jag blir tokig :@
Ghaaaaa! Jag tror jag blir tokig. Nu är Ludde tydligen inte liten och söt längre, utan trotsig,ball,störst och starkast! Han skiter fullständigt i vad jag säger och ber honom att göra. Jag säger sitt, så drar han iväg lika snabbt som han kom och vägrar titta mig i ögonen när jag ropar på honom. Han var sååå duktig för bara några veckor sedan, han gick fot,satt sig ner när jag stannade, kom på inkallning, ja allt som han borde kunna! Men nu har han tydligen "glömt" allt, eller helt enkelt skiter i det xD Han kan helt plötsligt ställa sig upp och börja skälla och morra på mig när jag sätter mig vid datorn eller går in i rummet och stänger dörren. Han tror visst att han är boss över mig. Han har verkligen blivit trotsig, och beteer sig som värsta jobbiga tonåringen!
Han gnäller och morrar för ingenting, och biter sönder kuddar och filtar. Han kommer inte på inkallning när jag släppte honom lös som jag alltid brukar göra, han bara stack och sket fullständigt i vad jag sa! Är det något man kan göra för att han ska sluta med dessa fasoner, eller har han bara kommit i "trotsåldern"? Jag tror jag blir tokig snart asså, och jag får sååå dåligt samvete när jag blir sur på honom och tappar tålamodet!
Hur gammal är ludde??:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Pssst…Lisett…
jag smygläste hennes sida….
Ludde är 2 år. =)

^^, precis, ja två år precis. Han har ju blivit könsmogen, kan det ha med det att göra?
könsmogen blev han väl för ett bra tag sen isf?? Men tänkte på att någon här inne sa ju att nästa trottsen var omkring 2 år? eller har jag helt fel
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jovisst så vet jag att han har vart könsmogen långt innan detta. ;P (så dum är jag inte
) Men han har licksåm blivit mer "manlig" om jag får säga så ^^, Förut brydde han sig inte alls om tikar som löpte, fast han var närmare 2 år. Nu har han helt plötsligt blivit hel tokig och juckar på allt han ser!!!

De har den fysiska könsmognaden tidigare, men den psykiska brukar komma runt 2 år. Nu ska han bli vuxen. Hade han levt i det vilda hade han troligen tagit en svängom och testat att hitta ett ehget revir och en snygg tjej. Nu har han inget val, utan måste stanna hos er.
Ha honom inte lös, eller kör med lina, till det värsta är över. Tjata och gnata inte, dvs skit i att träna ett tag, det är ändå ingen större idé. Gör roliga saker istället, spår, sökövningar, balansövningar od.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ah, han är i "slyngelåldern"! Då måste du ta fram den bestämda rösten och det fasta handlaget. Du bestämmer! Kom ihåg att för en hund är storleken på hunden inte störst utan "pondusen". Låt honom inte fatta att han är större än dej. Min gulliga svåger lärde mej att vara bestämd mot hunden och sen när man lyckats vänta en bra stund, typ 20 min, och sedan belöning: Hos oss funkar det att prata gulligt och kramas, för andra funkar kanske en gotta bättre, men det är upp till var och en tycker jag.