Långhårsanlaget
Någon som har koll på hur långhårsanlaget nedärvs? Är det samma anlag på alla raser med päls som "bara växer och växer"?
Anledningen till att jag frågar är att mina föräldrar ska köpa en vuxen omplacering som sägs vara blandning av russel och antingen shih tzu eller lhasa apso, men den är släthårig. Jag har fått för mig att långhåriga hundar brukar ge långhåriga valpar och därmed borde anlaget vara dominant, alltså enligt den teorin kan mamman till den här hunden inte ha varit shih tzu eller lhasa, i alla fall inte renrasig.
Nu spelar det inte så stor roll, men det hade varit kul att veta.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Varför skulle det inte kunna bli så? Jag känner en CCD puff/Pappis som ser lite ut som en släthårig pappis med lite strävare och längre päls vid öron, hals och svans, och inte direkt pappisansiktet utan ccd ansiktet.
-

#1 Det beror ju på om vad det är för långhårsanlag och hur det nedärvs. Varken puff eller pappis har den typen av päls jag menar, så det borde vara ett annat anlag, om det inte på hundar bara är varianter av samma anlag.
Om en puff och en pappis ihop ger en semi-långhårig avkomma så kan det innebära att de bär på olika recessiva långhårsanlag som inte kommer till uttryck i avkomman och semi-långhåret är det som kommer till uttryck istället.
Om man ser till pudelkorsningar så har jag fått för mig att korsningar med ren pudel alltid blir hundar som måste klippas, alltså borde pudelns långhårsanlag vara dominant (om det nu stämmer att pudelkorsningar inte kan bli släthår eller semi-långhår, det är bara min egna erfarenhet där jag aldrig sett en första generationens pudelkorsning som inte är en "klipphund".
Medis på akvariefisk.
Långhårsanlaget är inte dominant, så korthår x långhår kan ge både korthår och långhår.
Alla pudelkorsningar får inte päls som måste rakas - en pudel som korsas med en korthårig/släthårig hund kan bli korthår.
Anlag för korthår brukar vara dominant.
≧◔◡◔≦

#3 Då är det samma anlag för alla långhår? Är även semilånghår samma anlag (med semilånghår tänker jag typ långhårscollie, terv mm, och långhår de som har päls som inte fäller)?
#3-4 Så långhår x släthår kan bli både och, men långhår x till exempel semilånghår kan inte bli släthår?
Apropå ett annat anlag, strävhår, hur ser den nedärvningen ut?
Medis på akvariefisk.
#5 Ja, under förutsättningen att anlaget finns hos båda föräldrar, recessiva anlag behöver finnas i dubbel uppsättning för att visa sig. Strävhår är också dominant. Har för mig att det skall finnas ett dokument på genetica.se som tar upp hårlag och färg på belgare.
≧◔◡◔≦
5 det låter konstigt om det skulle bli en släthårig avkomma efter långhår+semilånghår . Jag har tror med att just korthårig är starkt anlag och den kan slå igenom senare i generationer.
Strävhår är dominant över både korthår och långhår.
Korthår är dominant över långhår men inte över strävhår.
Långhår är ett recessivt anlag, d v s hunden måste ha 2 anlag för långhår.
Exempel, mamma korthår med ett långhårsanlag och ett anlag för korthår (är korthårig)
Pappa korthårig med bara korthårsanlag.
Alla valpar får ett korthårsanlag från pappa, en del valpar får korthårsanlag från mamma, en del får långhår. Men alla blir korthåriga.
Parar man 2 hundar som är korthåriga men där båda bär på långhårsanlaget kommer det bli slumpen som avgör om valpen får korthår eller långhårsanlag från respektive förälder.
Endast de valpar som fick 2 långhårsanlag blir långhåriga.
Hur sedan pälsen verkligen är med struktur, var det är långt o kort, underull, vågigt, lockigt, rakt o s v, det är beroende på helt andra anlag.
Det ingår alltså en mängd olika anlag för att skapa pälsens utseende.