon ras som enligt rasstandard inte är så värst skälliga? tillexempel Eurasier räknas ju inte som skällig enligt rasstandard men sedan är det ju väldigt individuellt också men typ  finns det en "bra lägenhetshund"?

Oliviahack
0

Ja basenjin skäller ju inte men har mycket annat ljud för sig 😉

Ambrose
1

Rottweiler är oftast inte en skällig ras. Min har skällt 2 gånger hittills. Båda i "försvar". Första gången hon såg TVn och första gången hon såg en robotgräsklippare som kom rakt mot henne. Det är ju en morrande ras.. och många "buffar" istället för att skälla. När det gäller andra ljud så morrar hon en del. . Men oftast bara när hon leker och har kul… eller eventuellt när hon vaktar något. Vakt finns det ju däremot gott om i rasen ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Sugar Mist
0

#2 Haha, jag har träffat motsatsen, rottisar som älskar sin röst ;)

-

MsSofieG
0

#5 Haha jag har träffat likadana som din. Min mosters bara ääälskar att lyssna på sig själv och skäller mycket gärna lite nu och då 😂

Perly
1

Tyvler rottisar har en väldans massa ljud för sig, mammas grufflar/morrar och möblerar om halva huset när han leker samt skäller som tokig för minsta liten grej utanför på nätterna -.- Hade en Border Collie korsning innan som var betydligt mer obrydd, skällde endast vid vallning. :) Mastiff ska annars vara en lugn och tystlåten ras.

Alltid Oavsett

Ambrose
1

Jo. Det är ju självklart individuellt, men Rottisen ska i grunden vara en tyst ras. Just därför anser många att den är väldigt oberäknelig. Det varnar inte med skall eller morr utan med blicken. Om man då inte kan läsa av detta så tror man att hunden attackerar utan anledning :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Cahira
6

Vinthundar skulle jag svara. De har oftast (och jag säger oftast, är ju lite individuellt med) hög skalltröskel.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
0

Borzoi känner en som har haft 3 st idag har hon bara en, kärleksfull och dom har hälsat än varmt välkommen även som okänd person, skällig nej men ena prata och hade väl en del o säga. 😉

Allumania
0

Finskstövare som jag själv har bara skällt 1 skall nu och då om någon gått för nära fönstret. Annors så "buffar" han ibland på balkongen. Andra ljud finns det många ;P Men inte högljuda ^^, I skogen får han sen "sjunga" bäst han vill :D

SuperLimm
0

Jag tror det är väldigt individuellt inom alla raser. Vi hade när jag var yngre en hamiltonstövare tik som aldrig sa någonting. Hon morrade lite åt en jobbig valp en gång men gick mest undan. Sen lät hon lite när hon sov ibland. Jag har även varit hundvakt till en coton de telaur (stavning?) samt en coton/shi tzu blandning som sällan skällde. Sen har jag även varit hundvakt till en chihuahua/papillon blandning som bara skällde ibland när hon lekte med min katt, aldrig när det kom någon eller ringde på dörren.

Men visst, endel raser är skälligare än andra men jag tror det är enklare att få en oskällig hund om man köper en vuxen hund faktiskt.

Mvh Linn

Whippetgerbilen
0

Har bara haft 2 raser i mitt liv: Whippet och Papillon. Hade inte Papillonen så lång tid men såg ändå en stor skillnad. Våran whippet brukar inte vara skällig eller vaktig. Han skäller bara på andra hundar, som är hans stora problem, det var anledningen till att vi inte kunde ha kvar Papillonen tyvärr… Papillonen var jättevaktig och skällde ibland mitt i natten så det var ju lite jobbigt😛. Så för mig är Whippet den minst vaktiga hunden även om han ibland muffar till om någon kommer hem mitt i natten😇. Men andra Whippetar som jag har sett skäller väldigt sällan. Så Whippet.

Dogs is my world ♥

Wellcraft
0

Jag säger labbe & amstaff, de jag träffat säger sällan något. Visst kan amstaffs & även labbar snacka lite, men sällan skall.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wenniz
0

Min Husky (Border/Siberian mix) haha, vi har aldrig hört henne skälla någonsin under alla 8 år, ingen vidare vakthund heller för den delen då hon älskar alla människor tyvärr. :)

#11 Skönt med en Whippet som inte vaktar haha, min är en riktig vakthund… låter lite som om vi har en stor Schäfer hemma som vakthund. ;)

• Nederlandse Kooikerhondje -
ForeverEmma_
0

Labradorer skulle jag säga inte är så skälliga av sig.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

[Tuulikki]
1

Labbe, chow chow och vinthundar skulle jag nog säga. Finns säkert fler men det är dessa jag både läst och upplevt själv :)

IngridSvensson
0

Eurasier, whippet, borzoi, saluki, amstaff och sankt Bernard. Hundraser jag sällan eller aldrig hört skälla. Men det finns säkert skillnader mellan individer i rasen.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Praefatio
0

Har nog aldrig hört en labrador eller golden skälla annat än på kommando.

[Forest]
0

Labrador där har vi  3 st vi brukar möta och dom skäller/snackar ganska fint ute,😎 nu skäller dom av samma orsak dom vill hälsa/uppmärksamhet. 

Golden där är en ras som jag sällan hör skälla det är bara vid lek jag hört dom och när jag ringer på hos en som har en tik så skäller hon men det låter inte som något vaktskall utan åh nu kommer någon. Inne möts man av en hund som ålar med kroppen som en liten mask glad som tusan  trippar hon och hämtar sin bästa leksak för visa mig sin dyra skatt (en gammal mjukisdjur som ser ut som skrutt) 😃

Hur det är med vaktandet på raserna vet jag inte. Dom som jag känner med golden anser dom är för kärvänliga där skulle dom mer tigga kli än hindra någon komma in.

Belimas
0

Bor en golden i en villa inte långt härifrån som skäller nästan konstant när den är ute i trädgården, nu bor jag ändå en bit ifrån och hör den ändå när jag är inne så jag begriper inte hur grannarna står ut. Sen har jag träffat på en annan golden med som vaktade en hel del (stallägares hund) men de två är väl de enda goldens jag har hört som har skällt.

Hade en leonberger förut, de enda gånger han skällde var vid lek utomhus och ett och annat vaktskall på promenaden om han såg någon mystisk figur närma sig men i lägenheten var han alltid knäpptyst.

Vinthundar som någon annan nämnde är också en grupp som jag sällan har hört skälla, finns en uppfödare av saluki bl.a. här i staden och de gånger jag har gått förbi huset så har jag aldrig hört deras hundar säga något även om de har varit ute i trädgården.

Praefatio
0

Min bästa kompis har två italienska vinthundar och de skäller mycket och gärna när det går förbi andra hundar 😛 Men de är förstås "tonåringar" nu så det kanske bara är en fas.

Mischa
0

Att varna och larma får man väl nästan säga hör arten till, så avvikelser inom tystlåtna raser kommer alltid att finnas. Men min uppfattning är nog att vinthundar är generellt sett mindre benägna till det.

≧◔◡◔≦

[Tuulikki]
0

Sen kan man ju tänka på att har man 2 eller fler hundar kan de stissa upp varandra. Här hemma skäller den ena på något och den andra sätter igång utan att riktigt veta varför, men är man flock så.. ;)

VildaVittra
1

Huskys skäller i regel inte, de ylar och "huskymurmlar" istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus